Jump to content

Tåler LCD-skjermer å lagres horisontalt


Gabi

Recommended Posts

Jeg lurte på et prosjekt i båten om å legge min 24'' lcd-skjerm inne i et lokk som vanligvis er stengt horisontalt. Når jeg skal bruke tv-en kunne jeg da bare lukke opp lokket og tv-en ville være vertikalt og klart til bruk.

 

Men tåler tv-en dette? Eller vil krystallene bli ødelagt inni? Har en planende båt så kan godt bli bra støt i bølger. Har noen erfaring med å lagre tv-en horisontalt montert?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, bellen said:

Stort sett alle bærbare PC'er lagrer vel skjermen horisontalt?


Det stemmer, så lenge de ligger horisontalt på et bord eller tilsvarende. Men laptop-skjermer er ikke like store som TV-skjermer, og her var det snakk om bølger osv. Laptoper som transporteres står gjerne på høykant i en veske eller sekk.

 

Tidligere stod det ofte på eskene til TVer at de ikke skulle lagres/transporteres horisontalt, men jeg vet ikke om det er tilfelle nå for tiden.
 

I mitt hode skyldes dette muligens at større skjermer kanskje ikke har god nok innfesting i bakkant, så hvis de blir liggende med skjermen ned så kan skjermpanelet begynne å «henge», som kanskje kan gi strukturelle skader på selve skjermen. Om det stemmer vet jeg ikke, men hvis TVen i dette tilfellet skal ligge med skjermen ned kunne det kanskje være en ide å la selve skjermpanelet hvile på noe som ikke gir riper når lokket er lukket. En flate kledd med kortbustet fløyel, en stor «musematte» eller noe sånt...? Da ville jeg prøvd å lage denne flaten like stor som selve skjermen så hele skjermen blir avlastet, ikke bare et felt midt på. Aner ikke om det hjelper, men det vil i hvert fall redusere belastningen på selve skjermstrukturen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er veldig fristende å prøve å montere tv-en horisontalt under lokket. Går det så går det. Og kanskje legge en støttende myk plate mellom skjerm og underlaget eventuelt. 

 

Nå idag må tv-en hentes frem fra skap og monteres på stativ og koples til strøm. Ikke så stort problem for sjelden vi ser på tv, men blir jo mye enklere å kun løfte opp lokket og slå den på. Så får vi ryddet litt i skapet der tv-en står idag også!

Link to post
Share on other sites

i jobben monterer jeg årlig en skjerm i en takheis som legger skjermen skjult horisontalt i taket. Da er det gjerne 80” skjermer. Disse blir det jo ikke bevegelse på som i en båt, men en skjerm på 24” tåler en slik montering i båt. 
Helst ikke legg noe foran skjermen da den vil bare trykke panelet inn hvis du hoppet i bølger.

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gamla typer av plasma-skärmar var i vissa fall känsliga för att ligga ner, men inte LCD.

Min 19" LCD-TV-skärm har under 12 år varit förvarad uppfälld och horisontellt under köksöverskåpen i båten när den inte används, och den mår fortfarande alldeles utmärkt !

 

(Angående LED-TV. För mig som elektroniknörd är en LED-skärm en display/skärm där varje pixel är sin egen LED, t ex OLED. Men TV-branschen började ju snabbt använda begreppet för att beskriva bakgrundsbelysningen, när den ändrades från kallkatodrör till LED. Fast det fortfarande var en LCD-skärm. Nu kommer ju allt större skärmar baserade på t ex OLED, dvs som verkligen är riktig LED, icke att sammanblanda med det som hittills kallats "LED-TV").

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...