Jump to content

Prosjekt tausokne

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Da to av lenkene mine med krabbeteiner ikke lenger har spor av verken flagg eller kuler har jeg sett meg nødt til å prøve å lage et skikkelig sokne for å forsøke å få tak i dem igjen. Dem står på dypt vann, så har tatt sikte på å lage noe tungt og grovt for at det ikke skal bli løftet over bunnen. Fant meg en bit av en ankerkjetting fra et hangarskip som jeg sveiset sammen 2 og 2 ledd. Til sammen 3 bevegelige deler. Sveiset så på pigger av armeringsjern. Har ikke veid det, men vil anslå 70 kg. Temmelig tungt og uhåndterlig. Ihvertfall for en enslig fisker av normal bygning. I forkant av soknet har jeg 30-40m med tau og kjetting, og så et lodd på kanskje 30 kg. 

20191120_125811.jpg.88c9801bd4add83892f766ebb8e5c620.jpg20191120_223231.jpg.745ba5012368d86a8c2629b7a2bf63b8.jpg

20191121_205804.jpg.b3a39c4e656645532d3d1ee7cf380ee1.jpg

Gjorde et par hal, og fant ut at armeringsjern blir for svakt, da dem blir knekt av relativt raskt. Sveiset da på noen pigger av tykt firkantstål. Disse har etter 4 ytterligere hal ikke vist tegn til verken knekking eller bøying. Har ikke fått annet enn tang, tare og skjell. Håper selvfølgelig at jeg snart skal klare å knipe tak i teinerygg, eller kanskje en samisk gullskat eller noe...

Noen som har formeninger om hva slags stål man burde bruke til pigger på et slikt et? Mest mulig styrke og duktilitet? Tenker at det ikke er farlig om dem bøyer seg, så lenge dem tåler å bli banket tilbake uten å knekke.

20191122_213626.jpg.89497c44f9f66df44b924c80e5a0b456.jpg20191124_120140.jpg.6e1b4c40a24899e64abd45bfc24ee95e.jpg

20191121_121204.jpg

Vil disse gripe fatt i en teine da? Ikke bare maltraktere dem? Ser ikke helt hvordan de skal gripe fatt i teinen uten at den glir av igjen.

Hva med gammeldags teinefanger (slike små tynne ankere) som du fester i et 10 meter synketau, så et lodd (slike ledd eller sammenlagt paraplydregg) og deretter tau ned til loddet?

Så slepe på samme vis?

Poenget er at den som griper må ha "piggene " fremover og holde an selv om du sleper litt til. Men samtidig ikke være så tungt at du ikke kjenner at den holder en teine/ kjede.

Edit: ser nå at de piggene er bøyd fremover. Så.mest på det bildet der den hang ned i vannskorpa, og der er den ganske rett ut. Er allikevel skeptisk til tyngden, men det får du jo mest følelse av når du holder på selv.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

PolarLi skrev 2 minutter siden:

Det enkleste og mest effektive sokne er å knyte tau i et spett.

Skulle akkurat til å foreslå det samme, men du kom meg i forkjøpet :giggle: 

Knyt tauet ca 1/3 fra enden. Dersom du kjører spettet mot en stein vil det bare vippe over og legge seg tilbake i riktig posisjon. Hvis du er redd for at et spett blir for lett kan du bruke en aksel i ønsket dimensjon for å få riktig vekt. 

Men hvis du på død og liv skal forsette med hangarskipkjettingen så funker det greit med armeringsstål. Bare å gå litt opp på dimensjonen. Hvis du vil ha mer duktilt stål kan du velge stangstål i S235JR. Det er den vi kalte for ST37 før. Eller rett og slett vanlig rustfritt/syrefast stangstål. 

Et spett har en arm, mens soknet mitt har... 10? Et spett vil uansett bare bli tatt av straumen med mindre man hekter på det masse vekt. Svenskpilker tror jeg blir revet rett av hvis burene har satt seg litt i leira f.eks :)

Komodo skrev for 2 timer siden:

Men hvis du på død og liv skal forsette med hangarskipkjettingen så funker det greit med armeringsstål. Bare å gå litt opp på dimensjonen. Hvis du vil ha mer duktilt stål kan du velge stangstål i S235JR. Det er den vi kalte for ST37 før. Eller rett og slett vanlig rustfritt/syrefast stangstål. 

Hvis stengene jeg nå har satt på knekker, så får jeg gå til innkjøp av kvalitetsstål :yesnod:

Code0 skrev for 3 timer siden:

Fantastisk at det går å få en fult brukbar drone så rimelig! :D Men litt skeptisk til hvordan den blir å fungere i mørkt straumhav. Videoen så jo ut som Bahamas. Veldig interessert i å høre brukererfaringer med denne da!

Hvis du synes det høres dumt ut med patenter som er utprøvet kan jeg skaffe deg et stokkanker på noen hundre kilo;-)

Det vil henge seg fast i berg og stein på samme måte som de forsterkede krokene dine slik at båten bråstopper og du får styret med å få opp sokneredskapen.

Spettet tipper visstnok opp av stein, men fanger liner - iallefall hvis de ligger bittelitt over bunnen.

Svenskpilker vil hukke og rettes i noen steiner, men det er ikke ofte, og du rykker ikke båten i stykker når du hukker moder jord.

Slike droner er artige, men funker ikke i praksis på dypt vann eller med bittelitt strøm. Ikke kan de ta med seg opp noe, og de har ikke kraft nok til å ta med seg et tau ned.

Mons

Karlsenkystfiske skrev 54 minutter siden:

Fantastisk at det går å få en fult brukbar drone så rimelig! :D Men litt skeptisk til hvordan den blir å fungere i mørkt straumhav. Videoen så jo ut som Bahamas. Veldig interessert i å høre brukererfaringer med denne da!

På sidelinjen dette da, men her er "vrakdykking" på 100 meters dyp med Gladius:
Den har godt med lys i fronten, så man ser greit med den. Man har jo andre mangler som mons nevner  mtp å dykke etter teiner...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Karlsenkystfiske skrev 56 minutter siden:

Et spett har en arm, mens soknet mitt har... 10? Et spett vil uansett bare bli tatt av straumen med mindre man hekter på det masse vekt.

hvis det er så voldsom strøm at den drar avgårde med spettet og du må til med 30 kg for å følge bunnen,  hva har den da gjort med teinene...? :smiley: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

mons skrev for 3 timer siden:

3 svenskpilker på en kilo med 7-8 m imellom på et 300 m langt teinetau.

Etter diskusjon om sokning etter teiner i fjor testet jeg ditt tips om å binde på slike "dregger", eller tredoble fiskekroker. Jeg fikk ingen resultat med de, men etter en stund var alle ødelagte. Jeg tror jeg har huket tak i en del tauverk som har rettet ut og knekt alle dreggene. Med min hjemmelagde soknedregg derimot fikk jeg opp noen teiner, bla. en lenk med krabbeteiner. 

mons skrev 1 time siden:

Hvis du synes det høres dumt ut med patenter som er utprøvet kan jeg skaffe deg et stokkanker på noen hundre kilo;-)

Jeg tar gjerne imot det stokkankeret, men da til pynt i hagen, ikke til sokning :giggle:

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Et spett har en arm, mens soknet mitt har... 10? Et spett vil uansett bare bli tatt av straumen med mindre man hekter på det masse vekt. 

Du tar feil. Spettet, eller en annen tung stålaksel/stang vil alltid peke ned med "nesa". Hvis du har flytetau mellom teinene vil det stå litt opp fra bunn, og du treffer det med lina på spettet, og deretter vil den kile seg mellom lina og spettet (gitt at du treffer mellom to teiner). Dersom du har synketau mellom teinene er du avhengig at soknedreggen eller spettet pløyer litt ned i leirebunnen for å fiske tak i lina. På fjellbunn blir det en utfordring. 

At et spett blir tatt av strømmen ser jeg ikke helt faren for. Så sant du ikke bruker uhorvelig tykt tau til å sokne med da. Tynnere line gir mindre areal og dermed mindre påvirkning av strøm. Men hvis det virkelig er et problem så er det ikke verre enn å gå opp på dimensjon på spettet. Gå til en hugger eller et verft og få tak i en propellaksel fra ei fiskeskøyte. Slip den spiss i enden og sett i gang. 

Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Enten krysser du lina, eller så gjør du det ikke. 1 effektiv klo er like bra som 10 halvdårlige når de likevel ikke dekker noe større areal. Men det jeg ser som ulempen med masse klør er nettopp at det hekter seg fast alt annet du ikke skal ha, som tang og tare som du selv opplevde. Og hovedproblemet med strøm ligger i tauet, som Komodo allerede har nevnt. Gå ned til 5-6mm og forskjellen vil være enorm kontra å bruke 10-12-14 mm.

Dere snakker nå om hageredskapet spett? 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Etter diskusjon om sokning etter teiner i fjor testet jeg ditt tips om å binde på slike "dregger", eller tredoble fiskekroker. Jeg fikk ingen resultat med de, men etter en stund var alle ødelagte. Jeg tror jeg har huket tak i en del tauverk som har rettet ut og knekt alle dreggene. Med min hjemmelagde soknedregg derimot 

Du tar feil. Spettet, eller en annen tung stålaksel/stang vil alltid peke ned med "nesa". Hvis du har flytetau mellom teinene vil det stå litt opp fra bunn, og du treffer det med lina på spettet, og deretter vil den kile seg mellom lina og spettet (gitt at du treffer mellom to teiner). Dersom du har synketau mellom teinene er du avhengig at soknedreggen eller spettet pløyer litt ned i leirebunnen for å fiske tak i lina. På fjellbunn blir det en utfordring. 

At et spett blir tatt av strømmen ser jeg ikke helt faren for. Så sant du ikke bruker uhorvelig tykt tau til å sokne med da. Tynnere line gir mindre areal og dermed mindre påvirkning av strøm. Men hvis det virkelig er et problem så er det ikke verre enn å gå opp på dimensjon på spettet. Gå til en hugger eller et verft og få tak i en propellaksel fra ei fiskeskøyte. Slip den spiss i enden og sett i gang. 

En propellaksel med spisd, og så feste tauet rett over spissen, så det man sokner går i klem mellom akselen og tauet?

Klarte selvfølgelig å kjøre meg bom fast! Rikker seg ikke. Prøvde med prusik på tauet for å mantle opp med bomvinsjen. Men prusiken bare sklei, og styretauet til bommen rauk... får prøve igjen når jeg har fått skiftet ut noen vitale deler på den bommen. Noe som fungerer bedre en prusik for å få grep på glatt tau?

20191125_001853.jpg.f8ea6a04c7a4b444b03ec7dc34886742.jpg

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Karlsenkystfiske skrev for 5 timer siden:

Hvor på spettet festa dere tauet?

Komodo skrev On 24.11.2019 at 16.41:

Knyt tauet ca 1/3 fra enden.

Du må følge med i din egen tråd vet du :wink:

PolarLi skrev for 20 timer siden:

Gå ned til 5-6mm og forskjellen vil være enorm kontra å bruke 10-12-14 mm.

Det er jeg redd blir litt tynt. Tror ikke jeg ville gått under 8mm. Hvis spettet setter seg fast kan det være at man må bruke litt krefter for å få det løs. Likedan hvis man får på en lenk med teiner. 7mm teinetau har jeg røket kutt av ved flere anledninger, så mindre enn det kan bli litt spett. 

Komodo skrev 11 minutter siden:

Du må følge med i din egen tråd vet du :wink:

Det er jeg redd blir litt tynt. Tror ikke jeg ville gått under 8mm. Hvis spettet setter seg fast kan det være at man må bruke litt krefter for å få det løs. Likedan hvis man får på en lenk med teiner. 7mm teinetau har jeg røket kutt av ved flere anledninger, så mindre enn det kan bli litt spett. 

Intersannt dette med spett. Ser for meg at spettet vil snu seg slil at den tunge delen(spissen) blir slept etter tauet? Er jo tilfelle med andre sokner og ankere.

Kunne ikke drømme om å ha under 10mm til ile på teinene på denne dybden. Langt mindre til noe så voldsomt som et sokne.

20191125_145927.jpg.6043bd4428432b7961d27996c10a4b02.jpg

20191125_145909.jpg.3aee3c899e3746c0102a15151355a5e5.jpg

Vært å kjøpt et såkalt garnsokne i tilfelle mitt blir stående fast. Har blitt rådet til å også ha tau i enden, slik at man skal ha mulighet til å dra det ut hvis det kjører seg fast. Tror det blir litt vel mye tau å holde styr på skal man bruke det på dypt vann. Men i fjæra går det vel kanskje greit å ha to iler. Tenkte jeg kunne feste "ræv enden" i loddet :)

Karlsenkystfiske skrev 21 minutter siden:

Intersannt dette med spett. Ser for meg at spettet vil snu seg slil at den tunge delen(spissen) blir slept etter tauet? 

Knyt et tau i et spett og dra det bortover plenen. Da ser du hvordan det vil oppføre seg. 

Karlsenkystfiske skrev 21 minutter siden:

Vært å kjøpt et såkalt garnsokne i tilfelle mitt blir stående fast. Har blitt rådet til å også ha tau i enden, slik at man skal ha mulighet til å dra det ut hvis det kjører seg fast. Tror det blir litt vel mye tau å holde styr på skal man bruke det på dypt vann. Men i fjæra går det vel kanskje greit å ha to iler. Tenkte jeg kunne feste "ræv enden" i loddet :)

Den soknedreggen der er ganske lik den jeg lagde meg i fjor. Knyt tauet i bunn, og bendsle det i toppen med et tynnere tau. Dersom du synes soknedreggen er for lett til å få god kontakt med  bunn så kan du bruke fem meter kjetting i tillegg. Tenker da på ankerkjetting, ikke hangarskipkjetting :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...