Jump to content

Telldus. Finner ikke temperatursensor.


Ben Sin

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg har satt opp Telldus for overvåking av temperaturer og styring av varmekilder i båten. Har fungert fint. Skulle i helgen bygge på anlegget med to nye temperatursensorer og flere brytere. Problemet er at en av mine fire temperatursensorer ikke dukker opp i appen eller nettsiden. Det skal sies at jeg har byttet kanal på alle sensorer, og at den sensoren som ikke dukker opp har vært i bruk frem til nå. Prøvd flere kanaler på denne sensoren. 

 

Jeg byttet kanaler fordi det virker som om annenhver båt på brygga har brukt kanal 1 og 2. Fikk stadig inn svært avvikende temperaturer. Og det problemet er borte. 

 

Noen som har opplevd samme problemstilling og har forslag til fiks? 

 

Mvh Ben Sin. 

Link to post
Share on other sites

Kjent problem de siste månedene. Jeg har Telldus Live, og trodde det kun gjaldt min gamle gateway. Kameraten  min med båt på samme havn har Telldus Znet Lite v2. Samme problem hos ham. Ingen nye temp sensorer dukker opp. Jeg kontaktet Tellus support, men de bare ramset opp samme regla om kanaler, resett osv. Tydeligvis en bug på serveren til Telldus. Men ingenting skjer hos dem.....

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Det var ikke særlig positivt om Telldus. Et slikt system bør jo være stabilt og sikkert. Liksom litt av poenget. 

 

Det som har skjedd i natt er at det har dukket opp en sensor, som jeg tror er min. Stemmer godt med temperaturen på de andre. Får ikke bekreftet at den faktisk er min før jeg er i båten igjen. 

 

Får håpe Telldus får orden på dette. Systemet er jo enkelt og bra når det fungerer som tenkt. 

 

Mvh Ben Sin. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Dykker said:

BTW; Hvis Telldus Gateway og WiFi ruter ligger nære hverandre, så gir dette interferens slik at sensorene får problem med å kommunisere med gateway'en.


Det problemet har aldri jeg hatt. Kan det gjelde kun noen TellStick-modeller? Jeg har TellStick Net og TellStick ZNet Lite, og ingen har stått mer enn 30-50 cm unna router.


TellStickene opererer vel på 433,92 og 868(?) MHz, og i så fall er det vel kun et potensielt problem hvis bredbåndsruteren skulle finne på å kjøre på 800 eller 900 MHz i stedet for høyere frekvenser? Her er jeg litt svak i teorien, merker jeg...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Koster ingenting. Data går til Telldus' Live server og leses av derfra.

Når det gjelder feilen at nye sensorer ikke blir oppdaget, så har ikke Telldus support noe vettugt svar på det. De bare ber meg  restarte Tellstick og se om hva som skjer da. Samme feil på en annen båt i havna. Vil tro at det er interferens, men den andre båten har Znet, så den kjører på 866MHz, og jeg har Tellstick som kun går på 433MHz. Ruterene sender ikke på disse frekvensene.

Ser på Telldus forumet at flere også i Sverige har problemer med at de mister eller ikke får opp sensorer, så det virker litt rart.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, -Luna- said:

Koster det noe å bruke serveren deres etter at man har kjøpt Telldus? Går data via deres server eller har man direkte kontakt?


Du kan bruke løsningen gratis, men hvis du vil ha tilgang på historikk på sensorer, og mulighet til å sende flere mail/SMS (noen få er inkludert) så må man betale. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

God formiddag, og fortsatt god jul🎄🎄

Løfter denne tråden litt…..

 

Opplever Telldus menigheten fortsatt at det er et problem å koble til nye sensorer?

 

Flere båter på brygga bruker Telldus, og det ble derfor interferens mellom sensorer.  Et par av sensorene flagret mellom tre og atten grader.  Det kunne jo ikke jeg forholde meg til.  Skal jeg ha noen overvåking, må jeg kunne stole på at de viser riktig temperatur.

Derfor fjernet jeg alle mine enheter fra hubben (TellStick ZNet Lite V2).

Jeg får nå ikke lagt til noen nye sensorer (433,92 MHz).  Har prøvd det meste….

Jeg har nå også kjøpt en sensor på Z-Wave.  Denne fikk jeg opp på første forsøk, men jeg opplever at den oppdaterer tregt.  Det kan gå flere timer mellom hver oppdatering.

Hva tenker dere om dette?  Bør jeg skrote hele Telldus prosjektet, og heller satse på noe annet?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev On 18.11.2019 at 8.47:

Hmmmm. Det var ikke særlig positivt om Telldus.

Mange år siden jeg brukte Telldus men dengang var supporten i alle fall svært god. Ellers så er jo https://www.hjemmeautomasjon.no/ rette plassen for slike spørsmål som dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt den opprinnelige Telldus Net på hytta i en god del år. Jeg vurderte i forrige måned å oppgradere til utgaven med Wave for å få muligheten til tilbakemeldinger. Jeg fant ingen av ruterne lenger og tok kontakt med produsenten. Jeg tror support på de etablerte i/o-enhetene er begrenset, men setter jo pris på at de fortsatt lar disse leve. Dette var svaret jeg fikk: Screenshot_2022-12-25-17-58-22-32_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg.436a69c502249ceaaf65ff3e005adea2.jpg

Link to post
Share on other sites

"Så länge det finns efterfrågan"

Sånne setninger er alltid skumle.. Har selv kun masse 433MHz i huset mot en Tellstick net, og opplever med ujevne mellomrom at sensorer forsvinner og kommer tilbake, samt at gruppekommandoer reagerer fryktelig tregt, kanskje opp mot 5 minutter reaksjonstid.. Ja, ja. Får lage noe Arduinogreier selv, etter hvert, eller satse på wifienheter som en eller annen kineser har tilgang til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...