Jump to content

Identifisering / Historikk HALCO


Reparatøren

Recommended Posts

Hei, prøver å finne historikk samt identifisere en båt jeg har overtatt fra en kompis.

Har fått opplyst at dette er en båttype som de ansatte ved Halco fikk lov til å bygge før fabrikken gikk konkurs og at det ble lager 3-4 slike skrog., men kan ikke finne noen bilder av slike skrog fra Halco?

Båtens lengde er 7.0m fra baug til ende på badeplattform. Fast propell. Skal være bygd i 82?

Nåværende motor er Tamd31L-A (95) med Kanzaki gir, men det er spor etter tidligere motorisering.

Skroget bærer preg av reparasjoner i baug, noe usymmetriske bordganger.

Noen som kan hjelpe meg med historikk?

Båten har i mange år hørt hjemme i Vest Finnmark, men ble solgt til Øst Finnmark for ca 8 år siden.

20181224_102044.jpg

20190619_191216.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja må si meg enig med Ida Marine lll her.

Noen av formene til Halco endte opp på Hetlevik, Askøy og ble bygget i div utgaver. 

Bygget om i alle ender og den sist serien som ble bygget der het vel Norcraft 27. Utgangspunktet til den var Halco 870.

Når du ser bildet tatt forfra er det en del som minner om den typen, mens skroget hadde ikke bordganger.

Da innehaver døde var hele gårdsplassen full av former til alt mulig av plastbåter i alle mulige størrelser. Var omtrent som å gå rundt på et museum for plastbåter.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Tviler sterkt på at det er no slektskap der...uten og være for bastant...

Halco Royal var vel det siste de produserte...og tror ikke de ble laget på Askøy...

NB 32 som er produsert på Askøy er jo en av de nyeste NB som ble laget før konk...det må være minst 30 år mellom disse skrogene....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...