Jump to content

Sjekke dieseltank med pumpe? Går det? Vannet ligger jo nederst.


Torsen67

Recommended Posts

Tenkte å "støvesuge" bunn av tanken forsiktig med en sugepumpe. Båten har jo stått i ro på land i flere uker, og jeg kjøpte den i sommer (1987 mod)  Det burde vel gi en viss status?

Ser for meg å pumpe 2-3 liter over på en klar beholder for å sjekke status med vann og dieseldyr. Er jeg på villspor nå eller er dette innafor? Må uansett bytte giver til tankmåler.

 

Dette er pumpa jeg tenkte å bruke: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/pumpe-batteridrevet-2000042054

Link to post
Share on other sites

Det funker veldig bra. Har ikke tapping på vår tank og har laget et kobberrør som passer ned i tanken. Her kommer jeg til i nesten hele tanken. Røret kan bøyes for å komme til over alt.

 

Benytt gjennomsiktig slange så ser du om du suger vann eller grums. Om pumpen din er egnet kan jeg ikke svare på. vakuum pumpe for olje kan benyttes. Bruk tykkere slange enn den for olje for å unngå at den tetter seg.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Setter med vilje Baluba (Skilsø 33FB) med nesa litt høyt når hun taes opp om høsten. Det er 2 gode grunner til det.

  • for å få laveste punkt i bakkant av tanken, fordi det er der mannlokket er og det en enklest å jobbe den veien med min kropp...
  • for å unngå at lokket til vann og dieselpåfylling på dollbordet blir stående under vann ved vask 

Det å starte et båteierskap med en sjekk av hva du har på tanken er alltid lurt.:thumbsup:

 

Du kan legge et vater på tanken din for å finne ut hvor det laveste punktet er 

 

Hva du bruker til å gjøre jobben er mindre viktig. Her er det mange gode veier til Rom...

Selv bruker jeg nå "Oljesuger" til nesten "alt", det er forrige modell fra biltema jeg bruker men det er jo mange modeller på markedet og tror alle gjør bortimot samme gode jobben. Min suger 6 liter på 2 minutter. Har laget en 12mm slange med bredt munnstykke fra en propanbrenner til å renske tanker med. Den slurper med seg det meste. 

 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

Bruker den til å lufte dieselsystemet når jeg har jobbet på motoren eller byttet filter. Vasker under motoren med den. Bytter motorolje +++

 

Det beste valget av utstyr for deg er kanskje noe du kan bruke til mange ting ombord...

 

Jobben kan gjøres feks med påhengerslange. Du må ikke kjøpe en egen pumpe 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev 51 minutter siden:

Det funker veldig bra. Har ikke tapping på vår tank og har laget et kobberrør som passer ned i tanken. Her kommer jeg til i nesten hele tanken. Røret kan bøyes for å komme til over alt

 

Bruk tykkere slange enn den for olje for å unngå at den tetter seg.

 

 

Tror ikke en skal være bekymret for at dieselen er tykkere enn olje for da har man et stort problem :rolleyes:
Men finner du vann .....så bør alarmen gå.... da kan det være mulighet for dieseldyr men det er ikke sikkert .....du kan ha vært heldig .....har du funnet vann og fått det ut ...ha i litt godstoff som tar kverken på bakterieveksten for sikkerhetskyld ...



 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om ikke annet så kan jeg si at den pumpa du lenker til er noe dritt, evt var jeg uheldig med den jeg kjøpte. Sjekk prisen, billig som f.... og kvaliteten er akkurat på samme nivå, veldig lav. Fungerte fint veldig kort tid, så begynte den å fuske før den døde helt. Pluss at den bruker rimelig ukurrante svære gamle batterier. 

 

Ville brukt vakumpumpa som er nevnt over her. 

Link to post
Share on other sites

Suge opp litt fra bunnen av tanken er bedre enn ingenting, men siden du har overtatt båten i år og det er en gammel båt er det beste å tømme tanken helt og inspisere  den ordentlige  da vet du tilstanden på tanken og har en mye tryggere sommer i båten. Neste år kan du ta den enkleste løsningen å suge opp litt. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, LALUNA II said:

 

 

Tror ikke en skal være bekymret for at dieselen er tykkere enn olje for da har man et stort problem :rolleyes:
Men finner du vann .....så bør alarmen gå.... da kan det være mulighet for dieseldyr men det er ikke sikkert .....du kan ha vært heldig .....har du funnet vann og fått det ut ...ha i litt godstoff som tar kverken på bakterieveksten for sikkerhetskyld ...



 

Det var med tanke på rusk på bunnen av tanken. Har enda tilgode å ikke finne rusk i tanken på en båt jeg har overtatt. 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 2 timer siden:

det beste å tømme tanken helt og inspisere  den ordentlige  da vet du tilstanden på tanken

 

Det er sjeldent jeg foreslår å gå for mindre enn full pakke... 

Min erfaring er at diesel som har stått stille en tid er så gjennomsiktlig at en ser det som er å se... 

Dersom en etter støvsuging av bunnen av tanken ser at det er dyr så kan en vurdere å tømme helt... 

Link to post
Share on other sites

Hadde ein tidlegare båt der det ikkje var skikkeleg mannelokk på dieseltankane, berre "lokk" for tankmålar-givarane. Det var heller ikkje plass for skikkeleg drenering under tankane.  Derimot var det laga eit lite hol (ca 1 cm dia) oppe på tanken. Det kunne opnast for å stikka ned eit passande stålrøyr.  Når røyret blei stukke rett ned, traff det ei forduping i tanken, der evt. vatn ville legga seg.  Stålrøyret pleide eg kobla til slange og Pela vakumpumpe.  Dette fungerte rimeleg greit til å fjerna evt. vatn på tanken og litt rust (gamle ståltankar). Vatnet samla seg i fordjupinga i tanken (lågaste punkt), men rusten var spreidd fleire stadar i botn.  Effektiv metode for det første, litt mindre effektivt for det andre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg pleier å pumpe ut 3-4 liter fra bunnen en gang i året. Lar det felle ut for inspeksjon. Har vært heldig så langt men er nøye med å smøre vaselin på gjengene på påfyllingslokket. Kjører pumpa ned i bunn via påfyllingslokket når båten har lagt stille i noen timer og pumper ut. 

 

Men ser at den jæv...a dieselen jeg fylt i Strømstad har "sotet" ned innholdet i tanken selv om jeg vel så og si har brukt en hel tank etter jeg fylte der. Og "sot" er vel typisk skit som kommer til å feste seg litt her og der osv.... 

 

Utover å pumpe ut fra bunnen en gang i året så prøver jeg å holde mest mulig full tank for å få minst mulig skvulp. Så om jeg skal gå lengre strekk fyller jeg gjerne på 20ltr reservekanna underveis for å toppe tanken. Da unngår jeg gammel reservediesel og holder tanken passe full underveis.  Sålangt har det vært en god taktikk, har aldri hatt problemer pga dårlig drivstoff. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...