Jump to content

yanmar 4LHA 160 hk, ujevn ved høyere turtall


Motiva Sør

Recommended Posts

Hei ! 

Jeg har i min nykjøpte Motiva 39 en flott yanmar diesel 4LHA 160 hk som ble kjøpt inn og innstallert for 5 år siden. Jeg seilte den fra Oslo til Arendal der jeg bor , kun for motor da det var helt vindstille hele turen. Motoren gikk feilfritt hele turen inntil vi ankom Tromøya rett ved Arendal , da motoren begynte å gå ujevnt ved turtall over 2000 rpm men under det jevnt. Kom oss med det hjem det siste stykket.

Fakta og punkter som jeg har utført til nå :

-Har byttet innmaten - filter til min primær dieselfilter av typen racor fg. og i tillegg byttet secondær diesel filter på motoren. Begge var nokså forurenset med brunt sediment.

Eieren fortalte at de hadde renset begge dielseltankene for 5 år siden da ny motor ble innstallert. Det var dieseldyr i de. Han opplyste også at begge tankene var tanket full rett før vår avreise. (ingen diesel måler i båten). Etter filter byttene er problemet fortsatt der ved høy turtall (3000 rpm). Turtallet går da opp og ned , i økende grad men blir jevnt ved noe lavere turtall igjen.

 

Det jeg har tenkt å gjøre er :

-Bestilt Hammardown for å tilsette i diesel tankene og ser hva det gjør.

-Rense dieseltankene hvis ingen bedring.

 

Spørsmål. 

-Kan det være andre årsaker for disse symptomene ?

-Kan det være tilsigrøret fra tanken som er tette?

-Kan det være skittent luftfilter ? Inntak?

-Kan det være dysene som likevel er blitt skitne grunnet skitt - sediment som har klart å passere dieselfiltrene ? 

 

Takknemlig for alle tips og rådene :-) 

Link to post
Share on other sites

Ofte lurt å prøvekjøre med ei kanne diesel som motor suger fra og sender retur tilbake til. Kobles inn på grov filter å en slangestubb tilbake til kanna der returen normalt er montert. Da vil du få svar på om det er noe med diesel systemet eller motoren.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kan være tette rør, koplinger som slipper inn luft, delaminerte slanger mm. Jeg ville nok ha sjekket dette I tillegg til en mulig tanksjau.

 

Jeg bruker selv Hammerdown for å forebygge dieseldyr og har tro på dette, men I ditt tilfelle virker det som om du allerede har en del dritt I tankene. Så da vil jeg ikke tro at Hammerdown gjør noe mer enn å eventuelt fjerne vanndråper I bunn, og dermed kamuflere problemene. Sjekk først og fremst om du har en drenering I bunn av tanken som kan tapes, det vil gi et bilde av situasjonen. Dernest ville jeg ha letet etter mannlokk om det finnes, for å åpne og lyse ned I tanken. Det vil gi en bedre oversikt over situasjonen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 13 timer siden:

Ofte lurt å prøvekjøre med ei kanne diesel som motor suger fra og sender retur tilbake til. Kobles inn på grov filter å en slangestubb tilbake til kanna der returen normalt er montert.

Enig i det. Men kople heller direkte på motoren, til en slik test er finfilteret på motoren nok. Og en får med seg eventuell falsk luft eller restriksjoner i grovfilter.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...