Jump to content

yanmar 4LHA 160 hk, ujevn ved høyere turtall

Motiva Sør

Recommended Posts

Hei ! 

Jeg har i min nykjøpte Motiva 39 en flott yanmar diesel 4LHA 160 hk som ble kjøpt inn og innstallert for 5 år siden. Jeg seilte den fra Oslo til Arendal der jeg bor , kun for motor da det var helt vindstille hele turen. Motoren gikk feilfritt hele turen inntil vi ankom Tromøya rett ved Arendal , da motoren begynte å gå ujevnt ved turtall over 2000 rpm men under det jevnt. Kom oss med det hjem det siste stykket.

Fakta og punkter som jeg har utført til nå :

-Har byttet innmaten - filter til min primær dieselfilter av typen racor fg. og i tillegg byttet secondær diesel filter på motoren. Begge var nokså forurenset med brunt sediment.

Eieren fortalte at de hadde renset begge dielseltankene for 5 år siden da ny motor ble innstallert. Det var dieseldyr i de. Han opplyste også at begge tankene var tanket full rett før vår avreise. (ingen diesel måler i båten). Etter filter byttene er problemet fortsatt der ved høy turtall (3000 rpm). Turtallet går da opp og ned , i økende grad men blir jevnt ved noe lavere turtall igjen.

Det jeg har tenkt å gjøre er :

-Bestilt Hammardown for å tilsette i diesel tankene og ser hva det gjør.

-Rense dieseltankene hvis ingen bedring.

Spørsmål. 

-Kan det være andre årsaker for disse symptomene ?

-Kan det være tilsigrøret fra tanken som er tette?

-Kan det være skittent luftfilter ? Inntak?

-Kan det være dysene som likevel er blitt skitne grunnet skitt - sediment som har klart å passere dieselfiltrene ? 

Takknemlig for alle tips og rådene :-) 

Kan være tette rør, koplinger som slipper inn luft, delaminerte slanger mm. Jeg ville nok ha sjekket dette I tillegg til en mulig tanksjau.

Jeg bruker selv Hammerdown for å forebygge dieseldyr og har tro på dette, men I ditt tilfelle virker det som om du allerede har en del dritt I tankene. Så da vil jeg ikke tro at Hammerdown gjør noe mer enn å eventuelt fjerne vanndråper I bunn, og dermed kamuflere problemene. Sjekk først og fremst om du har en drenering I bunn av tanken som kan tapes, det vil gi et bilde av situasjonen. Dernest ville jeg ha letet etter mannlokk om det finnes, for å åpne og lyse ned I tanken. Det vil gi en bedre oversikt over situasjonen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Knude skrev for 13 timer siden:

Ofte lurt å prøvekjøre med ei kanne diesel som motor suger fra og sender retur tilbake til. Kobles inn på grov filter å en slangestubb tilbake til kanna der returen normalt er montert.

Enig i det. Men kople heller direkte på motoren, til en slik test er finfilteret på motoren nok. Og en får med seg eventuell falsk luft eller restriksjoner i grovfilter.

Ja, test først og fremst med en løs kanne koplet direkte til finfilteret. Om den ikke går rent på denne, er det motoren som tuller litt. Greit å feilsøke før man setter I gang store prosjekter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...