Jump to content

Ønsker tips til rorkultholder.

Shore

Recommended Posts

Har tidligere sett en form for rorkultholder bestående av en metallskinne med en rekke hakk i og hvor man enkelt kan "låse" rorkulten i disse hakkene. En slik kunne passet glimrende til min båt, fremfor et system med snor som jeg har i dag (min er litt mindre "avansert" enn de som er i handelen med snor og spesiell låsing). Er dette noe som finnes i handelen, eller er det typisk en DIY sak?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Lazyjack, ja, det ante meg. Så veldig integrert ut den jeg så. Mulig jeg må til med noe slikt mons foreslår, men jeg trenger antagelig bare et litt kraftig flattjern. Bordet rundt cockpit står et stykke over dekk, så jeg kan skru det rett mot dette og oppnå grei stivhet. Håpet det kunne være metervare, men er nok for langt unna trebåtens og spissgatterens tid. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Får du tak i noe rustfritt er det forholdsvis kjapt å lage til et slikt hakkebrett med vinkelsliperen. Oljebransjen, videregående skoler med mekaniske fag, industribedrifter med metallarbeid, osv. har gjerne avkapp liggende som du kan få eller kjøpe til en fordelaktig pris. Trenger ikke koste all verdens, men krever mer i egen innsats. 

Ønskes fin og frekk speilblank overflate kan du gå over med plansliper og avslutte med polersksive/flapdisk og polerpasta med vinkelsliperen. For fin overflate i selve hakkene i hakkebrettet kan det nok også være en fordel med en Dremelfres eller lignende med passende bits, men man kommer også langt med ei god fil. Bildet under viser hva poleringspastaen og Dremel-kopien til Biltema er god for.

568A88BC-49DA-4C25-995E-4645D6E88EFB.jpeg.03cdd520483e3aa708d84262739f1c81.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Bruker en løsning som er ganske primitiv men som fungerer helt fint. Min autopilot består av 3 stk sykkelstrikker fra Clas Ohlson. Man strammer opp sykkelstrikkene slik at den holder riktig kurs og når man skal korrigere kursen litt så overrider man bare sykkelstrikkene litt. Man må jo holde utkikk uansett, og da er det jo ikke mye ekstra jobb å dra litt i strikken. Man slipper å sitte å holde i rorkulten. Var på kikk etter en slik "hakkebrettløsning" helt til jeg testet gummistrikk. Har også tenkt på "strikk på den ene siden og tau og trinse på den annen side" men det har jeg ikke testet ennå.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener mons. Legger ved et bilde av kanten jeg skal ha dette på. Tenkte eventuelt å skru fast et flattjern fra baksiden, slik at hakkene går akkurat over kanten. Selv om det ser slik ut på bildet, tror jeg ikke det er nevneverdig høyere på midten, men det er en del buet.

Når jeg ser litt nærmere på roret, ser jeg at jeg kanskje vil få et problem hvis jeg lager brettet for langt, at tappen/skinnen som skal ned i hakket kommer veldig skjevt og må bli veldig lang. Kanskje jeg må nøye meg med en kort skinne likt det Bjørkski viste til og heller ha en patent med snor eller strikk i tillegg?

Mitt nåværende snoropplegg, arvet fra forrige eier er ikke spesielt egnet20170506_151421.jpg.15145d33515f4aa97464184373f349ed.jpg.

Ser ut for at kanten din er høyere på midten enn ute på siden.

Hvis det er tilfelle må et flattjern bøyes på høykant for å følge buen. Det må også være litt bredt for å ha noe å skru i under hakkene.

Hvis du lager hakkene helt inn til hjørnet i det ene beinet på en vinkel lar du det andre ligge med flatsiden ned. Da er det lett å bøye og skru fast.

Skinna under rorkulten lager du av to vinkler som legges slik at de danner en T og skrur fast på undersiden.

Tipper denne må være 20 cm.

Mons

Toplicht har en del varianter av hakkebrett.....også i bronse

https://www.toplicht.de/en/shop/decksbeschlaege/pinne-und-ruder/pinnenarretierungen

sen har du en variant med tamp, som låses da du trekker opp rorkulten, tar du den ned, så frikobles den

https://www.benns.se/dacksutrustning/rorkultsforlangare/roderlas-tiller-lock

og ytterligere en variant

http://www.jonssontechtrade.se/

S/Y Gunga Din

Shore skrev for 17 timer siden:

Kanskje jeg må nøye meg med en kort skinne likt det Bjørkski viste til og heller ha en patent med snor eller strikk i tillegg?

hvis du bestemmer deg for ett kortere hakkebrett.......så kan du ju ha snoret kvar for å låse roret i ett sidelæge...

om du løfter opp festepunkten til snoret fra foten på rekkestøtten til samme høyde som rorkulten, da kommer du kunne låse

den litt lenger ut i siden, om det er ønskvært?!

S/Y Gunga Din

Ja, her kom det flere gode forslag. Et nydelig bronsebrett, kombinert med snor, alternativt var jo også utgaven som Håp viser til en nydelig sak, absolutt en tanke.

Joda, Bjørkski, jeg kan sikkert gjøre mye med trim og balanse, men jeg er ganske fersk seiler og seiler mye alene og vil gjerne kunne låse roret også  i ytre posisjoner hvis det kniper og jeg må "redde" et eller annet, normalt trenger jeg ikke mer enn viste utgaver. Jeg har nok en god del å lære, men på veien skal jeg ha noen hjelpemidler. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...