Shore Startet 24.November.2019 Del på Facebook Startet 24.November.2019 Har tidligere sett en form for rorkultholder bestående av en metallskinne med en rekke hakk i og hvor man enkelt kan "låse" rorkulten i disse hakkene. En slik kunne passet glimrende til min båt, fremfor et system med snor som jeg har i dag (min er litt mindre "avansert" enn de som er i handelen med snor og spesiell låsing). Er dette noe som finnes i handelen, eller er det typisk en DIY sak? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Bjørkski Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Slike: https://www.niro-petersen.de/en/shop/mast-radar-comfort/tiller-lock.html Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2019 Supert, akkurat i samme gate, men jeg skulle gjerne hatt lengre utgave en de viste. Har en buet cockpitkant hvor jeg tenkte å montere en fast skinne med slike hakk. Ønskelig med 70-80 cm. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Lazyjack Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Dette heter hakkebrett og er normalt spesiallaget til den enkelte båt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Skrus sammen av to vinkeljern i messing. Når du kutter eller freser hakkene er det lett å bøye pent. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Shore Svart 24.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2019 Lazyjack, ja, det ante meg. Så veldig integrert ut den jeg så. Mulig jeg må til med noe slikt mons foreslår, men jeg trenger antagelig bare et litt kraftig flattjern. Bordet rundt cockpit står et stykke over dekk, så jeg kan skru det rett mot dette og oppnå grei stivhet. Håpet det kunne være metervare, men er nok for langt unna trebåtens og spissgatterens tid. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hakkannen Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 (redigert) Får du tak i noe rustfritt er det forholdsvis kjapt å lage til et slikt hakkebrett med vinkelsliperen. Oljebransjen, videregående skoler med mekaniske fag, industribedrifter med metallarbeid, osv. har gjerne avkapp liggende som du kan få eller kjøpe til en fordelaktig pris. Trenger ikke koste all verdens, men krever mer i egen innsats. Ønskes fin og frekk speilblank overflate kan du gå over med plansliper og avslutte med polersksive/flapdisk og polerpasta med vinkelsliperen. For fin overflate i selve hakkene i hakkebrettet kan det nok også være en fordel med en Dremelfres eller lignende med passende bits, men man kommer også langt med ei god fil. Bildet under viser hva poleringspastaen og Dremel-kopien til Biltema er god for. Redigert 24.November.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Bruker en løsning som er ganske primitiv men som fungerer helt fint. Min autopilot består av 3 stk sykkelstrikker fra Clas Ohlson. Man strammer opp sykkelstrikkene slik at den holder riktig kurs og når man skal korrigere kursen litt så overrider man bare sykkelstrikkene litt. Man må jo holde utkikk uansett, og da er det jo ikke mye ekstra jobb å dra litt i strikken. Man slipper å sitte å holde i rorkulten. Var på kikk etter en slik "hakkebrettløsning" helt til jeg testet gummistrikk. Har også tenkt på "strikk på den ene siden og tau og trinse på den annen side" men det har jeg ikke testet ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2019 Takker for fine tips, skal se meg om etter egnet emne. Her blir det nok "hakkebrett" . Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
mons Svart 24.November.2019 Del på Facebook Svart 24.November.2019 Hvis det må bøyes slik at det er høyere på midten er det lettere med vinkeljern der den ene vinkelen er borte pga hakkene. Bruker du flattjern må det nesten valses for å få pen bue. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Shore Svart 24.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2019 Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener mons. Legger ved et bilde av kanten jeg skal ha dette på. Tenkte eventuelt å skru fast et flattjern fra baksiden, slik at hakkene går akkurat over kanten. Selv om det ser slik ut på bildet, tror jeg ikke det er nevneverdig høyere på midten, men det er en del buet. Når jeg ser litt nærmere på roret, ser jeg at jeg kanskje vil få et problem hvis jeg lager brettet for langt, at tappen/skinnen som skal ned i hakket kommer veldig skjevt og må bli veldig lang. Kanskje jeg må nøye meg med en kort skinne likt det Bjørkski viste til og heller ha en patent med snor eller strikk i tillegg? Mitt nåværende snoropplegg, arvet fra forrige eier er ikke spesielt egnet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
mons Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Ser ut for at kanten din er høyere på midten enn ute på siden. Hvis det er tilfelle må et flattjern bøyes på høykant for å følge buen. Det må også være litt bredt for å ha noe å skru i under hakkene. Hvis du lager hakkene helt inn til hjørnet i det ene beinet på en vinkel lar du det andre ligge med flatsiden ned. Da er det lett å bøye og skru fast. Skinna under rorkulten lager du av to vinkler som legges slik at de danner en T og skrur fast på undersiden. Tipper denne må være 20 cm. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Toplicht har en del varianter av hakkebrett.....også i bronse https://www.toplicht.de/en/shop/decksbeschlaege/pinne-und-ruder/pinnenarretierungen sen har du en variant med tamp, som låses da du trekker opp rorkulten, tar du den ned, så frikobles den https://www.benns.se/dacksutrustning/rorkultsforlangare/roderlas-tiller-lock og ytterligere en variant http://www.jonssontechtrade.se/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Shore Svart 25.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2019 (redigert) Jeg får prøve meg frem litt. Det bronsebrettet som Gunga viser til, virket forøvrig veldig passe til en dame på nesten 50 år, kanskje jeg bør nøye meg med en smal utgave av hakkebrett? Redigert 25.November.2019 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Gunga Din Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Shore skrev for 17 timer siden: Kanskje jeg må nøye meg med en kort skinne likt det Bjørkski viste til og heller ha en patent med snor eller strikk i tillegg? hvis du bestemmer deg for ett kortere hakkebrett.......så kan du ju ha snoret kvar for å låse roret i ett sidelæge... om du løfter opp festepunkten til snoret fra foten på rekkestøtten til samme høyde som rorkulten, da kommer du kunne låse den litt lenger ut i siden, om det er ønskvært?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørkski Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Hvis du må ha større utslag på roret enn det er mulig med et av de hakkebrett som der er linket til i innleggene over, ville jeg se litt på trimmen og balansen i båten. NB! Pen rorkult Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 25.November.2019 Del på Facebook Svart 25.November.2019 Du kan jo lage et motsatt 'hakkebrett' i teak som vist på bildet. Forme etter cockpitsargen og bolt det bak den. To pinner som støtter rorkulten. Gjennomgående hull. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 25.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2019 Ja, her kom det flere gode forslag. Et nydelig bronsebrett, kombinert med snor, alternativt var jo også utgaven som Håp viser til en nydelig sak, absolutt en tanke. Joda, Bjørkski, jeg kan sikkert gjøre mye med trim og balanse, men jeg er ganske fersk seiler og seiler mye alene og vil gjerne kunne låse roret også i ytre posisjoner hvis det kniper og jeg må "redde" et eller annet, normalt trenger jeg ikke mer enn viste utgaver. Jeg har nok en god del å lære, men på veien skal jeg ha noen hjelpemidler. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.