Jump to content

Oljedamp lufting Ford 2704et

Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

jeg har en Ford 2704et som ble installert i båten i år, også synes jeg at jeg kjenner litt oljedamp lukt ifra motoren.

på motoren er det topplokk ventilasjon, der går det en slange ned i en beholder jeg har laget foran turboen slik at damp kan bli dratt inn i forbrenningen igjen.

men så sitter det også en ganske stor lufting i bunnpanna og, ca 25mm tenker jeg.

denne går bare rett ut i friluft, og jeg regner med det er her lukta kommer ifra, men er den luftinga nødvendig? Kan jeg bare blende den i og med at jeg har lufting i topplokket med vippetøyet?

eller må jeg lage en slange derfra og føre den inn i samme boks foran turboen?

Ett par bilder hadde vært lurt :wink:

Har selv denne motoren og kjenner meg ikke igjen vedr den utluftingen i bunnpannen? Men nå har ikke jeg oljedampslange til turboen heller da. Den leder jeg ut av båten.

Mvh Roger

Fant ett bilde av utluftning i bunnpanna :-)

Markert med gul ring.

6C5FD9D2-B6B6-4B1D-AE7A-BD95FF278513.png.e89945a8160109b633a3d27334f6c49e.png

om dampen fra topplokket går ut igjennom skrogsiden eller inn i turboen blir jo same shit. Men tenker mest på denne her nede :-)

Kan ikke huske noe slikt den gangen jeg hadde 2704. Kun fra toppdekselet. Viktig og ha fall på lufteslangen så den ikke går tett av  kondensert oljedamp, det er seige saker. Førte dette ned i en catch-tank og deretter ut igjennom skrogsiden. 

Ja jeg har fall fra toppdekselet og ned mot turboen.

Da kan det jo være at jeg kan prøve å få tettet denne luftingen nede i sumpen. Og se om det hjelper :-) 

Har lest litt i manualen og det virker som om de kom i to utgaver, hvor den uten lufting i sumpen er av den nyere typen :-)