Jump to content

Farlige råd om tetting av hull i glassfiberskrog revidert.

Kallethekid

Recommended Posts

Har hatt litt mer dialog med Andy i Boatworks Today, og gitt ham litt flere detaljer her fra tråden rundt det med miljø-polyester osv. Han har vel ikke akkurat troen på at det med aceton-rengjøring etter sliping kan være skadelig for vedheften, og har aldri hørt om noe tilsvarende praksis i USA. Han har plassert ideen med å gjøre en bonding-test med og uten aceton-vasking på topic-listen sin, og jeg har foreslått at den må stå på toppen av listen ellers risikerer han vreden til den norske plastindustrien hver gang han tørker av nyslipt laminat med aceton :-). Tror ikke han bekymrer seg veldig for det.

Og jeg tror ikke jeg orker å være veldig bekymret for mine aceton-rengjorte laminatreparasjoner inntil videre. Men kommer nok til å være mer forsiktig i framtiden, og fokusere mer på å børste og støvsuge. Forslaget fra @Knude står seg jo også - gjør vedhefts-test, det skal jeg begynne med heretter - takk for påminningen.

Redigert av Thostr (see edit history)
Thostr skrev for 3 timer siden:

Forslaget fra @Knude står seg jo også - gjør vedhefts-test, det skal jeg begynne med heretter 

Apropos vedheftstest. Er det noen her inne som har tilgang til testutstyr for frosio? Jeg hadde tilgang på det før, men ikke nå lenger. Ved å lime på "dollyer" på ulike underlag, ulike prepareringsmetoder, og med ulik resin, kan man få ut en kvantifisert verdi. Jeg hadde egentlig på "to do" lista mi å gjøre det når jeg begynte med mitt Draco-ombyggings-prosjekt, men det kokte bort i kålen. Årsaken var at jeg var nysgjerrig på hvor god eller dårlig heft man får med epoxy på polyester og motsatt. Ved strekktesting med dollyer får man en ren strekkraft med lik fordelt kraft over hele arealet når man river av. Ved en avrivingstest som på bildet over vil man begynne å rive i kanten, og man får ikke fordelt strekkraften i det laminerte arealet homogent. 

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...