Nevermind Startet 26.November.2019 Link til dette innlegget Startet 26.November.2019 (redigert) Hei. Det blir ny rigg på båten min (Arcona 400) i løpet av vinteren, og da er det greit å vurdere evt. endringer før riggen bestilles. Selden har foreslått å bytte ut den opprinnelige Furlexen (300 S) med en elektrisk rulle. Da Furlexen står montert under dekk er det en del friksjon i linen for å rulle inn fokka, og jeg ser fordeler med å kunne trykke på en knapp i stedet. Dyrt blir det uansett, men er det noen her som har tanker eller erfaring med elektrisk rulle? Jeg tenker i utgangspunktet at jo mere komplisert en komponent er, jo mere sårbar er den. Jeg regner med at det er mulighet for manuell innrulling av fokke dersom det elektriske svikter men finner ikke noe om dette på Seldens web-side. Redigert 26.November.2019 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 (redigert) finner dette på selden' s hjemmeside..: http://www.seldenmast.com/en/products/furlex_jib_furling_and_reefing_systems/furlex_e-td_e_-electric-.html Jeg har vært borti det på andre båter (dvs har det ikke på min egen båt), det fungerer bra, når du har strøm... Lever like lenge som en elektrisk ankervinsj... Redigert 26.November.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 26.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Jeg fant det meste av info her http://www.seldenmast.com/files/595-926-E.pdf . Den vil jo bli stående rett foran ankerwinchen, men for meg vil den bli brukt atskillig oftere. Ikke så ofte jeg har ankeret ute, mens seilet er ute så ofte jeg har anledning. Båten min er bygget før Selden kom med Furlexsom er spesielt beregnet for å stå under dekk, så utgangspunktet er en 300 S som har et åpent hull over seg på 15-18 cm. i diameter. Det vil si at den er veldig utsatt for sjøvann med mindre jeg støper igjen hullet, og gjør det mindre slik at jeg kan montere en nyere Furlex som da vil tette igjen det nye hullet. Da vil det bli mindre sjøvann nede i ankerbrønnen. I PDF-filen jeg la ved skriver de at man kan forsøke å tette muligheten sjøvann har til å komme seg inn ved å legge skumgummi e.l. der hvor ankerkjettingen kommer inn, og det er et lite hull sammenlignet med det jeg nå har rett over Furlexen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.