Jump to content

Har Raymarine C120 i cabin men mangler slave på flybridge


Hardingen

Recommended Posts

I båten min er det ein Raymarine C120 kartplotter frå 2007  i kabinen men eg har ikkje navigasjon på flybridge men vil gjerne få laget til noko på der.

Den eg har nede er gammal men gjere ein ok jobb så i utgangspunktet kan den bare være ombord.

EG skal ikkje ha radaren med meg opp  .Kun kartplotter for radaren er på egen skjerm.

 

Spørsmålet mitt er korleis anlegge ein slave til flybridge?

Eg ser det finnes samme type kartplotter som den eg har på bruktmarkedet som sikkert kunne gjort en ok jobb på loftet dersom den vart kobla sammen med den nede,men kva med skjøtekabler? Er det mulig å få tak i på så gammelt utstyr? Ville det i såfall bare vert "plug and play"? Eg antar at to kartplottere som er like" snakker" sammen?

Har  Raymarine C120 innbygget gps så man berre trenger powerkabel for å få til dette?

Er det andre kartplottere som kan koblast sammen med denne eg har nede som ville vert bedre alternativ eller flyttet den nede i cabinen opp og ein annen nede??

Har noen her inne  forslag til hva som er brukbar løsning og hvor eg kan få kjøpt noko som fungerer(nødvendige kabler dersom C120 skal brukes oppe)da elektronikk ikkje er min sterkeste side.

Redigert av Hardingen (see edit history)
Link to post

Jeg har samme plotter og samme utfordring med at det ikke er noen slave på fly. Jeg har løst dette ved å bruke en ipad med Seapilot kartplotter-app oppe. Dette funker helt greit, men ipaden liker ikke vann eller direkte sol (overoppheting). 

 

Denne løsningen krever ingen kabling utover at ipaden må ha lading. Og kartene på appen er svært mye bedre enn Navionics-kartene på plotteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei, som noen skriver du kan dele Seatalk 1 bus med andre Raymarine plottere og nmea som du kan dele med nesten alle plottere som er noen år. Det du ikke får overført er radar, kart og echosounder Ellers får du overført alle data andre relevante data.

Dybde, vind, temperatur, compasskurs, sann kurs, hastighet og sikkert fler. 

Men som du skriver du trenger bare en powerkabel og en Seatalk  eller Nmea kabel mellom dagens c120 og hvilken som h3lst plotter av litt eldre dato.

Selv kjører jeg C120 på både fly og innen  cabin anskaffer du deg i tillegg en moderne Raymarine antenne oppgraderer du plotteren til å bli like nøyaktig som de helt ny plotterne. Men du mangler fremdeles  samme lysstyrke, touch funksjoner som de nye har.

Link to post

Ja det stemmer. Den nye plotteren på Fly får da GPS telegrammet fra den gample plotteren.

Jeg har gjort det samme som deg, men har i tillegg en egen garmin (NMEA 0183) GPS antenne til plotteren på fly. Da kan jeg velge oppsett på plotterne slik at om en av GPS antennene (Sensor) svikter så vil den antennen som er igjen mate begge plotterne.

 

Nå er Seatalk 1 et veldig robust signal, og du trenger ikke kjøpe orginal kabel. Har du en 0, 5 mm2 skjemet kabel og to løse Seatalk 1 plugger, så vil dette funke. Selve ST1 bus signalet går mellom skjerm og gul leder. Den røde er 12 Volts forsyning og kan kappes fra begge ST1 connectorene. Men det beste er jo å få orginal ST1 kabel hele veien.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Først og fremst har E classic nettverk og kan koples sammen med andre E serie og dele kart/radar/ekko etc, dessuten har den VGA inn/ut. Den har også mye høyere lysstyrke og egner seg derfor bedre ute på fly. Men spør du meg hadde jeg ikke spandert mye på noen av dem. Dette begynner å bli steinalderutstyr i elektronikk sammenheng. Så ikke betal for mye.

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...