Jump to content

Lader for litiumbatteri - hva slags og hvor sterk strøm?


roeren

Recommended Posts

Jeg skal i gang med å bruke litiumbatterier til el-påhengs, men er usikker på hva jeg bør ha av lader.  Det blir jo sagt at "enhver lader til blybatterier kan brukes på litiumbatterier også" - men  i omtaler av en del ladere blir ikke dette nevnt - så da blir jeg litt usikker. 

 

Det er også dette med styrken på ladestrømmen:  Det sies jo at litiumbatterier er raskere å lade enn blybatterier - men det betyr vel ikke at de greier seg med svakere ladestrøm?  De laderne jeg hittil har brukt (på bly) har bare 2-4 amp. ladestrøm - men for å få rask lading må jeg jeg kanskje opp i 10 - 15 amp?

 

Og så er det jo en vrimmel av ulike merker og prisklasser...…??

 

Hm!?

 

Roeren

 

Link to post
Share on other sites

Står det noe om feks "Safe charging 1C" på batteriet?

 

Hvilket batteri er det? 

 

Mulig litium forbruksbatteri for båt? - Vet ikke om dette er relevant til forbruksbatteri i båt av typen litium. Jeg kjenner mest til litiumbatterier fra radiostyrt. Altså mindre batterier der fokus er lavest mulig vekt og ofte veldig høyt strømtrekk mtp antall mAh. - Men er jo samme teknologi i utgangspunktet.

 

Jeg er vant til å forholde meg til batteriets klassifisering. Ladestrøm (og utladning) er ofte omtalt i C. 

 

1C tilsvarer antall Ah batteriet er på, delt på 1 time. Så feks et 4Ah batteri vil ha 1C på 4. 

 

Se om dette står oppført på ditt batteri. Altså feks "1C safe charging". Som feks ved et 70Ah batteri tilsvarer 70A. Hvis det står feks 2C, så betyr det 140A ladestrøm som maks.

 

Samme vil gjelde for discharge. Altså utladning.

 

Man kan bruke ordinære ladere til å lade et litium, men jeg er mest vant til balanserte ladere. Dvs at laderen tilkoples batteriets enkelte celler og lader dem hver for seg og balanserer vilten i cellene mot de andre cellene. Det regner jeg med at man ikke har på så store batterier, men heller at det er elektronikk i batteriet som styrer dette. 

 

Kortversjon: Se hva batteriet er klassifisert som. Velg lader som lader raskt nok for deg, men lavere enn maks tillate C på batteriet. 

 

Med litium er det viktig å ikke tappe det før langt ned. Derfor bruker vi en "cut off" i radiostyrte modeller. Vær nøye på hvor lavt du tapper batteriet. Sjekk med fabrikantens spesifikasjoner. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

roeren skrev On 21.11.2019 at 10.23:

"enhver lader til blybatterier kan brukes på litiumbatterier også"

Dette er i utgangspunktet helt feil. Men fordi Lithiumbatterier er ekstremt sårbare for overspenning, har de gjerne en innbygd såkalt "BMS" (Battery Management System). Dette er en elektronikkenhet som har to hovedoppgaver. Den begrenser maksimalspenningen på batteriet, og den begrenser den maksimale ladestrømmen. I tillegg kan (og bør) den kutte utlading ved en viss minimumsspenning, samt ha en balanseringsfunksjon, som innebærer at cellene topplades så likt som mulig. Dessuten kan den ha en funksjon som begrenser utladingsstrømmen.

Uten en slik innbygd BMS er det absolutt påkrevd at laderen har tilsvarende funksjoner.

I ditt tilfelle er det sikkert snakk om et 

LiFePO₄-batteri som er tiltenkt som en direkte erstatning for et blybatteri, og disse har alltid innbygd BMS. Det vil da være oppgitt hvilken maksimal ladestrøm det kan trekke, og for å få raskest mulig lading må du ha en lader med minst denne kapasiteten. Dessuten bør den effektive spenningen være på minst 14V. (Denne kan variere mye fra lader til lader).

 

PS. Husk at lithiumbatterier aldri må lades om de er under 0°C. (Med mindre det er snakk om en svært beskjeden strøm, som kan være aktuelt i forbindelse med solcellepanel og dertil egnet temperaturavhengig regulering).

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 5 timer siden:

... 

PS. Husk at lithiumbatterier aldri må lades om de er under 0°C. (Med mindre det er snakk om en svært beskjeden strøm, som kan være aktuelt i forbindelse med solcellepanel og dertil egnet temperaturavhengig regulering).

Enig i alt du skriver om BMS, sikkerhet m.m., men dette med lading... Jeg sykler hele året, og lader i uteboden - også i kuldegrader. Hva er det som evt kan gå galt? Noe jeg kan ha ødelagt? 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Produsenter av verktøy som bruker litiumbatterier sier at det stort sett går bra ned til-20C. Men garantiene stopper gjerne ved -5 C. Under - 22-23C så fungerer ikke litiumbatterier fordi de fryser. Da må de tines før de kan lades.

 

De anbefaler derimot at batteriene er tempererte når de lades. Ideell temperatur er 4-6 C.

 

Hentet info fra verktoy24.no 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 11 minutter siden:

Produsenter av verktøy som bruker litiumbatterier sier at det stort sett går bra ned til-20C

Da har batteriet en BMS som regulerer ladestrømmen i hht. slike temperaturer. I tillegg kan det ha en varmefolie rundt hver celle. Denne vil i så fall kunne bruke en god del strøm (og er derfor mindre aktuell ved solcelleløsninger) men om laderen er (over)dimensjonert for dette, vil ikke ladetiden bli vesentlig forlenget, slik den ellers ville.

Dette bør man imidlertid forsikre seg om før man kobler til.

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 2 minutter siden:

Da har batteriet en BMS som regulerer ladestrømmen i hht. slike temperaturer.

 

Jepp. Svaret mitt var egentlig rettet @Ronald med elsykkel. Der er det enten BMS i batteriet eller i laderen. Forventer at den både balanserer og regulerer. Varmefolie har nok ikke elsykkelen. Et litiumbatteri vil slutte å ta imot lading dersom det er for kaldt. Men forventer også at laderen måler lademotstand og kutter ved for høy motstand. Altså tar vare på batteriet.

 

Men jeg hadde ikke syklet til jobben i -20C og forventet å komme meg hjem igjen ;-)

(Hadde nok ikke syklet av helt andre grunner også :giggle:)

For bruk til TS så er nok ikke bruk i slike temperaturer særlig relevant...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Forhåpentlig vis fikk du med et datablad til battericellene. Hvis ikke, må du fremskaffe dette. Som tidligere nevnt kan ikke lader for bly-batterier benyttes "out-of-the-box". 

Det er allerede nevnt lading ved lav temperatur. Lading under 0 grader finner du ikke en eneste produsent av litium celler som vil anbefale.

Deretter må man ta stilling til hvor mye av kapasiteten i batteriet som skal utnyttes. Dette vil ha påvirkning på levetiden, men er likevel ikke alltid viktig eller relevant (om det yter 80% etter 1000 eller 3000 utladinger).

Hvis dette batteriet er bygget på relativt standard 3,2/3,3v celler, bør du om de er satt sammen til et 12v batteri lade disse til f.eks 14.0v. Da skal laderen STOPPE. Den skal IKKE ha absobsjonsfase eller vedlikeholdslading. Dette vil ødelegge cellene med overlading - helt sikkert. Som allerede nevnt av flere, aldri tøm batteriene under 2,5v pr celle (10v i 12v oppsett). Hold deg helst over 11,5/12v. 

Ta kontakt med en som kan dette, f.eks @Joerg Becker  eller @Farco her på forumet, så anbefaler de helt sikkert en helt ok lader til deg. 

Redigert av VirtualMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 4 minutter siden:

det finnes batterier hvor BMS står i laderen

Det var akkurat det jeg skrev. Jeg skrev også følgende:

ozo skrev On 23.11.2019 at 5.34:

et 

LiFePO₄-batteri som er tiltenkt som en direkte erstatning for et blybatteri

Disse har nødvendigvis alltid en innbygd BMS, fordi ladesystemet her er tilpasset blybatterier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...