Komodo Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Her ser du soknedreggen jeg lagde meg i fjor. Sitatet er fra fjordårets "hummertråd". Komodo skrev On 11.11.2018 at 17.01: Svakheten er at dersom den "snagger" et tau uten blåse eller noe annet i enden, vil tauet skli ut mellom stammen og gripeklørne. Det skulle vært så mye friksjon at et slik tau blir låst fast. Hvis jeg får ånden over meg til å lage en ny soknedregg blir det å lage den enten av armeringsjern eller gjengestenger. Har noe M36 gjengestang liggende. Ser for meg å sveise på M12 gjengestenger som gripeklør på den. Da ser jeg for meg at det blir en mulighet for at et tau kan kile seg fast selv om det ikke er blåse i enden. Tenker også at armeringsjern har såpass ujevn overflate at et tau kanskje vil sette seg fast, og ikke bare skli av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karlsenkystfiske Svart 26.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2019 Komodo skrev for 14 timer siden: Knyt et tau i et spett og dra det bortover plenen. Da ser du hvordan det vil oppføre seg. Den soknedreggen der er ganske lik den jeg lagde meg i fjor. Knyt tauet i bunn, og bendsle det i toppen med et tynnere tau. Dersom du synes soknedreggen er for lett til å få god kontakt med bunn så kan du bruke fem meter kjetting i tillegg. Tenker da på ankerkjetting, ikke hangarskipkjetting Elsker forumet her ? Tror du det vil oppføre seg likedan gjennom snø og is? ;) hvis ikke må jeg vente til våren ^^ Aha! Hvis det setter seg så vil benslet ryke og draget bli på rævenden! Veldig smart... blir en nøye avveining hvor mye benseltau jeg skal bruke! Nok til å holde sokne og 5 store teiner ihvertfall! Fikk opp det egenproduserte! Har 40m kjetting og lodd foran. Alle fiskere jeg har snakket med bedyrer at man MÅ ha bekt foran soknet. Uansett hvor tungt selve soknet måtte være! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 Komodo skrev for 14 timer siden: Svakheten er at dersom den "snagger" et tau uten blåse eller noe annet i enden, vil tauet skli ut mellom stammen og gripeklørne. Det skulle vært så mye friksjon at et slik tau blir låst fast. Faren min var fisker, og han hadde fått sveist soknedregger i flere størrelser, alt fra noen få kilo til å å ta lettere ting på grunt vann, til noe på ca 10 kg. På disse var det flere klør av rundjern, og med lavere vinkel ift stammen. Dette i tillegg til litt god gammeldags rust, så skulle det ikke mye til før tau knep seg fast. Karlsenkystfiske skrev 8 minutter siden: Alle fiskere jeg har snakket med bedyrer at man MÅ ha bekt foran soknet. Uansett hvor tungt selve soknet måtte være! , Blir vel som med anker - vekt foran gir bedre vinkel for sokna slik at den lettere får tak det du er ute etter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vdub Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 Bruker denne, har i tillegg 10 treblekroker på tauet. Har ikke klart å mista noe eget bruk enda, men har funnet en del spøkelsesredskap. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 ivar skrev for 7 timer siden: På disse var det flere klør av rundjern, og med lavere vinkel ift stammen. Dette i tillegg til litt god gammeldags rust, så skulle det ikke mye til før tau knep seg fast. Nettopp! Ser derfor for meg at rustne armeringsjern eller gjengestenger burde gjøre susen Vdub skrev 19 minutter siden: Bruker denne, har i tillegg 10 treblekroker på tauet. Har ikke klart å mista noe eget bruk enda, men har funnet en del spøkelsesredskap. Den så meget forseggjort og fin ut @Vdub Eneste ulempen er at tau uten blåser e.l. på vil skli av. Ref @ivar sitt poeng over med rustne rundtstål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmic Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 (redigert) Har brukt sprett flere ganger med godt resultat. Problemet jeg opplevde med små dregger var at det lett blir mye snurr på tauet. Laget sist en rustfri gjengestang,16mm, ca 1 meter lang,boret et hull tvers gjennom ca 20cm fra ene enden,og satt i en liten sjakkel som jeg festet 10mm line i.slepte denne svært sakte ette båten. Fungerte greit på ca 40-50meters dyp. Kan "kjenne " jernet går langs bunnen.Kjenner med en gang den huker i noe. Jeg lette etter trollgarn. Redigert 26.November.2019 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 cosmic skrev for 1 time siden: Har brukt sprett flere ganger med godt resultat. Her er en til som brukte spætt https://www.youtube.com/watch?v=3Jg8lXEU9TM cosmic skrev for 1 time siden: Problemet jeg opplevde med små dregger var at det lett blir mye snurr på tauet. Enig i den der. Det er et av problemene med den soknedreggen jeg bruker. cosmic skrev for 1 time siden: Laget sist en rustfri gjengestang,16mm, ca 1 meter lang,boret et hull tvers gjennom ca 20cm fra ene enden,og satt i en liten sjakkel Den var ikke dum! Da er det vel kanskje en god sjanse for at et tau kan kile seg mellom gjengestanga og tauet. Det ga meg en ide om å lage et ledd ved å skru på en tynnere gjengestang som tauet monteres i.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmic Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 Spett skulle det være ja Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 (redigert) Komodo skrev for 17 timer siden: Nettopp! Ser derfor for meg at rustne armeringsjern eller gjengestenger burde gjøre susen Den så meget forseggjort og fin ut @Vdub Eneste ulempen er at tau uten blåser e.l. på vil skli av. Ref @ivar sitt poeng over med rustne rundtstål. Det er jo derfor treblekrokene er der og de tar tak i det meste. Har en plan om å montere treblekrokene rett på kjettingsokna så de får mer beskyttelse. Redigert 27.November.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Desember.2019 Del på Facebook Svart 6.Desember.2019 Hvordan går det med sokningen? I dag har jeg hjulpet en bekjent med å lage en soknedregg. Han hadde kappet delene, så jeg har kun sveiset og boret. Planen hans er at det skal være en slags "saks" som kniper fast og låser tauet. Vi testet litt med et teinetau, og denne patenten låser tauet utrolig godt fast! Vurderer å sveise inn slike sakser, eller kniver, i bunn av klørne på min soknedregg også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2019 Den så utrolig fin ut! Tung kjetting foran og bak så blir den å få med seg det som er tror jeg! Armeringsjern fungerer! Har vært med på å få tak i løs ileende med sokne med armeringsjernklør! Griper godt dem... Har ikke fått soknet så mye mere da jeg har vært busy med annet fiske. Men på nyåret skal teinene opp igjen! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Desember.2019 Del på Facebook Svart 13.Desember.2019 Komodo skrev On 6.12.2019 at 20.45: Planen hans er at det skal være en slags "saks" som kniper fast og låser tauet. .. bare ikke saksa funker så godt at den klipper av tauet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.