Hardingen Startet 22.November.2019 Link til dette innlegget Startet 22.November.2019 (redigert) I båten min er det ein Raymarine C120 kartplotter frå 2007 i kabinen men eg har ikkje navigasjon på flybridge men vil gjerne få laget til noko på der. Den eg har nede er gammal men gjere ein ok jobb så i utgangspunktet kan den bare være ombord. EG skal ikkje ha radaren med meg opp .Kun kartplotter for radaren er på egen skjerm. Spørsmålet mitt er korleis anlegge ein slave til flybridge? Eg ser det finnes samme type kartplotter som den eg har på bruktmarkedet som sikkert kunne gjort en ok jobb på loftet dersom den vart kobla sammen med den nede,men kva med skjøtekabler? Er det mulig å få tak i på så gammelt utstyr? Ville det i såfall bare vert "plug and play"? Eg antar at to kartplottere som er like" snakker" sammen? Har Raymarine C120 innbygget gps så man berre trenger powerkabel for å få til dette? Er det andre kartplottere som kan koblast sammen med denne eg har nede som ville vert bedre alternativ eller flyttet den nede i cabinen opp og ein annen nede?? Har noen her inne forslag til hva som er brukbar løsning og hvor eg kan få kjøpt noko som fungerer(nødvendige kabler dersom C120 skal brukes oppe)da elektronikk ikkje er min sterkeste side. Redigert 22.November.2019 av Hardingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.November.2019 Link til dette innlegget Svart 22.November.2019 En gammel C120 classic kan i praksis ikke koples sammen med noe annen plotter. Du kan dele nmea 0183 og seatalk data mellom dem, det er alt. Altså ikke noe særlig matnyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.November.2019 Link til dette innlegget Svart 23.November.2019 Jeg har samme plotter og samme utfordring med at det ikke er noen slave på fly. Jeg har løst dette ved å bruke en ipad med Seapilot kartplotter-app oppe. Dette funker helt greit, men ipaden liker ikke vann eller direkte sol (overoppheting). Denne løsningen krever ingen kabling utover at ipaden må ha lading. Og kartene på appen er svært mye bedre enn Navionics-kartene på plotteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nordan family 27 Svart 23.November.2019 Link til dette innlegget Svart 23.November.2019 Du kan koble opp en på fly og dele GPS, enkel dybde, vhf posisjonering og noe rute/ waypoints. Men du trenger eget kart. Hadde samme som deg nede, og en C70 oppe. Det ble strengt tatt for lite, så jeg hadde Ipaden også. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 24.November.2019 Link til dette innlegget Svart 24.November.2019 Hadde samme sak selv for noen år siden. Jeg satt C 120 oppe og kjørte pc nede.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.November.2019 Link til dette innlegget Svart 24.November.2019 Hei, som noen skriver du kan dele Seatalk 1 bus med andre Raymarine plottere og nmea som du kan dele med nesten alle plottere som er noen år. Det du ikke får overført er radar, kart og echosounder Ellers får du overført alle data andre relevante data. Dybde, vind, temperatur, compasskurs, sann kurs, hastighet og sikkert fler. Men som du skriver du trenger bare en powerkabel og en Seatalk eller Nmea kabel mellom dagens c120 og hvilken som h3lst plotter av litt eldre dato. Selv kjører jeg C120 på både fly og innen cabin anskaffer du deg i tillegg en moderne Raymarine antenne oppgraderer du plotteren til å bli like nøyaktig som de helt ny plotterne. Men du mangler fremdeles samme lysstyrke, touch funksjoner som de nye har. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 25.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 Takk for svar. Vil dette sei at eg trenger "bare"ein kabel til seatalk og powerkabel frå hhv straum og plotteren nede så kan eg bruke feks ein C120 på fly dersom eg har eget kart i den? Kan kabel for seatalk kjøpes der hvor sånt utstyr selges? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November.2019 Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 (redigert) Ja det stemmer. Den nye plotteren på Fly får da GPS telegrammet fra den gample plotteren. Jeg har gjort det samme som deg, men har i tillegg en egen garmin (NMEA 0183) GPS antenne til plotteren på fly. Da kan jeg velge oppsett på plotterne slik at om en av GPS antennene (Sensor) svikter så vil den antennen som er igjen mate begge plotterne. Nå er Seatalk 1 et veldig robust signal, og du trenger ikke kjøpe orginal kabel. Har du en 0, 5 mm2 skjemet kabel og to løse Seatalk 1 plugger, så vil dette funke. Selve ST1 bus signalet går mellom skjerm og gul leder. Den røde er 12 Volts forsyning og kan kappes fra begge ST1 connectorene. Men det beste er jo å få orginal ST1 kabel hele veien. Redigert 25.November.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 25.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 hvis eg først da skal kjøpe feks ein litt "gammel Raymarine,,hva er forskjellen på C120 og E 120 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.November.2019 Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 Først og fremst har E classic nettverk og kan koples sammen med andre E serie og dele kart/radar/ekko etc, dessuten har den VGA inn/ut. Den har også mye høyere lysstyrke og egner seg derfor bedre ute på fly. Men spør du meg hadde jeg ikke spandert mye på noen av dem. Dette begynner å bli steinalderutstyr i elektronikk sammenheng. Så ikke betal for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Hvorfor ikke kjøpe en brukt c120W å montere på fly. da har du to forskjellige systemer. De kollapser ikke samtidig. Jeg har en 140W inne og 120W på fly Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 (redigert) Du har helt rett Marida, men inbiller meg C120/140W koster for det dobbelte av en C120 Redigert 26.November.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Betalte 6.000,- for min 120W. Fant på finn.no nå på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 følger med,,får se hva som dukker opp på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Prøv Facebook også. De har blitt store på brukt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hardingen Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 ligger noen på E bay,,kan vel brukes de og? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.