Jump to content

Kan du gå Sidelengs inn mot brygge med....

Rookie_332

Recommended Posts

Jeg kjører baugpropell og bytter mellom ror til begge sider/fram og bakover.

Hvis du bakker flere ganger går du bakover. Baugpropell trekker deg ikke fram.

Hvis du tør å ha litt mer fart kan du kjøre skrått inn mot brygga med feks styrbord side inn. Legg roret hardt styrbord og bakk til båten stopper.

Beregner du rett går båten 2-3 meter rett sideveis mens du går ut og gjør klar tauet slik at du kan legge løkka på pullerten med det samme du treffer kaia

Beregner du feil roterer båten for mye eller for lite.

Artig når man får det til, men ha god plass de første gangene.

Mons

Jeg har gjort det ofte med min Forbina med en motor, drev og bovpropel. 

Rattet fuldt styrbord. Bakgear i tomgang. Følg op med bovpropellen. Rattet fuldt bagbord. Tomgang frem. Bovpropel. Og så forfra. Så krabber du langsomt sidelæns. 

red. Altså. Helt 100% sidelæns er det jo ikke. Det er 1-2 meter frem og 1-2 meter tilbage og sidelæns. Men det fungerer og var nyttigt nok i visse situationer. 

Edited by MajorAndy (see edit history)
Rookie_332 skrev On 26.11.2019 at 19.59:

Hva med step vis, ergo full ror bakke trin vis mellom bakk og baugpropell ............

Jeg gjør dette med min båt. En motor, ror og baugpropell. Må ha litt plass til bevegelse frem og tilbake.

Tar utgangspunkt i stillestående båt som jeg vil dra til styrbord:

• Ror hardt mot babord
  • Setter revers og får litt sig bakover (hvor hardt lar jeg været bestemme). Båten svinger minimalt da mitt ror nesten ikke har effekt bakover.
  • Dytter fremover med gearet, roret dytter da akterenden mo syrbord.
  • Kjører baugthruster til styrbord.
  • Båten beveger seg nå til styrbord, muligens med et lite sig fremover. 
  • Gjentar hvis det behøvs
  • Vice versa hvis jeg skal til babord.

Jeg bruker også denne metoden når jeg bakker inn i båsen.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Ingen problem å gå sidelengs med en motor og baugpropell for en kortere distanse, heller ikke uten baugpropell, men det er også avhengig av vind og strøm. 

Det er lettere å gå sidelengs med aksling og ror enn med drev eller utenbords. Om du for eksempel har aksling og ror og skal ha hekken inn mot styrbord, så legger du fult over til babord og gi gass forrover for å "kaste" hekken innover. Så bakker du og gir litt gass akterover uten å svinge på roret. Båten vil fortsatt sige med hekken mot styrbord. Når du så har begynt å sige akterover, så setter du giret forrover igjen og gir gass for å "kaste" hekken videre til styrbord. Fortsett slik til du er inntil bryggen og bruk baugthruster  for å kompensere. Roret rører du ikke i det hele tatt.

På båter med drev så legger du fult over til babord og gir gass, setter drevet i fri retter opp drevet til det står ca midtstilt og bakker, når du har begynt å sige akterover så setter du drevet i fri, svinger fult babord og gir gass forrover. Effekten med drev blir nok bedre om du legger fult over til styrbord når du bakker, men jeg liker å bruke roret minst mulig ved manøvrering og ratter generelt veldig lite.

Når jeg jobbet på en 15 meters servicecatamaran så brukte jeg ikke roret i det hele tatt ved manøvrering, det tok rett og slett lenger tid å manøvrere når enn både skulle bruke to motorer pluss ror enn om jeg brukte bare motorene, denne catamaranen hadde ikke baugpropell. 

Edited by bellen (see edit history)

Med 2 drev – og baugpropell,  er det imidlertid enkelt å gå sidelengs:

For å gå sidelengs rett Styrbord:
-Styrbord motor forover.
-Babord motor bakover.
-Baugpropell mot styrbord.

For å gå sidelengs rett Babord:
-Styrbord motor bakover.
-Babord motor forover.
-Baugpropell mot babord.

Krever litt ratting, men det går fint uten baugpropell :-)  Hadde en Joda 310 engang, den manøvrerte jeg lett sidelengs med masse ratting og giring. I sånn passelig vindstille vær nødvendigvis :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Spring er bare gøy til man føler man kan det skikkelig.

Deretter må man finne noe nytt man ikke kan slik at man kan leke litt igjen.

Når man har lært å gå sidelengs med drevet kan man øve på å sladde inn slik at man blir liggende med baugen i den retningen man kom fra.

Mons