Jump to content

Flekkmaling/lakkering av undervannshus


HiWard

Recommended Posts

Jeg skal flekkmale deler av undervannshuset samt deler som festebrakett, tiltmekanisme etc, men har aldri gjort dette før. Motoren er en 2015-modell Evinrude E-Tec 115HO og jeg har kjøpt original primer og lakk fra BRP. Jeg ble anbefalt å bruke 2k klarlakk siden dette primært er under vannlinjen. Er det noen som har en anbefaling til 2k klarlakk på sparyboks? Jeg har funnet den på bildet under og kommer til å gå for den med mindre det kommer forslag til bedre alternativer.

26021-Spray--1.jpg.efd3959db4138946aa834e0065bbd6a8.jpg1041478.PNG.c9b020ffc670a9e5de4055018263e056.PNG

Forøvrig mottas alle tips og forslag til hvordan jeg bør gå fram med takk. I utgangspunktet tenkte jeg å pusse ned til metall med stålbørste, avfette med aceton, påføre primer osv. Bildet under viser deler av området som trenger litt kjærlighet i tillegg til "finnen" på undervannshuset etter min tidligere omtalte landkjenning i sommer.

IMG_4222.JPG.19eab36cf8e0ec54a8e587304f2f7ff8.JPG

 

 

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HandyAndy skrev 1 minutt siden:

Skal utføre samme jobb på min e-tec 175 til våren så følger med på tråden om det kommer inn noen tips.

Hvor kjøpte du original lakk (min er off white)?

Den kjøpte jeg på Marineservice i Oslo. Ellers er Ravn's Garage (www.ravnsgarage.no) min foretrukne Evinrude-pusher. De kan skaffe det aller meste av originale deler og de er greie å prate med om det er noe man er usikker på. I følge min delekatalog skal du ha Evinrude delenr. 777171 (WHITE), men dobbeltsjekk for all del før du bestiller noe.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 56 minutter siden:

Jeg ble anbefalt å bruke 2k klarlakk siden dette primært er under vannlinjen. Er det noen som har en anbefaling til 2k klarlakk på sparyboks?

 

nå husker jeg ikke helt , men hvordan blir det å bruke 2k oppå 1K?     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic.  Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett.

 

Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand,  ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. 

 

Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. 

 

Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen.  Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. 

 

Siste er kanskje selvforklarende,  men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra.

 

Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. 

 

Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt.

 

Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic.  Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett.

 

Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand,  ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. 

 

Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. 

 

Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen.  Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. 

 

Siste er kanskje selvforklarende,  men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra.

 

Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. 

 

Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt.

 

Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken.

 

 

Tusen takk for utfyllende svar! Skal sjekke anoden på motorbraketten, aner ikke status på denne.

Link to post
Share on other sites

På min motor har jeg ikke anode der. Kun en wire som skal gi elektrisk kontakt mellom motorbrakett og motorstamme (som har anode). Men burde hatt anode på braketten, for den er jo alltid i vannet. Det er ikke alltid motorstammen...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Skrotnisse skrev 28 minutter siden:

Har litt dårlig erfaring med å blande lakk fra flere leverandører, har de ikke klarlakk i samme merke som orginallakken ? Har opplevd "koking" etter siste laget....

BRP oppgir bare en clearcoat i delekatalogen til min motor og det er delenr 772414. Den er imidlertid til "upper & lower engine covers" som jo stort sett ikke står under vann. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...