Jump to content

Rust behandle- samt male motor

Peter-

Recommended Posts

Ville dere brukt rustconverter under Hammerlite? 

Har blitt fortalt at med Hammerlite så bør jeg bare pusse/ sandblåse, så vaske med Aceton, og deretter male med Hammerlite. Er det feil?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Ville dere brukt rustconverter under Hammerlite? 

Har blitt fortalt at med Hammerlite så bør jeg bare pusse/ sandblåse, så vaske med Aceton, og deretter male med Hammerlite. Er det feil?

Ja det var planen nu:

1. Rense, slibe, pusse

2. Rust converter + vente 24 timer 

3. Hammerlite 

Mvh,

Peter

Grunnen til at jeg lurte er at det står på Hammerite at den kan males rett på rust, men at løs rust bør fjernes. Så jeg ble usikker på om Hammerite vil feste skikkelig på den harde flaten som rust converter som regel lager. Noen med erfaring her?

(Jeg skal også male en gammel VP motor... :yesnod: )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Uansett hva du pensler på av maling, så vil rusten fortsette under malingen om du ikke sørger for å syrebehandle. Derfor Ferrobet. Ferrobet er tynn som vann. Pensles på i to omganger. Når syren har jobba seg ferdig har du ikke rust som fortsetter under lakken. Men stålet er nå veldig eksponert så lakk må på i en fei, så snart stålet er tørt.

Ferrobet er laget på fosforsyre. Tar ikke lakk eller gummi.

Redigert av jerognal (see edit history)

ferro-bets rustfjerner inneholder litt sink, slik at den legger igjen et tynt lag med sink fosfat som gjør at man får litt bedre tid på seg til å få på lakk etterpå. Det er iallefall min erfaring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

her er det ikke bare ett forslag, men mange :giggle:   Som du sikkert ser, fort gjort å bli forvirret med alle de forskjellige erfaringene som fremkommer her inne. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg dropper ferrobets og bruger bare converter og lakk/makling på det jeg ikke kan børste/slibe væk. Det er solid stål og der er tale om rimeligt litt rust så når oxygen er blokket burde processen være slut. Virker til at ferrobets kan gøre mere skade end gavn i mit tilfælde..

Det bedste tip var dog at få en ny pumpe - ville være dritt at få diesel ind til oljen og varm motor især med 3 små børn ombord... jeg troede bare dette var en manuel pumpe til at lufte moteren..

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Ikke kjøp rust fjerner og motor lakk fra biltema bare drit

jeg prøvde det i fjor alt flasset  etter en uke og jeg brukte 10 min å fjerne alt etterpå og da sto motoren i en oppvarmet garasje i tillegg. 

Bruk bengalack rett på rust.. Som den heter

Lett å påføre og fint resultat 

Ferro Bet Rustfjerner er et bra produkt. Et av mange. Det viktige er at du pusser bort det du kan, og behandler med noe før lakk. Da blir det uansett mye bedre enn det var fra før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 måneder senere...
Peter- skrev On 26.11.2019 at 19.17:

Pakningen findes ikke som du kan se her, der sidder dog en pakning og 6 bolte til at holde det sammen. Motoren er en Volto Penta MD11C

pakning.png

Tips til noget jeg kan bruge istedet for en pakning?

https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/7742230_018?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_23%2F7742230_018

Så har jeg fået skiftet min fuel pumpe - tusinde takk for tips!!

Opdagede dog et andet problem, som kan ses på videoen her (diesel drypper ud fra connection over højtrykspumpen...):

Nogen der har en løsning på dette? Prøvede at se om det var fordi skruen var løs men jeg kunne ikke stramme dem mere med moderat kraft (ville ikke ødelægge noget...)

Kiggede på manualen for Volvo Penta MD-11C men der er ikke videre detaljer om det... så er lidt dunno hvordan jeg løser det...

Fotos fra manual:

IMG_2909.JPG.7f409a91af11e443f0b2d7a5d0dff0ac.JPG

IMG_2910.PNG.78bbc13a1ae5b0a2ab93ba8d9e0b4574.PNG

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...