Jump to content

20årsmarkering for Sleipnerulykken på tirsdag

Gudrun

Recommended Posts

Tiden går fort, men samtidig virker det også som det var veldig lenge siden.

Husker enda hvor jeg befant meg da vi fikk beskjed om at Sleipner var gått på grunn. Vi brukte «westamaranen», som den ble kalt, en hel del fram og tilbake for slektsbesøk på Bømlo på 70-, 80- og 90-tallet, så kjente godt til ruta nordover fra Stavanger. Westamaranen var en tid selve livsnerven mellom steder langs kysten Stavanger-Bergen. Kjapp og grei transport langs kysten, raskere og billigere enn bil, og det var jo ikke alle som hadde bil en gang, spesielt i 70- og tidlig 80-årene. 

Søskenbarnet mitt studerte på den tiden i Stavanger og skulle ta Sleipner hjem til barndomshjemmet på Bømlo den dagen. Hjem til en lang juleferie. Tilfeldighetene ble slik at hun manglet en 50-lapp for billetten til westamaranen, så da endte hun opp med å ta kystbussen nordover i stedet. Dette var før det var vanlig at alle hadde mobiltelefon, så det ble mange telefoner fram og tilbake til familien der nord for å finne ut av hva som hadde skjedd og hvordan statusen var. Ingen i familien var klar over at hun hadde tatt kystbussen, så det ble noen lange timer med våking fram til hun dukket opp av seg selv hjemme på Bømlo.

Føler sterkt med de etterlatte etter ulykken. Ulykken var kun tragisk og kommer til å påvirke de etterlatte, og også andre langs kysten, i lang tid. 

Fra NRK Rogaland: https://www.nrk.no/rogaland/_sleipner_-ulykken_-husker-fortsatt-ansiktene-til-de-dode-1.14791952

Sitat

– Jeg har ofte tenkt at kanskje flere kunne blitt reddet hvis det kun hadde vært lys på livvestene med folk i, sier han (Skipper på Edda Frende).

Dette har jeg aldri tenkt på, men det er nok ikke bare fordel med automatisk lys på redningsvester når det er så mange av de.

Redigert av shipahoy (see edit history)
shipahoy skrev for 2 timer siden:

Fra NRK Rogaland: https://www.nrk.no/rogaland/_sleipner_-ulykken_-husker-fortsatt-ansiktene-til-de-dode-1.14791952

Dette har jeg aldri tenkt på, men det er nok ikke bare fordel med automatisk lys på redningsvester når det er så mange av de.

Lyset på redningsvestene på fly tennes automatisk i vann BARE DERSOM sikringen til batteriet er fjernet - så det kan jo være en mulighet til sjøs også (for å unngå lys fra masse tomme vester - om det ikke allerede er det, nå 20 år etter)?

100 tomme vester med lys er kanskje uansett lettere å lete i enn 100 uten lys? Da vet man vertfall hvor man skal lyse med lyskaster/kjøre mot..

Redigert av aroneid (see edit history)

Som Hakkanen skriver, så husker jeg også godt hvor jeg var. Studere den gang i Bergen, satt på hybelen og hadde tv’n påskrudd. Ringte med en gang til min far, for å fortelle hva som hadde skjedd.. han hadde jobbet med design av katamaraner hele livet, 20 år på Westamarin i Mandal, og levert mange båter til HSD. Folka i HSD hadde jeg blitt kjent med gjennom oppveksten. Katamaraner under bygging på verftet var liksom barndommen min. 

I folkeopplysningens navn, uten å gå spesielt ot, Sleipner var ikke en Westamaran, for de er bygget på Westamarin. Slepner var bygget i Australia. 

JanBanan skrev for 3 timer siden:

Jeg var en av de som var ombord denne kvelden. 17 år gammel. 

Sterkt å lese det....

Selv husker jeg også kvelden godt pga av det blåste så kraftig vind. Var på hyttetur på Lifjell i Telemark og husker at i løpet av natten så blåste taktekkingen av på nabohytta. Fikk høre om ulykken da vi satte på radioen på morgenkvisten. 

Erfaren kaptein. Mørkt. Høy fart. Feilnavigering. Ukontrollert kurs. Mannskapet klarte ikke å løse ut redningsflåtene. redningsvestene gått ut på dato. Dårlig opplæring og feilhandlinger.. 

Havarikommisjon og tingrett uenige om skyld. Kaptein blir dømt til betinget fengsel noe som betyr delvis ansvar.

( til sammenligning idømmes ubetinget  fengsel hvis man kjører 76 kmt i 30 sone)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xwwd1n/sleipner-kapteinen-fikk-betinget-fengsel

Sterkt å bli minnet på det, sterkt å lese om det og veldig viktig at vi ikke glemmer det...

Den fredagskvelden satt vi foran tv skjermen til langt på natt, lytta på radioamatørene som delte og på radio.

Det var fortvilende å sitte langt borte å se på redningsarbeidet. 

Håper de som jobber i denne bransjen i dag, varsler dersom det er nødvendig slik at alle fartøyer har velfungerende livbåter, flåter og flyteplagg. Dersom mannskapet ikke har fullgod opplæring håper jeg rett og slett de ikke går på jobb.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...