Dykker Startet 16.September.2005 Del på Facebook Startet 16.September.2005 Hver vinter har jeg tatt opp båten på land, men i vinter har jeg vurdert å ha den i boblehavn. Er det slik at temperaturen inne i båten da ligger over frysepunktet? Hvis så er tilfelle, slipper man da å frostsikre motor, vanntanker, septik og toalett for vinteren? Fordelen da er jo at man kan ta noen båtturer midtvinters På våren er det vel da bare å ta opp båten på land noen dager og legge på nytt bunnstoff og liknende? Jeg vurderer som nevnt å la båten overvintre i boblehavn. Tror også at skroget har best av å ligge i vannet enn å få påkjenninger av kranløft, lastebiltransport og opplag på isopor/bukker. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Du kommer fra Oslo. Du MÅ frost sikre motor, vanntanker toalett osv. Alternativt kan du sette på en 60w lyspære i motor rommet. Normalt blir det ikke vesentlige kuldegrader i motorrommet med mindre gradestokken kryper under -5 over lengere tid. Har du saltvannskjøling er det ekstra viktig. På ferskvann kjølt motor har du normalt frostveske. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Janoho Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Du kommer fra Oslo. Du MÅ frost sikre motor, vanntanker toalett osv. Alternativt kan du sette på en 60w lyspære i motor rommet. Normalt blir det ikke vesentlige kuldegrader i motorrommet med mindre gradestokken kryper under -5 over lengere tid. Har du saltvannskjøling er det ekstra viktig. På ferskvann kjølt motor har du normalt frostveske. <{POST_SNAPBACK}> Tviler på at det vil bli -grader i motorrommet, boblene lager jo endel varme samt at motoren er kan pakkes inn med en dyne, samt at saltvann fryser ikke like lett.. uansett så skader det ikke å følge rådet ditt. andre tips her: http://www.revierhavnen.no/boblehavn.htm JOH Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Jeg ligger alltid i boblehavn om vinteren, og har skrevet en del om det her på baatplassen tidligere. Jeg pleier å frostsikre motor og tømme vanntanker etc, men venter gjerne i det lengste, dvs jeg venter til det kommer en langvarig kuldeperiode. Om det er nødvendig er jeg usikker på, men jeg gjør det likevel for å være sikker. Jeg har også på en liten ovn ombord, og inne i båten er det alltid varmegrader og stabil relativ luftfuktighet på 60++. Sjekker båten ca en gang pr uke. Har opplevd et par ganger at jordfeilbryter har slått ut til tross for at jeg ikke har jordfeil. Dette har gjerne skjedd ved rask variasjon i temp. og fuktighet, dvs at det plutselig går fra -10 grader til mange ++ grader med regn og fuktig vær. Det mange opplever som et problem er fuktighet og kondens. I min båt har jeg ikke hatt noe problem med dette, men god lufting er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 De fleste (alle?) norske forsikringsselskaper tar forbehold om skader som skyldes frost/is. Synker båten, f.eks. pga en kran/gjennomføring som fryser, har man ingen dekning... Eneste unntak er skrogskader pga driv-is dersom man ligger i boblehavn. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Sikring mot frost med lyspære eller varmekabel høres fornuftig ut. Men hva hvis lyspæra ryker eller strømmen går? Bobleanlegget vil sikre at vannet rundt båten er over frysepunktet, også etter kortvarig strømbrudd. Derfor skulle skroggjennomføringene være trygge (og sannsynligvis motorrommet også). Men jeg ville tømme ferskvannsystemet (fryser lettere enn saltvann) og sikre meg med frosvæske ellers. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Herman Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Men jeg ville tømme ferskvannsystemet (fryser lettere enn saltvann) <{POST_SNAPBACK}> En korreksjon:Ferskvannsystemet inneholder frostvæske. Det fryser derfor på langt lavere temperatur enn saltvann. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NilsPils Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 En korreksjon: Ferskvannsystemet inneholder frostvæske. Det fryser derfor på langt lavere temperatur enn saltvann. <{POST_SNAPBACK}> Korreksjon: Jeg mente drikkevannet (det bør helst ikke inneholde frostvæske).Beklager unøyaktigheten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Huldas tidligere Sylfiden (Conqubin 38) lå ni vintre på rad innfrosset i Son havn. Motor var Yanmar 2 syl. m. saltvannskjøling, rustfri septiktank under toalettet og vannsekk som lå i bunnen av båten. Motoren var godt støyisolert og mesteparten av motoren lå under vannlinjen. Noen år hadde jeg en vifteovn stående på laveste på termostaten. Noen år ingenting. Unansett, det kunne bli et par-tre minus inne i båten ved ekstrem kulde. Jeg frostsikret eller konserverte hverken motor eller andre systemer. Jeg målte i overkant av 30 cm is på det meste. Den eneste dekkingen jeg foretok var å legge en dyne og plast over nedgangsluken som var av plexiglass, samme over forluken. Mesteparten av skroget var Dynivicell. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 hei, Vi ligger alltid i boblehavn (i Oslo) men vi konserverer motoren, stenger alle inntakskraner, fyller kjølevæske i kjølesystemet, i septikktanken og i toalettet. Den laveste temperaturen vi har hatt i båten nede under motoren er - 0,5 grader. Har også for sikkerhets skyld en tent lyspære (60W) i motorrommet. Har ikke tatt sjansen på å la båten ligge ukonservert og uten kjølevæske. Vi bruker å konservere når isen begynner å legge seg, for da kommer man ikke ut alikevel. Sjekker forøvrig båten og fortøyninger et par ganger i uka. Mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Vi ligger alltid i boblehavn (i Oslo) men vi konserverer motoren, stenger alle inntakskraner, fyller kjølevæske i kjølesystemet, i septikktanken og i toalettet. .................Har tenkt å gjøre det samme selv. Hva gjør dere for å beskytte utvendig mot snø og is? Jeg får båt med teakdekk og regner med at det ikke liker å ligge ubeskyttet om vinteren. Regner med å bruke solid telt over akterdekket, men hva med resten av båten? Ville gjerne ha et system som er lett å fjerne/montere når en skal ut med båten når fjorden er isfri. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dykker Svart 6.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Naledi i boblehavna ikveld. Koser meg ombord i 20 varmegrader med Eber'n og TV'en på. Blåser fremdeles litt etter gårsdagens uvær. Bruker båten stort sett hele året. http://www.naledi.no Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Jeg har hatt båten i 22 år. Den har alltid ligget i boblehavn om vinteren (Oslo-området). Jeg har aldri hatt noen form for varme ombord (bortsett fra korte periode i forbindelse med arbeid ombord) og jeg har aldri forstått hensikten (frostsikrer det som er nødvendig med frostvæske). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 (redigert) Sånn helt apropos ... jeg fant denne på nett: http://oksenoyamarina.no/nyheter_2/isproblemer_i_boblehavn/ Pent bilde (ikke direkte relatert til historien), og moralen i historien er altså at det kan bli en del minusgrader også i en boblehavn :-) (Jeg hadde forøvrig forrige båt plassert i bøye året rundt i Tromsø uten noe som helst vinterkonserveringstiltak - også det året det var så kaldt at små isflak driftet forbi båten). Redigert 6.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.