Jump to content

Rust behandle- samt male motor


Peter-

Recommended Posts

Hej

 

Har har lidt rust på min Volvo Penta, så jeg vil behandle det og male det... tænker lidt at processen ca er:

 

  • Rense + slipe + rust opløser eller rust killer? Hvad er bedst?
  • Prime. Men med hvad?
  • Lak/maling - men med hvad? Må være en produkt der kan klare varme tænker jeg...

 

Nogen der kan refererer nogle gode produkter?

 

Har også en lille diesel-leak fra en gasket, men gidder ikke skifte den. Kan jeg lappe det med fx Tec7 eller noget + tape + strips? Det er bare en dråbe pr 5 sek når motoren kører..

 

Mvh,

Peter

 

 

 

 

Link to post
Gullfisk skrev 42 minutter siden:

Har ikke noe tips for maling, men ville prioritert å bytte pakning med diesel lekkasje før maling. 

 

Pakningen findes ikke som du kan se her, der sidder dog en pakning og 6 bolte til at holde det sammen. Motoren er en Volto Penta MD11C

 

pakning.png

 

Tips til noget jeg kan bruge istedet for en pakning?

 

https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/7742230_018?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_23%2F7742230_018

 

Edited by Peter- (see edit history)
Link to post

Da må den lages! 

 

Malte sabben med owatrol og bengalakk, med godt resultat. Owatrol kan smøres rent som primer, eller du blander 50/50 med benga. Må tørke lenge. Så et strøk eller to med benga på toppen. Kan blandes i alle farger, så du får penta grønn. 

 

Owatrolen tåler 180 grader står det. Usikker på bengaen mener den tåler 90grader. 

Link to post
Peter- skrev 26 minutter siden:

Tips til noget jeg kan bruge istedet for en pakning?

Kjøp deg pakningspapir og klipp/skjær til ny pakning. Greit å ha liggende i båten hvis du plutselig trenger en pakning :thumbsup:

Kikk for eksempel i hylle Bil 5 på Biltema på Forus, og finn en som er ca like tykk som den gamle pakningen

Edited by shipahoy (see edit history)
Link to post

Ser ut som det er membranen i pumpa du kaller pakning.(nei, er ikke pakning) Har du lekkasje der så anbefaler jeg sterkt å bytte membranen. Fåes kjøpt rep kit til disse fødepumpene. Du kan risikere diesellekkasje inn i motorolja, samt at fødepumpa slutter å levere diesel(meget sannsynlig),

Edited by Fiskeglad (see edit history)
Link to post

Som Fiskeglad sier, det er pumpe membran. Hadde lekkasje gjennom denne på en Perkins engang. Det ble lavt oljetrykk og dobbelt så mye olje på peilepinnen på kort tid.  Burde være mulig å få repsett eller ny pumpe til en grei pris. 

Link to post
shipahoy skrev 6 minutter siden:

Hvis det er membranen så tror jeg du må kjøpe ny fødepumpe (eller sette inn en elektrisk pumpe). Jeg fikk ihvertfall ikke tak i rep-sett til fødepumpa til en volvo penta 2001.

 

Hvor købte du en elektrisk? Kan du give mig et link?

Link to post

1 drypp per 5 sekund vil jeg påstå er en stor lekkasje i denne sammenheng, begynner som regel å dryppe rett før hele membranen sprekker. Med andre ord, stor sannsynlighet for motorstopp plutselig når du er ute. Enda bedre blir det når diesel/oljeblandinga kommer opp forbi stempel ringene, og motoren ruser seg opp på maks.

Edited by Fiskeglad (see edit history)
Link to post

Ok da har jeg købt 40mm pumpe og håber på det ikke er en 50mm... tak for input! :cheers:

 

Tilbage til rust problemet.

 

1. Slibe

2. Rense med rust fjerner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-2000017148

2. Prime med denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147

3.  Male med denne: https://www.biltema.no/bygg/maling/spraymaling/metallmaling-2000036645

 

Kan det fungere?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Peter- skrev 24 minutter siden:

 

Hvor købte du en elektrisk? Kan du give mig et link?

Jeg kjøpte en ny mekanisk, men vet at andre har kjøpt elektrisk fra Biltema. Du må finne en som passer. Prøv å søke på baatplassen.

 

Skift olje på motoren etter at du har skiftet pumpa i tilfelle det har kommet diesel i motoroljen.

Edited by shipahoy (see edit history)
Link to post
Peter- skrev for 2 timer siden:


Jeg ville ha sløyfet rustfjerneren. Den er egentlig bare en overpriset form for «syregele». Prøvde bruke den på deler av ramma og forstillingen til Chevellen (bilen på avatarbildet), men opplevde at det var vanskelig å få bort restene skikkelig. Ville heller ha gått direkte for rusteteren (som du også linket til) etter sliping/stålbørsting av rusta på motoren. Den gjør det samme (for all del, kan godt være den er den samme, er i alle fall 100% lik boks) som (den legendariske) rustmelka til Wurth. Rusta går via en kjemisk reaksjon over til å bli en svartblå overflate som du kan male rett oppå. Har brukt denne også på bil (og båt) og opplever bedre resultat med denne enn den første. Med grundig stålbørsting i forkant og 2-3 strøk med rustmelka + egnet maling/lakk som toppstrøk har jeg opplevd mindre tilbakefall av rust enn ved bruk av andre enkle metoder. 


Samtidig skal det sies at de fleste former for «rustbehandling» bare bremser rust. Dette gjelder også for Fluidfilm, Owatrol og andre former for fett/olje som impregnerer rusta. Skal du sikre deg for «evig og alltid» er det flere som mener at sandblåsing, syrevask, epoksygrunning og flere strøk med lakk er det som gjelder + for din del at du klarer holde motoren tørr og ren i etterkant. I mange tilfeller holder det med en enklere behandling som man kan gjøre selv med enkle midler, men greit å vite at det kan komme tilbakeslag av rust selv om man har behandlet aldri så godt:wink: Så det vil alltid være en fordel å drive jevnlig vedlikehold og holde overflatene tørre og rene (gjerne samtidig sørge for bedre ventilasjon eller eventuelt gjøre tiltak som senker luftfuktigheten i motorrommet).

 

Når det gjelder metallmalinga du linker til er den sikkert grei den så lenge den tåler temperaturen den kommer til å bli utsatt for. Det viktigste er å forhindre at ny fuktighet kommer til jernet, derfor bør du kjøre flere strøk da flere strøk gir tettere overflate enn bare ett eller to. 

Edited by Hakkannen (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev 6 minutter siden:


Jeg ville ha sløyfet rustfjerneren. Den er egentlig bare en overpriset form for «syregele». Prøvde bruke den på deler av ramma og forstillingen til Chevellen (bilen på avatarbildet), men opplevde at det var vanskelig å få bort restene skikkelig. Ville heller gått direkte på rusteteren (som du også linket til) etter sliping/stålbørsting av rusta på motoren. Den gjør det samme (for all del, kan godt være den er den samme, er i alle fall 100% lik boks) som (den legendariske) rustmelka til Wurth. Rusta går via en kjemisk reaksjon over til å bli en svartblå overflate som du kan male rett oppå. Har brukt denne også på bil (og båt) og opplever bedre resultat med denne enn den første. Med grundig stålbørsting i forkant og 2-3 strøk med rustmelka + egnet maling/lakk som toppstrøk har jeg opplevd mindre tilbakefall av rust enn ved bruk av andre enkle metoder.


Samtidig skal det sies at de fleste former for «rustbehandling» bare bremser rust. Dette gjelder også for Fluidfilm, Owatrol og andre former for fett/olje som impregnerer rusta. Skal du sikre deg for «evig og alltid» er det sandblåsing, syrevask, epoksygrunning og flere strøk med lakk som gjelder + at du klarer holde motoren tørr og ren i etterkant. I mange tilfeller holder det med en enklere behandling, men greit å vite at det kan komme tilbakeslag av rust selv om man har behandlet aldri så godt:wink: Så det vil alltid være en fordel å drive jevnlig vedlikehold og holde overflatene tørre og rene (gjerne samtidig sørge for bedre ventilasjon eller eventuelt gjøre tiltak som senker luftfuktigheten i motorrommet).

 

Når det gjelder metallmalinga du linker til er den sikkert grei den så lenge den tåler temperaturen den kommer til å bli utsatt for. Det viktigste er å forhindre at ny fuktighet kommer til jernet, derfor bør du kjøre flere strøk da flere strøk gir tettere overflate enn bare ett eller to. 


Tusinde takk det er et super svar som giver mig alt jeg Skal vide!! ??

 

Mvh,

Peter

Link to post

Ang. rustfjerning: Glem Biltema sin. Den har altfor lite syreinnhold. Kan anbefale deg Ferrobet. Fåes iallefall på Bilextra. Det er skikkelige saker. Har brukt det mye på min gamle Datsun i garasjen, og det kommer aldri rust tilbake der eg har brukt Ferrobet. Sølte litt på garasjegolvet, og betongen begynte å boble.......

Så må du ha varmebestandig grunning/lakk. Helst syregrunning. 

Link to post

Vanlig emaljelakk tåler opp til 150 grader. Så varm blir motoren aldri, så det går helt fint. Varmebestandig lakk er mer for eksosdeler I bil etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 11 timer siden:

Hvis det er membranen så tror jeg du må kjøpe ny fødepumpe (eller sette inn en elektrisk pumpe). Jeg fikk ihvertfall ikke tak i rep-sett til fødepumpa til en volvo penta 2001.

 

Til Perkins 4108 ga jeg 700 for hele pumpa, ny. Da er det antagelig ingen økonomi i rep-sett. 

Link to post
jerognal skrev for 4 timer siden:

Ang. rustfjerning: Glem Biltema sin. Den har altfor lite syreinnhold. Kan anbefale deg Ferrobet. Fåes iallefall på Bilextra. Det er skikkelige saker. Har brukt det mye på min gamle Datsun i garasjen, og det kommer aldri rust tilbake der eg har brukt Ferrobet. Sølte litt på garasjegolvet, og betongen begynte å boble.......

Så må du ha varmebestandig grunning/lakk. Helst syregrunning. 


Jeg forstod det som slet ikke at bruge rust fjerner men i stedet rust converter + lakk. Har jeg misforstået noget?

 

altså denne: 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147

 

Mvh,

Peter

Edited by Peter- (see edit history)
Link to post

Nei, den er for treverk innendørs. Denne er bedre, hvis du vil bruke Biltemas produkter.

 

Jeg kjøpte original lakk fra Frydenbø (Sabb blå) til min motor. Vasket godt med Comma Hyperclean, pusset rust med stålbørste og påførte Ferro Bet på rustflekkene. Etter tørking børstet jeg bort det hvite og påførte en antirustprimer. Og så den Sabb blå på toppen. Ser fortsatt meget bra ut, uten rustflekker. Men så er det bare 8-10 år siden jobben ble gjort da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ville heller dratt på Jula og kjøpt en boks med Hammerite emaljelakk  (enn den biltema grunninga) .    Den kan visstnok også fåes i volvo grønn..

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

Ville heller dratt på Jula og kjøpt en boks med Hammerite emaljelakk  (enn den biltema grunninga) .    Den kan visstnok også fåes i volvo grønn..

 

Godt poeng. Hammerite er god kvalitet. Og rett farge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...