Sildball Startet 26.November.2019 Link til dette innlegget Startet 26.November.2019 Hallo . Jeg har en Mercury elpt 4 takt 60 hk utenbordsmotor som har gått 40 t. Kjøre den ca 1/2 t på marsjfart , da den plutselig bare døde. Sjekka olje den OK . Starter slår inn men svinghjul går ikke rundt. Sjekka girolje å den var tom. Hvor mye kan være ødelagt på motoren Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Høres jo ut som at der er lite strøm på batteriet i forb. med startingen . Men at den var tom for gearolje er jo alvorlig. Siden motoren kun har gått 40 timer, er den vel da forholdsvis ny?, tenker da på garantier etc. Hadde kontaktet forhandler ang. dette hvis de f.eks. har hatt service på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Hei og velkommen til Forumet Vi skal selvfølgelig prøve å hjelpe deg. Du har peilet motorolje og den er innenfor min/max, riktig? Du har tatt båt/motor på land og åpnet tappeplugg og nivåplugg og det kom/kommer ikke olje ut, riktig? Anbefaler følgende: Se over blokka etter sprekker og eventuelle oljelekkasjer, lukter det brendt olje? Kan du kjøre motoren greit opp og ned med trimmen? Sjekk batterispenning på batteriet mens du vrir på startnøkkel, faller den under 11V så lad opp batteriet med en seriøs lader og prøv igjen, drar ikke starteren motoren rundt så gå til neste punkt. (eller prøv et nytt batteri, feks lån fra bilen) Putt tenningnøkkel i lomma og demonter beskyttelse over svinghjul og forsøk å dreie på svinghjul med to hender Dersom du ikke kan rotere svinghjulet for hånd så ta ned girhuset og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 (redigert) Når du prøvde å tappe girolje, tok du da ut øvre lufteskrue i tillegg til nedre tappeskrue? Redigert 26.November.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 dieselfan skrev 20 minutter siden: Du har tatt båt/motor på land og åpnet tappeplugg og nivåplugg og det kom/kommer ikke olje ut, riktig? ? Sitér dette innlegget Link to post
Sildball Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 (redigert) Har tatt båten på land . Sjekka motorolje , den var OK . Tatt av motordeksel , ser at starter slår inn , men svinghjulet går ikke rundt. Satte på splitter nytt batteri, det samme skjedde. sjekka girolje, der var det tomt. Lukta litt brendt fra nivåhullet.[lufteskrue hullet] Kan ikke se noe oljelekkasje på motorblokk. Ser ubrukt ut. Takk for innspill, skal sjekke med muskelkraft om e greier å dreie svinghjulet. Greide ikke å dreie svinghjulet med muskelkraft. Tilt går lett opp å ned Redigert 26.November.2019 av Sildball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Husk å sjekke at motoren står i fri når du prøver å tørne på svinghjulet. Selv en 400hk er kurant å tørne for hånd. Klarer du ikke å tørne for hånd så ser det skummelt ut. Girhuset kan ha vært drenert og rett og slett skåret seg i de to store lagerne.. Dersom det kom ingenting ut når du åpnet tapping så er det mest trolig. Hadde du hatt lekkasje, så kommer sjøvann inn som oftest dersom det lekker olje ut... Dersom girhuset skar seg i gir og sitter dønn, kan det (vil som oftest) umulig å få i fri med fjernkontrollen. Da har du et stivt system fra girhuset og opp til svinghjulet... det kan være derfor startmotor ikke klarer å dra rundt. Dersom du ikke får den i fri, er det eneste lure jeg kommer på og ta av girhuset.... Anbefaler at du ikke prøver å tørne med starter eller verktøy før du har fått den i fri eller har demontert girhus. Sitér dette innlegget Link to post
Sildball Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Det kan være feilen ja dieselfan. For båten stoppet brått under kjøring. Kom ikke sjøvann ut fra dreneringshullet. Får prøve å ta av girhuset. Eller ha den på verksted Takker nok en gang for tips. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Er motoren ny? Har du hatt den på service?, eller har du "servet" den sjøl? Høres jo rart ut at gearhuset har vært helt tomt for olje? Sitér dette innlegget Link to post
Sildball Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Nesten ny motor . Tok den i innbytte for en større båt. Har ikke vært på service . Kun brukt 10 t i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Det er nok mulig å kjøre 40 timer uten olje på girhuset.... men da har nok en del av de timene vært "rusling i lav fart" Har jo vært endel frem og tilbake opp gjennom årene om motorer sendes til Norge med eller uten olje - uansett så høres dette ut som en skikkelig trist historie, selv om vi ikke kjenner hele enda. Håper enda at mine antagelser er feil og at det viser seg å være noe mindre omfattende (og rimligere) Prøvde du å få den i fri ? Sitér dette innlegget Link to post
Sildball Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Får spaken i fri. Å da går propellen rundt? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Nå kjenner jeg ikke til alle motormerker ang. levering med påfyllt gear olje, men Honda blir levert i fra fabrikk med gearolje på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Sildball skrev 10 minutter siden: Får spaken i fri. Å da går propellen rundt? Hmmm, da er det mindre sjanse for at det er totalhavari i girhuset, selv om det er drivaksellageret som sansynlig vis har fått minst olje... Da vil jeg råde deg til å skru ut pluggene og om mulig ta en kikk inn med et snake kamera, koster en 100 lapp til mobil eller laptop... Er nå med de siste opplysninger mest skeptisk til veiv eller rammelager, om du kan kikke inn i bunnkassa så tror jeg det er nyttig. Vær obs på lukt også... Har du sjekket at registerreima er hel og ikke har hoppet over? LM 605 skrev 16 minutter siden: Honda blir levert i fra fabrikk med gearolje på motoren. Håper det er "standard" for alle merker idag Sitér dette innlegget Link to post
Sildball Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Registerreima var hel å fin. Skal sjekke de siste tipsene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.