Jump to content

Fjerning av tau fra propell

Arne2

Recommended Posts

Jeg trodde vel det at "tau i propellen det er bare noe som kan skje andre" eller kanskje til og med også "hvordan klarer de nå å få til det?".

Da jeg var ute på sjøen i dag, og kjørte for motor, så ble jeg oppmerksom på et merkelig blåsjkjær i propellvannet. Da jeg trotlet ned for å ta en nærmere kikk på fenomenet så fløyt det opp det som så ut til å være en kraftig blå nylontrosse som hang etter båten. Jeg forsøkte å dra den løs. men den satt bom fast. Så forsøkte jeg å holde denne trossa stramt opp mot siden av båten mens jeg satte båten forsiktig i gear. Kjørte mot land og kunne kjenne at propellen av og til var og "nappet" i trossa.

Da jeg hadde fått lagt til land, så forsøkte jeg å løsne dette tauet, men det satt bom fast og ved å dra fra forskjellige vinker, så kunne jeg se at det satt fast omtrent der hvor propellen befinner seg.

Så ga jeg i første omgang opp å få tauet løst, og så satte jeg med ned og tenkte over hvordan jeg kunne gå fram enten for å få tak i en dykker eller at jeg måtte bli tauet til et sted der båten kunne heises opp på land.

Mens jeg satt og tenkte på dette så kom jeg til å legge merke til at det ikke var noen tykk trosse, men faktisk to nylontau som var tvinnet i hverandre. Da forsto jeg plutselig at det var hver sin ende av et langt nylontau som hadde blitt tvinnet opp av propellen. Så begynte jeg å tvinne opp det som var over vann, og det gikk greit. Det som var under venn og ned mot propellen kunne jeg jo ikke se. Tenkte så at dersom man tvinner opp en omdreining, og så drar, og en omdreining og så drar, så vil man til sist treffe akkurat der tauet er løst, og så kan man dra det ut.

Det fungerte. Etter X antall omdreininger, så begynte det å løsne, og så en omdreining til, så var det helt løst og det var bare å dra tauet løst fra propellen.

Tror dette tauet har ligget og duppet i havoverflaten og så har jeg kjørt over det. Så har det lagt seg rundt kjølen, og der i fra så har propellen fått tak i det og "snurret det opp". Dette kunne sånn sett ha skjedd langt ute i Atlanterhavet. Det var ellers ikke noe tau som jeg har sett tidligere, altså ikke mitt eget.

Dette er min første og eneste erfaring med "tau i propellen". Er det noen som har vært borte i noe lignende, eller som kjenner til andre måter å løse denne problemstillingen på?

Har jo heller ikke fått kikket på propellen og vet jo sånn sett ikke om det har kommet noen skade på den. (Volvo 3 blads foldepropell.) 

Jeg tror du var heldig som klarte å dra det løs. Jeg har fått tak i propell hvertfall to ganger. En gang mitt eget jolletau, det satt fast så jeg måtte i vannet for å skjære det løs. 

Andre gang var det et langt flytetau fra en teine. Holdt god avstand til en blåse, men plutselig kom den etter meg i full fart.  Kan ikke si jeg likte det synet.  Det var ganske mye sjø,  og jeg ble redd for å drive mot land. Ved å dra gear litt i revers,  løsnet det såpass at jeg klarte å få ut mesteparten, trodde jeg. Men det viste seg senere at det var mye igjen. Teina var blitt kappet, så den forsvant desverre i dypet. Siden det var så mye sjø, hadde jeg ikke lyst å gå i vannet. Skummelt om en får båten i hodet når en holder på under. Men heldigvis klarte jeg å få en viss fremdrift, og på tomgang kom jeg meg inn i beskyttet farvann uten alt for store vibrasjoner. Jeg hadde selvsagt varslet via Tjøme Radio, dengang. Men Rs Uni Kragerø var opptatt med en annen båt som lå på grunn lenger inne mot land i samme område som meg. Det var pålandsvind, så det kunne blitt skummelt. 

Men det som altså reddet meg, var et lite nøkk i revers.  Da løsnet mye. Men langt i fra alt. Jeg brukte lang tid med kniven for å skjære løs resten. 

Endelig ble det Bobåt

Guest Avmønstret#

Klarte å bakke jolletauet i propellen når jeg bakket opp mot brygga i gjestehavn en gang. Så tauet "dykke" og jolla plutselig "kom av seg selv" mot båten.  Siden det var siste "bakking" når jeg la til så fortøyde jeg og satt den forsiktig i gear fremover mens kona dro i tauet. 

Sikkert siste gang jeg er så heldig, hele tauet kom like helt tilbake og alt ok. Ellers så er vel planen min biffkniv på båttsake om jeg ikke får det løs. Og heldigvis har jeg seilbåt så normalt bør det ikke være akutt fare på noen måte.