Jump to content

Deilig å være (full) seiler i Danmark, seiler frikjent med over 2 i promille


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mortenliereng skrev for 2 timer siden:

Ja det får en si ,litt annerledes en her

 

Om jeg ikke har feil så har vel danskene en kobling mot hastighet, og så størrelse. Ikke så dumt det egentlig. 

Link to post
Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Om jeg ikke har feil så har vel danskene en kobling mot hastighet, og så størrelse. Ikke så dumt det egentlig. 

Men promillegrensen for kjøretøy gjelder også sparkesykkel i Danmark.
Var i København i sommer og da hadde de tatt 28 stykker en natt.

Link to post

meeen..... sett i forhold til British Airways tidligere praksis for piloter på 747 med 300 passasjerer/mannskap, så er kanskje ikke vurderinga så feil... 

(jeg er ikke tilhenger av kjøring i pillerus, insulinsjokk, affekt, sinne, immunitet eller betydelig promille)

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
pipe skrev 26 minutter siden:

Men promillegrensen for kjøretøy gjelder også sparkesykkel i Danmark.
Var i København i sommer og da hadde de tatt 28 stykker en natt.

 

Samme i Norge etter hva jeg leste, men blir ikke prioritert, som kanskje er greit nok...

Link to post
dieselfan skrev for 3 timer siden:

meeen..... sett i forhold til British Airways tidligere praksis for piloter på 747 med 300 passasjerer/mannskap, så er kanskje ikke vurderinga så feil... 

(jeg er ikke tilhenger av kjøring i pillerus, insulinsjokk, affekt, sinne, immunitet eller betydelig promille)

Tenker du på "eight hours from bottle to trottle"? 

Link to post
pipe skrev for 9 timer siden:

Men promillegrensen for kjøretøy gjelder også sparkesykkel i Danmark.
Var i København i sommer og da hadde de tatt 28 stykker en natt.

 

Da er det snakk om el-sparkesykkel og ikke "vanlig" sparkesykkel. Dette var kanskje fra et oppslag på TV2?

 

https://www.tv2.no/a/10713563/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#
dieselfan skrev for 10 timer siden:

meeen..... sett i forhold til British Airways tidligere praksis for piloter på 747 med 300 passasjerer/mannskap, så er kanskje ikke vurderinga så feil... 

(jeg er ikke tilhenger av kjøring i pillerus, insulinsjokk, affekt, sinne, immunitet eller betydelig promille)

 

Danskene har vel også hurtigbåtsertifikat og egne krav til vannscootere og "lignende fartøy". 

 

Alt med sertifikatplikt, pluss vannscooter og "lignenede fartøy", pluss alt over 15 meter har 0,5 promillegrense. 

----

 

Dvs at om en har en saktegående snekke eller en vanlig turseilbåt og faktisk fører båten på fullt betryggende vis med promille så blir en ikke dømt for... promille. 

 

Ligger da i kortene at om en ikke klarer å føre båten betryggende så kommer promille, og hva annet en må ha klart "å stelle til" på (tiltale)bordet. 

 

I praksis da, om en en fører båten med promille, så vil en fort bli stående som ansvarlig nær sagt uansett hva som skjer selv om det å føre båt med promille pr. se ikke er ulovlig. 

------

Når organisasjonene som organiserer fritidsbåtlivet i Norge ble hørt av regjeringa var det faktisk kun seilforbundet som var mot redusert promillegrense på sjøen. Alle andre var for 0,2. 

 

Og flere av organisasjonene og partene foreslår speedbåtsertifikat. 

 

Så kanskje vi får et lignende opplegg i Norge en eller annen gang? 

Link to post
Mouche skrev for 2 timer siden:

Da er det snakk om el-sparkesykkel og ikke "vanlig" sparkesykkel. Dette var kanskje fra et oppslag på TV2?

 

Ja det var el sparkesykkel og datoen stemmer med da jeg oppholdt meg i kjøben.
 

Link to post

0,8 om det går i <10 knop, 0,2 ellers hadde vært greit... men jeg er kanskje litt biased siden jeg seiler :wink:

 

Mortenliereng skrev for 2 timer siden:

Insulin sjokk????? Hva menes med det?

At båtfører har diabetes og bomma på doseringa på en eller annen måte, så vedkommende besvimer? "Fort gjort", selv om det ikke skjer så altfor ofte.

 

Link to post
Guest Avmønstret#
Seilerslask skrev 54 minutter siden:

0,8 om det går i <10 knop, 0,2 ellers hadde vært greit... men jeg er kanskje litt biased siden jeg seiler :wink:

 

 

Tja, hvorfor ikke. Et slags kompromiss der hverken avholdsfolket eller de som ønsker 3 glass til rekene og kjøre i 20 knop hjem er fornøyde. At begge (ytter)parter er passe misfornøyde er jo gjerne målet på et greit kompromiss ;-) 

 

Da kan en krysse gladbrisen :crazy::cool: opp sundet i forvisning om at alle cabincruiserne som kommer i mot er klink edru :lol:

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...