Jump to content

Rust behandle- samt male motor


Peter-

Recommended Posts

Hej

 

Har har lidt rust på min Volvo Penta, så jeg vil behandle det og male det... tænker lidt at processen ca er:

 

  • Rense + slipe + rust opløser eller rust killer? Hvad er bedst?
  • Prime. Men med hvad?
  • Lak/maling - men med hvad? Må være en produkt der kan klare varme tænker jeg...

 

Nogen der kan refererer nogle gode produkter?

 

Har også en lille diesel-leak fra en gasket, men gidder ikke skifte den. Kan jeg lappe det med fx Tec7 eller noget + tape + strips? Det er bare en dråbe pr 5 sek når motoren kører..

 

Mvh,

Peter

 

 

 

 

Link to post
Gullfisk skrev 42 minutter siden:

Har ikke noe tips for maling, men ville prioritert å bytte pakning med diesel lekkasje før maling. 

 

Pakningen findes ikke som du kan se her, der sidder dog en pakning og 6 bolte til at holde det sammen. Motoren er en Volto Penta MD11C

 

pakning.png

 

Tips til noget jeg kan bruge istedet for en pakning?

 

https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/7742230_018?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_23%2F7742230_018

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Peter- skrev 26 minutter siden:

Tips til noget jeg kan bruge istedet for en pakning?

Kjøp deg pakningspapir og klipp/skjær til ny pakning. Greit å ha liggende i båten hvis du plutselig trenger en pakning :thumbsup:

Kikk for eksempel i hylle Bil 5 på Biltema på Forus, og finn en som er ca like tykk som den gamle pakningen

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

1 drypp per 5 sekund vil jeg påstå er en stor lekkasje i denne sammenheng, begynner som regel å dryppe rett før hele membranen sprekker. Med andre ord, stor sannsynlighet for motorstopp plutselig når du er ute. Enda bedre blir det når diesel/oljeblandinga kommer opp forbi stempel ringene, og motoren ruser seg opp på maks.

Redigert av Fiskeglad (see edit history)
Link to post

Ok da har jeg købt 40mm pumpe og håber på det ikke er en 50mm... tak for input! :cheers:

 

Tilbage til rust problemet.

 

1. Slibe

2. Rense med rust fjerner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-2000017148

2. Prime med denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147

3.  Male med denne: https://www.biltema.no/bygg/maling/spraymaling/metallmaling-2000036645

 

Kan det fungere?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Peter- skrev 24 minutter siden:

 

Hvor købte du en elektrisk? Kan du give mig et link?

Jeg kjøpte en ny mekanisk, men vet at andre har kjøpt elektrisk fra Biltema. Du må finne en som passer. Prøv å søke på baatplassen.

 

Skift olje på motoren etter at du har skiftet pumpa i tilfelle det har kommet diesel i motoroljen.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Peter- skrev for 2 timer siden:


Jeg ville ha sløyfet rustfjerneren. Den er egentlig bare en overpriset form for «syregele». Prøvde bruke den på deler av ramma og forstillingen til Chevellen (bilen på avatarbildet), men opplevde at det var vanskelig å få bort restene skikkelig. Ville heller ha gått direkte for rusteteren (som du også linket til) etter sliping/stålbørsting av rusta på motoren. Den gjør det samme (for all del, kan godt være den er den samme, er i alle fall 100% lik boks) som (den legendariske) rustmelka til Wurth. Rusta går via en kjemisk reaksjon over til å bli en svartblå overflate som du kan male rett oppå. Har brukt denne også på bil (og båt) og opplever bedre resultat med denne enn den første. Med grundig stålbørsting i forkant og 2-3 strøk med rustmelka + egnet maling/lakk som toppstrøk har jeg opplevd mindre tilbakefall av rust enn ved bruk av andre enkle metoder. 


Samtidig skal det sies at de fleste former for «rustbehandling» bare bremser rust. Dette gjelder også for Fluidfilm, Owatrol og andre former for fett/olje som impregnerer rusta. Skal du sikre deg for «evig og alltid» er det flere som mener at sandblåsing, syrevask, epoksygrunning og flere strøk med lakk er det som gjelder + for din del at du klarer holde motoren tørr og ren i etterkant. I mange tilfeller holder det med en enklere behandling som man kan gjøre selv med enkle midler, men greit å vite at det kan komme tilbakeslag av rust selv om man har behandlet aldri så godt:wink: Så det vil alltid være en fordel å drive jevnlig vedlikehold og holde overflatene tørre og rene (gjerne samtidig sørge for bedre ventilasjon eller eventuelt gjøre tiltak som senker luftfuktigheten i motorrommet).

 

Når det gjelder metallmalinga du linker til er den sikkert grei den så lenge den tåler temperaturen den kommer til å bli utsatt for. Det viktigste er å forhindre at ny fuktighet kommer til jernet, derfor bør du kjøre flere strøk da flere strøk gir tettere overflate enn bare ett eller to. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev 6 minutter siden:


Jeg ville ha sløyfet rustfjerneren. Den er egentlig bare en overpriset form for «syregele». Prøvde bruke den på deler av ramma og forstillingen til Chevellen (bilen på avatarbildet), men opplevde at det var vanskelig å få bort restene skikkelig. Ville heller gått direkte på rusteteren (som du også linket til) etter sliping/stålbørsting av rusta på motoren. Den gjør det samme (for all del, kan godt være den er den samme, er i alle fall 100% lik boks) som (den legendariske) rustmelka til Wurth. Rusta går via en kjemisk reaksjon over til å bli en svartblå overflate som du kan male rett oppå. Har brukt denne også på bil (og båt) og opplever bedre resultat med denne enn den første. Med grundig stålbørsting i forkant og 2-3 strøk med rustmelka + egnet maling/lakk som toppstrøk har jeg opplevd mindre tilbakefall av rust enn ved bruk av andre enkle metoder.


Samtidig skal det sies at de fleste former for «rustbehandling» bare bremser rust. Dette gjelder også for Fluidfilm, Owatrol og andre former for fett/olje som impregnerer rusta. Skal du sikre deg for «evig og alltid» er det sandblåsing, syrevask, epoksygrunning og flere strøk med lakk som gjelder + at du klarer holde motoren tørr og ren i etterkant. I mange tilfeller holder det med en enklere behandling, men greit å vite at det kan komme tilbakeslag av rust selv om man har behandlet aldri så godt:wink: Så det vil alltid være en fordel å drive jevnlig vedlikehold og holde overflatene tørre og rene (gjerne samtidig sørge for bedre ventilasjon eller eventuelt gjøre tiltak som senker luftfuktigheten i motorrommet).

 

Når det gjelder metallmalinga du linker til er den sikkert grei den så lenge den tåler temperaturen den kommer til å bli utsatt for. Det viktigste er å forhindre at ny fuktighet kommer til jernet, derfor bør du kjøre flere strøk da flere strøk gir tettere overflate enn bare ett eller to. 


Tusinde takk det er et super svar som giver mig alt jeg Skal vide!! ??

 

Mvh,

Peter

Link to post

Ang. rustfjerning: Glem Biltema sin. Den har altfor lite syreinnhold. Kan anbefale deg Ferrobet. Fåes iallefall på Bilextra. Det er skikkelige saker. Har brukt det mye på min gamle Datsun i garasjen, og det kommer aldri rust tilbake der eg har brukt Ferrobet. Sølte litt på garasjegolvet, og betongen begynte å boble.......

Så må du ha varmebestandig grunning/lakk. Helst syregrunning. 

Link to post
Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 11 timer siden:

Hvis det er membranen så tror jeg du må kjøpe ny fødepumpe (eller sette inn en elektrisk pumpe). Jeg fikk ihvertfall ikke tak i rep-sett til fødepumpa til en volvo penta 2001.

 

Til Perkins 4108 ga jeg 700 for hele pumpa, ny. Da er det antagelig ingen økonomi i rep-sett. 

Link to post
jerognal skrev for 4 timer siden:

Ang. rustfjerning: Glem Biltema sin. Den har altfor lite syreinnhold. Kan anbefale deg Ferrobet. Fåes iallefall på Bilextra. Det er skikkelige saker. Har brukt det mye på min gamle Datsun i garasjen, og det kommer aldri rust tilbake der eg har brukt Ferrobet. Sølte litt på garasjegolvet, og betongen begynte å boble.......

Så må du ha varmebestandig grunning/lakk. Helst syregrunning. 


Jeg forstod det som slet ikke at bruge rust fjerner men i stedet rust converter + lakk. Har jeg misforstået noget?

 

altså denne: 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post

Nei, den er for treverk innendørs. Denne er bedre, hvis du vil bruke Biltemas produkter.

 

Jeg kjøpte original lakk fra Frydenbø (Sabb blå) til min motor. Vasket godt med Comma Hyperclean, pusset rust med stålbørste og påførte Ferro Bet på rustflekkene. Etter tørking børstet jeg bort det hvite og påførte en antirustprimer. Og så den Sabb blå på toppen. Ser fortsatt meget bra ut, uten rustflekker. Men så er det bare 8-10 år siden jobben ble gjort da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ville heller dratt på Jula og kjøpt en boks med Hammerite emaljelakk  (enn den biltema grunninga) .    Den kan visstnok også fåes i volvo grønn..

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...