index Startet 17.September.2005 Del på Facebook Startet 17.September.2005 Jeg har et slikt Wallas Safeflame kokeapparat i båten, med tilhørende varmelokk. Selve kokeapparatet fungerer veldig bra, bare å skru på bryteren og sette i gang. Så nå har kona overtatt kokingen igjen, hun nektet plent å baske med Optimusen i den forrige båten . Men varmelokket har jeg ikke fått til å virke ennå. Har forstått det slik at dette skal starte av seg selv når lokket legges ned. Men det gjør det ikke hos meg, etter hva jeg kan se. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Er det en temperatursensor som slår på viftene, sånn at lokket først må varmes opp til en viss temperatur før viftene starter? Eller er det en kvikksølvbryter eller lignende som kopler inn viftene straks lokket blir lagt ned? Snakket med en kar i sommer som hadde likt apparat, og han mente at det ofte tok noen minutter før viftene startet. Så det kan jo tyde på at det er temperaturen som regulerer dette. Jeg har ikke våget å la lokket ligge nede så lenge ennå med varme plater, av frykt for å ødelegge hele varmelokket. men det er kanskje det som skal til? Er det noen her som har varmelokk som kan forklare prosedyren for meg? Er det for eksempel OK å legge lokket ned når platene er varme, eller bør den startes med kalde plater og lokket nede? Takknemlig for alle gode tips... Det begynner å bli kaldt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ficher Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Etter og ha tatt i den 3 polte kontakten bak Wallas Safeflame kokeapparatet ,starter varmelokkets vifter etter ca 5-10 min. Har også på full effekt på når jeg starter varmelokket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2005 Etter og ha tatt i den 3 polte kontakten bak Wallas Safeflame kokeapparatet ,starter varmelokkets vifter etter ca 5-10 min. Har også på full effekt på når jeg starter varmelokket. <{POST_SNAPBACK}> Pluggen på baksiden står alltid i hos meg, selv om lokket står oppe. Skal denne plugges ut? Pleier du å legge ned varmelokket mens platene er varme (etter koking), eller starter du med kalde plater? Ikke rart jeg ikke har fått det til hvis det går så lenge som 5-10 minutter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Viften starter når det platen(e) er varme og lokket ligger nede. Tror det er en temp sensor i forkant av lokket. Det tar litt tid, noen minutter selv. Viften forsetter også å gå noen minutter etter at platen(e) er blitt kalde. Pluggen kan stå i hele tiden. Når man koker er jo lokket åpenet og viftene vil ikke starte. Hvis du derimot legger ned lokket kort tid etter du har sluttet koke/slått av så vil viften også starte etter en stund. Tror derfor det er en temp sensor som styrer det. Hvis du kikker på lokket i fremknat ser du en rund liten sak, tror det er sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Pluggen på baksiden må jeg ta av en HAN plugg ( uten ledning) for og kunne feste HAN pluggen til varmelokket...... ""Pleier du å legge ned varmelokket mens platene er varme (etter koking), eller starter du med kalde plater?"" ...... du kan gjøre begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Pluggen på baksiden må jeg ta av en HAN plugg ( uten ledning) for og kunne feste HAN pluggen til varmelokket...... ""Pleier du å legge ned varmelokket mens platene er varme (etter koking), eller starter du med kalde plater?"" ...... du kan gjøre begge deler. <{POST_SNAPBACK}> Når jeg koker lar jeg lokket stå åpnet til den rød lampen slukker før lokket legges ned. Hvis jeg vil har varme kan jeg bare legge ned lokket etter at jeg har kokt. Hvis jeg ikke har kokt starter jeg kokeapp på vanlig måte og legger ned lokket med en gang. Jeg kjenner alltid etter at kokeplaten begynner å bli varm slik at jeg er sikker på at det er fyr i den. Synes viftene bråker en del. Brukte den forresten i går kveld. Varmer ok, men det tar litt tid. Har foreløpig ikke annen varmer. Bortsett fra defroster med uttak til vinduer, cabin og salong. Den brukes når motor er i gang, og er veldig effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2005 Flott, da får jeg prøve igjen med litt mer tålmodighet før jeg eventuelt begynner å skru ting fra hverandre . Hadde aldri trodd at den skulle trenge så lang tid på å starte opp, men det er nok sikkert en temperatursensor som må bli god og varm før det starter opp da ja. Ellers så har jeg også en gammel Eberspächer X2 i båten, men den har visstnok ikke varmet siden en gang på slutten av nittitallet. Så det spørs om den lar seg vekke til live igjen. Men jeg har nå uansett tenkt å prøve en gang i løpet av vinteren. Skifte slanger, sjekke pumpe og gløding og prøve å få liv i den med lampeolje i første omgang. Den hadde egentlig vært kjekk å ha, siden den henter luft fra ute under kalesja og på den måten sørger for litt ekstra luftsirkulasjon i tillegg til varmen. Så vi får se, kanskje blir det varme både i pose og sekk ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.