HiWard Startet 20.November.2019 Del på Facebook Startet 20.November.2019 (redigert) Jeg skal flekkmale deler av undervannshuset samt deler som festebrakett, tiltmekanisme etc, men har aldri gjort dette før. Motoren er en 2015-modell Evinrude E-Tec 115HO og jeg har kjøpt original primer og lakk fra BRP. Jeg ble anbefalt å bruke 2k klarlakk siden dette primært er under vannlinjen. Er det noen som har en anbefaling til 2k klarlakk på sparyboks? Jeg har funnet den på bildet under og kommer til å gå for den med mindre det kommer forslag til bedre alternativer. Forøvrig mottas alle tips og forslag til hvordan jeg bør gå fram med takk. I utgangspunktet tenkte jeg å pusse ned til metall med stålbørste, avfette med aceton, påføre primer osv. Bildet under viser deler av området som trenger litt kjærlighet i tillegg til "finnen" på undervannshuset etter min tidligere omtalte landkjenning i sommer. Redigert 20.November.2019 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HandyAndy Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Skal utføre samme jobb på min e-tec 175 til våren så følger med på tråden om det kommer inn noen tips. Hvor kjøpte du original lakk (min er off white)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 20.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2019 HandyAndy skrev 1 minutt siden: Skal utføre samme jobb på min e-tec 175 til våren så følger med på tråden om det kommer inn noen tips. Hvor kjøpte du original lakk (min er off white)? Den kjøpte jeg på Marineservice i Oslo. Ellers er Ravn's Garage (www.ravnsgarage.no) min foretrukne Evinrude-pusher. De kan skaffe det aller meste av originale deler og de er greie å prate med om det er noe man er usikker på. I følge min delekatalog skal du ha Evinrude delenr. 777171 (WHITE), men dobbeltsjekk for all del før du bestiller noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HandyAndy Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Glimrende! Skal sjekke opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 HiWard skrev 56 minutter siden: Jeg ble anbefalt å bruke 2k klarlakk siden dette primært er under vannlinjen. Er det noen som har en anbefaling til 2k klarlakk på sparyboks? nå husker jeg ikke helt , men hvordan blir det å bruke 2k oppå 1K? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
HandyAndy Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 HiWard skrev 58 minutter siden: Ravn's Garage (www.ravnsgarage.no) Kjempebra side! Fikk ikke tak i alle servisedelene i høst, så da blir det å bestille fra ravnsgarage. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 (redigert) 2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic. Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett. Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand, ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen. Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. Siste er kanskje selvforklarende, men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra. Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt. Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken. Redigert 20.November.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 20.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2019 HandyAndy skrev for 4 timer siden: Kjempebra side! Fikk ikke tak i alle servisedelene i høst, så da blir det å bestille fra ravnsgarage. Du kan også prøve www.ttkk.no Ikke like bra utvalg, men desto lettere å finne frem. De selger komplette servicekit til E-Tec. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 20.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2019 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: 2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic. Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett. Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand, ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen. Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. Siste er kanskje selvforklarende, men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra. Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt. Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken. Tusen takk for utfyllende svar! Skal sjekke anoden på motorbraketten, aner ikke status på denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 På min motor har jeg ikke anode der. Kun en wire som skal gi elektrisk kontakt mellom motorbrakett og motorstamme (som har anode). Men burde hatt anode på braketten, for den er jo alltid i vannet. Det er ikke alltid motorstammen... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 20.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2019 Det skal hvertfall være en anode der, men jeg har aldri kommet på å faktisk sjekke at det er noe igjen av den. Det er nok den første som ryker pga det du påpeker; at den alltid står under vann (på min båt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Har litt dårlig erfaring med å blande lakk fra flere leverandører, har de ikke klarlakk i samme merke som orginallakken ? Har opplevd "koking" etter siste laget.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 21.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2019 Skrotnisse skrev 28 minutter siden: Har litt dårlig erfaring med å blande lakk fra flere leverandører, har de ikke klarlakk i samme merke som orginallakken ? Har opplevd "koking" etter siste laget.... BRP oppgir bare en clearcoat i delekatalogen til min motor og det er delenr 772414. Den er imidlertid til "upper & lower engine covers" som jo stort sett ikke står under vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.