Jump to content

Tette med fugemasse - mens det er vått? (Regnvann)


Grand Banks jr

Recommended Posts

I og med at dette er relevant for båt så spør jeg ekspertisen her, selv om akkurat denne saken ikke gjelder båten men kunne like godt vært den. (Nå ligger den heldigvis under tykk og god presenning.)

 

Har en lekkasje pga regnvann som trenger inn i et hjørne. Altså flate som renner ned og treffer en vegg. Akkurat i kanten der lekker det. 

 

Er det noe jeg kan fuge med som vil bite på fuktige materialer? Shingel/ metall.

 

Vet at Tec7 limte under vann før. Altså i 2006 og den tiden. Er den fremdeles like bra i disse miljøtider der man forbyr den ene ingrediensen etter den andre?

 

I og med at dette er et sted med mye sollys så bør jeg da velge sort Tec7, eller bør jeg bruke noe annet? 

 

Redigert av Grand Banks jr
Spesifisert tittel bedre (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Her en slik ting det kan skrives mye om da det stadig kommer produkter med nye navn og lovede egenskaper, men ett produkt som har overlevd mange år er ofte ett godt valg.

Jeg er gammel håndverker, har limt mye takstein, pipehatter, takpapp, takrenner mm, har alltid brukt Tec 7 på grunn av heft og lim egenskapene, har også fin konsistens som gjør det enkelt å få fint resultat.

Vår lokale blikkenslager har drevet sitt firma i 40år, leverer mest pipehatter å beslag, han sverger til Tec 7, han er ansvarlig for sine produkter i lang tid etter montering så det burde si litt.

Velg den fargen som passer best, avfett, masker for rette fine kanter, dra ut og avslutt  med å slette til med ex Zalo på fingeren...det er faktisk veldig enkelt å få det finere enn i helt nye båter, min nye båt har mye av dette i alle sammenføyinger inne i cabin, jeg skulle gjerne gjort den jobben selv :)

MEN er det midlertidig velg noe annet, Tec 7 er krevende å fjærne :sweat: i motsetning til Silicon som etter noen mnd'er kan dras av som en strikk.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk @Balder..!

Jeg endte opp med å prøve Biltemas Multibond i sort (Har svart tak), da jeg var nesten helt tom for Tec7 (som var mitt førstevalg), og det hastet. Ikke så gøy når det drypper inn i stua... Hadde tatt meg minst 1 time å skaffe mer Tec7, og det virket som at Multibond er noe av samme ulla. (Kan være jeg tar feil.) Hadde to uåpnede patroner med Multibond, så da ble den forsøkt. 

 

Viste seg å være takleggerne hadde tatt en spansk en ved pipa. ☹ Så jeg må nok fjerne litt av shingelen til sommeren og gjøre jobben der på nytt. Usikker på hvordan man kan bytte noen rupanel under et shingeltak. Råte i to bord pga langsiktig lekkasje jeg ikke oppdaget før det dryppet inn. Håper jeg slipper å ta opp hele taket på nytt.

 

Men tilbake til det som er relevant for båtverdenen: Biltemas Multibond i sort kleber greit mot både shingel (våt og uvasket),  mot det gamle blekket på pipen og mot byggplasten (fuktsperre) jeg brukte for å lage midlertidig løsning. 

 

Lekkasjen er tettet, og når det slutter å regne en gang i løpet av nærmeste måned så kanskje jeg får til en mer permanent midlertidig løsning med noe shingel og asfaltlim/ bitylen eller Tec7. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Så lenge det ikke går ut over styrken ville jeg ikke ha brydd meg så mye om råten. Om det får tørke opp så stopper den uansett. Jeg ville ha fått inn noen skikkelige beslag, og ny shingel der det trengs.

 

Om området er mykt er alternativet å rive av nok shingel til å felle inn nytt tre der det er råttent.

 

Fugemasse er greit som en midlertidig løsning, men beslag må til for at det skal holde lenge.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index, takk for info. Det er god tørk under, og jeg tenker å gå opp med en vifte på kaldloftet for å få blåst bort fuktigheten. Kommer uansett til på undersiden hvis jeg trenger å forsterke noe. Er begrenset område det gjelder. 

 

Mest plagsomme er at de som har lagt taket har lagt det slik at vannet står i en liten dam mot pipen. For det er en bred dobbeltrørs pipe i tegl og det er et gammelt hus.  Vurderer om jeg skal bygge opp en liten "kul" på oversiden av pipen slik at vannet renner naturlig rundt pipen. Altså bare nok til at det ikke kan legge seg vann der. Så legge ny shingel ned til pipe, med oppkant mot pipebeslaget og godt med taklim. Er ingen oppkant nå... ..og det er nok medvirkende til problemet.

 

Hvis jeg skal ha nytt beslag så må jeg jo uansett av med shingelen som er der, da beslag skal under shingel?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, du må jo det. Om du klarer å lede vannet bort uten å endre beslaget så er det jo greit. men husk å ta høyde for store vannmender samt snø/smelting. Så gode overganger mellom shingel og beslag er viktig.

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til fuging med Tec7 så pleier jeg å fuge som vanlig. Men har klar lo-frie små kluter og aceton for å vaske vekk søl. Klarer nesten alltid å kline det litt til. Har også klar lo-fri klut/ håndkle/ torkey-papir til å fjerne Tec7 fra fingeren underveis. Må også ha kort negl på den fingeren... Amatørmåte, men fungerer for meg :wink:

PL400 har jeg ikke prøvd til slikt, men brukte det til listing i huset mener jeg. Lime skjøtene og fuge i én smell. Selv med god DeWalt sag så ble hjørnene sjeldent 100%. Gammelt hus, så vinklene er ikke helt 90 grader. :giggle: Spesielt ok til store profilerte hvitmalte lister i taket. Da brukte jeg engangskluter med sitrus-såpe på. Kjøpt på bygghandel. Veldig lett å jobbe med. De klutene var forresten geniale til å ta søl med byggskum også. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vdub skrev 1 time siden:

Takmasse er bra utvendig når det er fuktig, det er noe griseri, men den holder tett. Biltema har og takmasse, men husker ikke om det er fiber i den. 

Hmm... Kanskje jeg bare skal kline dette på mellom pipe og taket da?

 

Er fiberarmert står det: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/asfalt/takmasse-2000023370

 

Blir denne skikkelig klissete i solsteken, eller stivner den litt til etterhvert? Kan den bygge i høyden, slik at jeg kan få vekk samlingspunktet for vann. Er kanskje 1 cm på det dypeste. 

Beveger oss litt langt bort fra båt nå, men veldig relevant for min sak. Utrolig mye kompetanse på dette forumet :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Hmm... Kanskje jeg bare skal kline dette på mellom pipe og taket da?

 

Er fiberarmert står det: https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/asfalt/takmasse-2000023370

 

Blir denne skikkelig klissete i solsteken, eller stivner den litt til etterhvert? Kan den bygge i høyden, slik at jeg kan få vekk samlingspunktet for vann. Er kanskje 1 cm på det dypeste. 

Beveger oss litt langt bort fra båt nå, men veldig relevant for min sak. Utrolig mye kompetanse på dette forumet :thumbsup:

Er en fordel å legge den litt tykt på, gni den godt ned i taket om det er fuktig. Er ikke veldig klissete når det har gått litt tid, men den blir mykere i solsteken. Kan bake inn ekstra armering og om det ønskes, kan bruke glassfibermatte. 

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...