Jump to content

Litt om solcellepanel under vinterpresenning


Lars H.

Recommended Posts

Om vinteren med båten min i opplag på land, er den pakket inn i en lys armert presenning. Jeg har 2 × 110W solcellepaneler horisontalt montert på fordekket. De er koblet til forbruksbanken via en Victron MPPT regulator. Båten står med baugen mot syd. For å ha kontroll med spenningen/ladingen av batteriene, har jeg en såkalt SafeCurrent duppeditt som sender måleresultater ca. hver 4. time og som jeg kan hente fra en server. For å få høy nok spenning inn på regulatoren i gråvær, er panelene koblet i serie.

 

Nedenfor et plot av spenning de siste dagene. Den blå kurven viser temperaturen i batterirommet. Batteribanken var i utgangspunktet fulladet. Disse dagene har det vært ordentlig drittvær her på Østlandet, stort sett tykt skydekke og dager med regn. Og iom. at solen står lavt (har ikke sett den i det siste), er dagene mørke.

 

Som diagrammet viser, har det likevel blitt litt lading midt på dagen de fleste dagene. Men idag og igår har det regnet og vært så tett skydekke at utelyset her hjemme utenfor døren ikke har slått seg av i det hele tatt. Da ble det nok for lite lys for solcellepanelen på båten i Son også under presenningen.

 

lading_uke46.jpg.a85de5577552e73442c333313e96ce73.jpg

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Interessant. 

Jeg har ikke noen slik monitor, og  har 2x50 W solcellepanel under tykk mørkegrønn presenning. Har vurdert hva jeg skal gjøre. Bør jeg kople fra solcellepanelene/ solcelleregulatoren og batteriene og heller la alt hvile i vinter?

 

Dersom du ikke efterlader med landstrøm i vinter, ville jeg koblet fra paneler først og så koblet regulatoren fra batteriene (motsatt rekkefølge til våren). Regulatoren trekker litt strøm i seg selv, men ikke mye. For min Victron regulator er det oppgitt til10mA, men fra nå og frem til midten av april blir det faktisk 36Ah.

 

Det beste er nok som nomen sier, koble en LED-lampe på batteriet og la den lyse på solcellepanelet som da lader batteriet, som da gir strøm til LED'n som gir lys til solsel. . . . , - den perfekte evighetsmaskinen! 

 

:easter:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lite solcellepanel som selger av båten (da jeg kjøpte den brukt) oppga at var på under 50W og at jeg derfor ikke trengte regulator.  Var i tvil hva jeg skulle gjøre ved vinteropplag, men har latt alt stå tilkoblet under hvit presenning. Det ser ut til å funke som bare det. Jeg målte ikke batteriet etter opplag, men lys, lanterner og radio (eneste strømbrukere) fungerte helt greit.  S da kan jeg vel fortsette med det -   

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev for 1 time siden:

Det ser ut til å funke som bare det.

 

Og hva mener du med det? Hva er spenningen på batteriet nå etter du pakket inn båten? Er det lenge siden? Et panel på skarve 50W har ikke mye å by på under en presenning nå som solen står så lavt. Er panelet rettet mot syd, horisontalt plassert eller hva?

Link to post
Share on other sites

 - Som du skjønner er jeg langt fra noen fagmann og er ikke innehaver av måleinstrumenter, f.eks voltmeter. Så jeg vet ikke svaret på det med spenning. Panelet ligger horisontalt på dekk  - slik det også ligger på sommeren. Jeg vedlikeholds-lader en gang i (sommer-)sesongen med en C-tek-lader, og som sagt lyser der det skal og radioen (DAB) gir lyd fra seg = "funker" i alle fall, litt tvilsomt om det er "som bare det" :-) . 

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg kjøpt et billig multimeter som du får hos Biltema og måle spenningen på batteriet nå og noen ganger i løpet av vinteren. Da får du vite litt om tilstanden på batteriet. Det 50W panelet, under en presenning på denne tiden gir neppe noen som helst lading. Min anbefaling er å koble fra absolutt alt fra batteriet, og har du annlednig til å lade det et par ganger med ekstern lader fra landstrøm, - gjør det.

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Lars H. said:

Om vinteren med båten min i opplag på land, er den pakket inn i en lys armert presenning. Jeg har 2 × 110W solcellepaneler horisontalt montert på fordekket. De er koblet til forbruksbanken via en Victron MPPT regulator. Båten står med baugen mot syd. For å ha kontroll med spenningen/ladingen av batteriene, har jeg en såkalt SafeCurrent duppeditt som sender måleresultater ca. hver 4. time og som jeg kan hente fra en server. For å få høy nok spenning inn på regulatoren i gråvær, er panelene koblet i serie.

 

Har pr dato ikke solpaneler ombord men har tenkt litt på å skaffe det. 

 

Synes det med rappporering av data til server på nett høres veldig interessant ut , for da kan man jo sjekke bateristatus hjemmefra.

 

Er det mulig å legge ut litt info om hvordan dette er løst rent teknisk? Er det for eksempel brukt 4G kort eller datamodem eller noe slikt?

 

Googlet litt og fant denne. Er det en slik som sørger ford et med rappotering av data? Er den dyr?

 

https://safecurrent.no/

 

Edit:

Leste litt mer, her er det noe teknisk info. Dette er jo kjempeinsterssant!

https://safecurrent.no/docs/Datasheet_safecurrent_en.pdf

 

Edit 2: 

Googlet litt mer og fant ut av prisen, tror jeg. Ganske interessant. Tar gjerne i mot mer info om oppkobling av Solceller/regulator, osv.

https://www.maritim.no/safecurrent-batteriovervakning

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Lars H., virker for meg som han er mer interessert i måten du leser av strømforbruk/ lading på. (Men mulig det er skrevet inn etter at du postet ditt svar. Innlegget er jo redigert. )
 

Henter du ut den grafen fra SafeCurrent-installasjonen din?

 

Hvor nøyaktig er posisjoneringen med triagulering/ krysspeiling i mobilnettet? Hvis båten skulle bli stjålet, så er det jo forskjell på 3x3 km eller 100x100 meter å lete på :-)

Kun kr 29/ mnd?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

@Lars H.

Henter du ut den grafen fra SafeCurrent-installasjonen din?

 

Hvor nøyaktig er posisjoneringen med triagulering/ krysspeiling i mobilnettet? Hvis båten skulle bli stjålet, så er det jo forskjell på 3x3 km eller 100x100 meter å lete på :-)

Kun kr 29/ mnd?

 

Ja, grafen kan jeg hente når som helst, enten for siste døgn, uke eller måned.

 

Posisjoneringen er nok ut fra basestasjoner i mobilnettet og dermed helt "på trynet". Jeg kjøpte duppeditten for å overvåke spenning og temperatur. Men greit nok, stjeles båten så ser en jo etter litt tid at den har forflyttet seg.

 

Ja, 29 kroner måneden, og da kan en gå inn på serveren og sjekke målingene så ofte en ønsker uten ekstra kostnader. Det er også mulig å få SMS om spenningen kommer under en selvvalgt verdi. Men da må en betale pr. SMS, husker ikke hvor mye det er.

Link to post
Share on other sites

Om en skal inn med nytt solcelleanlegg og tilfeldigvis allerede har nett i båten via 4G router, wifi i båthavn eller lignende så kan en velge Victron smart solar regulatorer + Venus GX m wifi (finnes også direkte GSM modem, men mange ønsker vel en eller annen nettilgang i båten uansett). En får da tilgang til Victrons VRM portal hvor som helst via PC eller som app på smart tlf for overvåking. Bruk av portal/app er kostnadsfritt. Ser en Venus GX ligger på 3300 nå + evt Wifi dongle til 270. Farco AS er gode på dette og kan rådgi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...