Jump to content

Skifte ferskvannslanger på en Skarpnes 25 Weekender

fredriksen

Recommended Posts

Vinterarbeid: Skifte ferskvannslanger!

Bytte av 28 år gammel pentrypumpe til maken ny ga både tilbakeslagsventil som virker samt tydeligvis bedre trykk: Det kommer hele tiden nye lekkasjer som tynne kraftige stråler rett ut av slangesiden. Dette har i sommer blitt nødreparert med å sette inn en nye slagestumper. Og dagen etter kommer en ny klar fin stråle og vannet renner ned i skutebunnen igjen :headbang:. Pentrypumpa er forøvrig grei, den varsler lekkasjen med å plutselig begynne å gå uten at noen tapper vann…

583467005_Pumpemedpiler.jpg.0018f02c33356b751fc12f82c378fbb5.jpg

Så nå må vannslangene byttes. Det fine med å ha en solid bygget norsk båt, er at det er flere skott under dørken og enkelte av disse er avstengt lukket med dørkplatene. Fint ved eventuelle lekkasjer (fra sjøen..) som vil forsinke eventuell fylling av båten, men utfordrende å skifte slanger som går inn i mer eller mindre vanntette skott. Jeg tror derfor at jeg må ta ut en del av innredningen for å få fjernet enkelte av dørkplatene. Jeg går ut fra at oppvaskbenk, skuffeseksjon og tilsvarende er laget utenfor båten og så festet på dørkplatene. Men jeg vet ikke. Jeg ser noen skruer inne i benken som kan tyde på at den er skrudd ned i dørken. Samtidig så er det noen skruer under dørken som holder noe på oversiden av den.

1718162629_Vanninnilukketskot.jpg.a664c2e0b59f87bc583776c3c0477051.jpg1266972089_Innredningtildrk.jpg.c9badc09f3cdeffbc12940bbda9f0c20.jpg

Er det noen som har demontert slik innredning eller som har montert da båtene ble bygget? Noen tips å gi slik at arbeidet kan gå noe lettere?

Som man ser på bildet så er både kaldt vann inn i skottet og varmt vann tilbake plastet fast i skottveggen. Når man ser inne i kjøkkenskapet så ser man at arbeidet er gjort både pent og skikkelig, men det kan bli en utfordring å skifte. Ikke for det, man skal ikke klage over at en slange holder i 28 år; får kalle det norsk valgt kvalitet og være fornøyd med det.

Dørken i seg selv er laget som flere lemmer med kantlisting. Noen kan løftes opp som lukene til lasterom og motor mens andre er pent skrudd fast med pluggede skruer. Når man ser på hvor pent arbeidet er med kalt og varmt vann inn til oppvasken, betyr det at man må gjøre et skikkelig arbeid og heller ta bryet med å demontere deler av innredningen. En kuriositet er at det kun er kaldtvannslangen som lekker. Den er midlertidig helt oppsprukket. Den er svart. Den hvite er varmtvann og den har et litt løst plastbelegg utenpå selve slangen.

1065812193_Undervasken.jpg.2065dfbb1885f0b384d4066c3394a687.jpg

Du verden så pussig bildene ble i dette her, men får prøve...

:-) steinar

Edited by fredriksen (see edit history)