Guest Thostr Svart 7.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2019 (redigert) Har hatt litt mer dialog med Andy i Boatworks Today, og gitt ham litt flere detaljer her fra tråden rundt det med miljø-polyester osv. Han har vel ikke akkurat troen på at det med aceton-rengjøring etter sliping kan være skadelig for vedheften, og har aldri hørt om noe tilsvarende praksis i USA. Han har plassert ideen med å gjøre en bonding-test med og uten aceton-vasking på topic-listen sin, og jeg har foreslått at den må stå på toppen av listen ellers risikerer han vreden til den norske plastindustrien hver gang han tørker av nyslipt laminat med aceton :-). Tror ikke han bekymrer seg veldig for det. Og jeg tror ikke jeg orker å være veldig bekymret for mine aceton-rengjorte laminatreparasjoner inntil videre. Men kommer nok til å være mer forsiktig i framtiden, og fokusere mer på å børste og støvsuge. Forslaget fra @Knude står seg jo også - gjør vedhefts-test, det skal jeg begynne med heretter - takk for påminningen. Redigert 7.Desember.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2019 M/S AIOLOS skrev for 4 timer siden: For egen del så gikk jeg fra glassfiber til epoxy når hull skulle tettes ... Du mener kanskje fra polyester til epoxy? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2019 Thostr skrev for 3 timer siden: Forslaget fra @Knude står seg jo også - gjør vedhefts-test, det skal jeg begynne med heretter Apropos vedheftstest. Er det noen her inne som har tilgang til testutstyr for frosio? Jeg hadde tilgang på det før, men ikke nå lenger. Ved å lime på "dollyer" på ulike underlag, ulike prepareringsmetoder, og med ulik resin, kan man få ut en kvantifisert verdi. Jeg hadde egentlig på "to do" lista mi å gjøre det når jeg begynte med mitt Draco-ombyggings-prosjekt, men det kokte bort i kålen. Årsaken var at jeg var nysgjerrig på hvor god eller dårlig heft man får med epoxy på polyester og motsatt. Ved strekktesting med dollyer får man en ren strekkraft med lik fordelt kraft over hele arealet når man river av. Ved en avrivingstest som på bildet over vil man begynne å rive i kanten, og man får ikke fordelt strekkraften i det laminerte arealet homogent. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2019 Jeg mente selvsagt polyester til epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Hvordan er det mulig at jeg ikke har fått med meg denne tråden før! Her står jo veldig mye av det man lurer på som nybegynner med glassfiber, og da er jo dette «pensum» Hilsen en som har vært raus med aceton før neste lag med støp; det skal jeg nå slutte med...! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.