Reparatøren Startet 18.November.2019 Del på Facebook Startet 18.November.2019 Hei, prøver å finne historikk samt identifisere en båt jeg har overtatt fra en kompis. Har fått opplyst at dette er en båttype som de ansatte ved Halco fikk lov til å bygge før fabrikken gikk konkurs og at det ble lager 3-4 slike skrog., men kan ikke finne noen bilder av slike skrog fra Halco? Båtens lengde er 7.0m fra baug til ende på badeplattform. Fast propell. Skal være bygd i 82? Nåværende motor er Tamd31L-A (95) med Kanzaki gir, men det er spor etter tidligere motorisering. Skroget bærer preg av reparasjoner i baug, noe usymmetriske bordganger. Noen som kan hjelpe meg med historikk? Båten har i mange år hørt hjemme i Vest Finnmark, men ble solgt til Øst Finnmark for ca 8 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 Ligner jo ikke mye på en Halco i skroget.. de hadde aldri bordganger i noen av sine modeller som jeg kan huske... Jeg vet det ble bygget noen båter i de gamle lokalene til Halco på Askøy.. Tror de het Norbas eller noe lignende... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 (redigert) Ja må si meg enig med Ida Marine lll her. Noen av formene til Halco endte opp på Hetlevik, Askøy og ble bygget i div utgaver. Bygget om i alle ender og den sist serien som ble bygget der het vel Norcraft 27. Utgangspunktet til den var Halco 870. Når du ser bildet tatt forfra er det en del som minner om den typen, mens skroget hadde ikke bordganger. Da innehaver døde var hele gårdsplassen full av former til alt mulig av plastbåter i alle mulige størrelser. Var omtrent som å gå rundt på et museum for plastbåter. Redigert 19.November.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 Stemmer Gudrun, det var Norcraft de het.. Halco sin produksjon ble vel flyttet fra Askøy til et sted inne i Hardanger, kanskje noen der inne vet noe.. Denne Halco Royal 31, blir den laget lengre...? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 (redigert) Halco ble vel bygget på Halsnøy en tid også, om jeg ikke husker feil. Men båten til trådstarter ser ikke ut som en Halco. Minner om en Naurstad et-eller-annet, men mener å huske at disse var noe mindre. Redigert 19.November.2019 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solem Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 blev Halco til NB Marine? denne 1996 Halco 31 Royal https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=182864384 ser identisk ud med NB32 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=182840161 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Tviler sterkt på at det er no slektskap der...uten og være for bastant... Halco Royal var vel det siste de produserte...og tror ikke de ble laget på Askøy... NB 32 som er produsert på Askøy er jo en av de nyeste NB som ble laget før konk...det må være minst 30 år mellom disse skrogene.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.