Gabi Startet 17.November.2019 Del på Facebook Startet 17.November.2019 (redigert) Jeg lurte på et prosjekt i båten om å legge min 24'' lcd-skjerm inne i et lokk som vanligvis er stengt horisontalt. Når jeg skal bruke tv-en kunne jeg da bare lukke opp lokket og tv-en ville være vertikalt og klart til bruk. Men tåler tv-en dette? Eller vil krystallene bli ødelagt inni? Har en planende båt så kan godt bli bra støt i bølger. Har noen erfaring med å lagre tv-en horisontalt montert? Redigert 17.November.2019 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 På min Nazikjerre (Audi A6) kommer skjermen ut fra horisontalt til vertikalt hver gang jeg starter. Altså lagres den horisontalt :-) Nå skal det sies at kjerra brukes svært lite i bølger.... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bellen Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Stort sett alle bærbare PC'er lagrer vel skjermen horisontalt? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 13 minutes ago, bellen said: Stort sett alle bærbare PC'er lagrer vel skjermen horisontalt? Det stemmer, så lenge de ligger horisontalt på et bord eller tilsvarende. Men laptop-skjermer er ikke like store som TV-skjermer, og her var det snakk om bølger osv. Laptoper som transporteres står gjerne på høykant i en veske eller sekk. Tidligere stod det ofte på eskene til TVer at de ikke skulle lagres/transporteres horisontalt, men jeg vet ikke om det er tilfelle nå for tiden. I mitt hode skyldes dette muligens at større skjermer kanskje ikke har god nok innfesting i bakkant, så hvis de blir liggende med skjermen ned så kan skjermpanelet begynne å «henge», som kanskje kan gi strukturelle skader på selve skjermen. Om det stemmer vet jeg ikke, men hvis TVen i dette tilfellet skal ligge med skjermen ned kunne det kanskje være en ide å la selve skjermpanelet hvile på noe som ikke gir riper når lokket er lukket. En flate kledd med kortbustet fløyel, en stor «musematte» eller noe sånt...? Da ville jeg prøvd å lage denne flaten like stor som selve skjermen så hele skjermen blir avlastet, ikke bare et felt midt på. Aner ikke om det hjelper, men det vil i hvert fall redusere belastningen på selve skjermstrukturen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 18.November.2019 Del på Facebook Svart 18.November.2019 (redigert) Her er en nettside som bekrefter min teori: https://www.hireahelper.com/blog/the-facts-and-myths-about-safely-transporting-your-flat-screen-tv/ Redigert 18.November.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
DR_Nelson Svart 18.November.2019 Del på Facebook Svart 18.November.2019 (redigert) Plasmaskjerm kan ikke ligge. LCD og LED kan du svinge rundt opp ned, om du ønsker. En 24” lcd skjerm tåler å ligge horisontalt. Ikke store skjermen heller, så blir minimalt med bevegelse her. Redigert 18.November.2019 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.November.2019 Del på Facebook Svart 18.November.2019 Fikk nye 49" skjermer på jobb, og de kom liggende horisontalt i esken. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2019 Det er veldig fristende å prøve å montere tv-en horisontalt under lokket. Går det så går det. Og kanskje legge en støttende myk plate mellom skjerm og underlaget eventuelt. Nå idag må tv-en hentes frem fra skap og monteres på stativ og koples til strøm. Ikke så stort problem for sjelden vi ser på tv, men blir jo mye enklere å kun løfte opp lokket og slå den på. Så får vi ryddet litt i skapet der tv-en står idag også! Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 (redigert) i jobben monterer jeg årlig en skjerm i en takheis som legger skjermen skjult horisontalt i taket. Da er det gjerne 80” skjermer. Disse blir det jo ikke bevegelse på som i en båt, men en skjerm på 24” tåler en slik montering i båt. Helst ikke legg noe foran skjermen da den vil bare trykke panelet inn hvis du hoppet i bølger. Redigert 19.November.2019 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Gamla typer av plasma-skärmar var i vissa fall känsliga för att ligga ner, men inte LCD. Min 19" LCD-TV-skärm har under 12 år varit förvarad uppfälld och horisontellt under köksöverskåpen i båten när den inte används, och den mår fortfarande alldeles utmärkt ! (Angående LED-TV. För mig som elektroniknörd är en LED-skärm en display/skärm där varje pixel är sin egen LED, t ex OLED. Men TV-branschen började ju snabbt använda begreppet för att beskriva bakgrundsbelysningen, när den ändrades från kallkatodrör till LED. Fast det fortfarande var en LCD-skärm. Nu kommer ju allt större skärmar baserade på t ex OLED, dvs som verkligen är riktig LED, icke att sammanblanda med det som hittills kallats "LED-TV"). Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.