Redriver Startet 26.November.2019 Del på Facebook Startet 26.November.2019 Hei. Tenker og prøve meg på dorging etter laks. Har kjøpt meg en 50g og en 90g blyparavener. Bestilte denne snellen da den har fått god kritikk på nett https://www.ebay.com/itm/KastKing-Rover-Saltwater-Conventional-Baitcasting-Fishing-Reel-Trolling-Reel/263532297466?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3D4ca53d437fba45fc8be63d66d5706404%26pid%3D100675%26rk%3D1%26rkt%3D15%26mehot%3Dpp%26sd%3D263532297466%26itm%3D263532297466%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Ad3c32174-109a-11ea-bc1d-74dbd1807431|parentrq%3Aa9cc655816e0abc5a122d41dffe054ff|iid%3A1 Lurte på om eg kan bruke biltema si stang? https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskestenger/bat--og-trollingstang-seapredator-21-m-2000032689 Eller om denne blir får myk. Der står jo Anbef. agnvekt: 15–30 g Må eg ha noe kraftigere? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.November.2019 Del på Facebook Svart 26.November.2019 Snelle til kr 380 og fiskestang i fra biltema hadde jeg ikke kjøpt til ungene engang men vær sin lyst. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 ... Eg har fått flott ørret med blikkboks som fiskestang. Har kjøpt fleire billige stangpakker til barna, de har fått både fisk og fantastiske opplevelser. Eg kjenner ikkje biltema sine stenger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 En snelle til 380 i Kina kan være meget god den! Mener @Team Colibri for et par år siden testet en mindre type kastesnelle fra Kina, og den fikk god kritikk. Det meste er jo laget i Kina av slike ting... Stangen kjenner jeg ikke noe til, og jeg ser ikke helt hvordan en trolling stang skal bare ha så lav slukvekt når det ikke er snakk om kasting. Det kommer jo helt an på hva man dorger med. Er jo motstanden i vannet som betyr mest, samt motstanden og kampen til fisken man får... Har dessverre ikke relevant erfaring, bortsett fra at jeg har fint brukt 160 grams pilk på stenger med kastevekt som er lavere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 (redigert) Snella ser ut som en kopi av Abus Ambassadeur 7000, som er ei svært god snelle. Det skulle ikke by på problemer for Kinesere å lage en god kopi, så snella kan være helt flott den. Stanga kjenner jeg ikke til. Det er som regel kastestenger som har oppgitt anbefalt slukvekt. Hos trollingstenger er det vanligvis bøyeligheten ved en viss vekt som er avgjørende. At stanga er i glassfiber gjør at den er svært solid når det gjelder slag og støt, noe som er en fordel når den skal brukes i båt, i motsetning til en karbonstang. Redigert 27.November.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 pipe skrev for 11 timer siden: Snelle til kr 380 og fiskestang i fra biltema hadde jeg ikke kjøpt til ungene engang men vær sin lyst. En speedbåt kompis var med meg på seiltur, og for å demonstrere at dette var dorgefart, så dro han frem en bitteliten junior stang fra lekebutikken som han da poserte gjespende med mens han satt med føttene høyt. Det tok ikke mange minuttene før han hadde på en laks på over 2 Kg. Det ble en ekstra spennende kamp, og både stang, snelle og sluk gikk med i kampen, men han fikk den ombord (på hengende håret), så det er rart hva som går hvis man må. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Team Colibri Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 (redigert) Biltema blander sannsynligvis G og LBS. Stenger for dorging/ trolling har i likhet med stenger for havfiske oppgitt en testkurve, som sier noe om hvor mye stangen bøyer seg ved en gitt belastning belastning. Denne testkurven oppgis i LBS, men det har nok gått Biltema hus forbi. :) Jeg har så vidt kjent på stangen hos min lokale Biltema-pusher og den er utvilsomt stiv nok for det meste av dorgefiske i Norge. 7 fot er forøvrig min foretrukne stanglengde for fisket du beskriver, ved fiske med sideparavaner går jeg opp en fot eller to. Hvis du først skal kjøpe snelle på ebay beregnet til dorging, så hadde jeg kjøpt en med telleverk. Dog har jeg har kjøpt diverse ebaysneller med telleverk, og erfaringen fra det er at det beste hadde vært å kjøpe en slik i steden: https://www.skittfiske.no/daiwa/183902/daiwa-accudepth-plus-27-lcb-designet-for-trolling-entusiaster?gclid=EAIaIQobChMIgfu8wZ-K5gIVjaiaCh2MswjREAQYASABEgJ2p_D_BwE I størrelsen som heter 47 (ikke 27). Per nå er det den billigste snella jeg vil anbefale til bruken. Redigert 27.November.2019 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Tror der er stor forskjell på sneller når det kommer til kvalitet.. Jeg har min Ambasdør 7000C fremdeles, innkjøpt i 1986... den gang mez såkalt livstids garanti... samtidig jeg har tatt knekken på masse andre sneller i løpet av noen års bruk.... Men Shimano har jeg alltid trodd holder god kvalitet.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 (redigert) Sjeldenutpå skrev for 9 timer siden: ... Eg har fått flott ørret med blikkboks som fiskestang. Har kjøpt fleire billige stangpakker til barna, de har fått både fisk og fantastiske opplevelser. Deler ikke din begeistring for billige stangpakker til barna selv om man også får fisk med disse. Jeg som far er lei av å bruke tiden min på backlasch grunnet dårlig brems og laber sene kvalitet samt at kastelengder med slike pakker er dårligere. Det er den ene siden den andre er levetiden generelt elendig på slike plastikk sneller med få lager i. Nå driver vi mest med fisking med ultralett utstyr så billig pakker finnes omtrent ikke men man kommer veldig langt med stang og snelle i fra ett par lapper og oppover. Det syntes jeg ikke er dyrt og det er himmelvid forskjell på både praksis bruk og holdbarhet sammenlignet med stangsett til noen hundrelapper. Men klart består fiske av å slippe ut en sluk i fra båt under fart slik som dorging kan sikkert slike pakker gi god nok bruker opplevelse men når snella går etter en stund er det dyrt å kjøpe for billig utstyr selv til dette bruket. Redigert 27.November.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Jeg har min Ambasdør 7000C fremdeles, innkjøpt i 1986.. Jeg har en Ambasadør som jeg har arvet etter bestefaren min som han kjøpte tidlig på 60 tallet. Ok så er den etter lang og hard bruk utslitt i bremsen slik at man ikke bør kaste med den lenger uten å ha en følsom tommel men den er fortsatt i bruk på en dorgestang Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.November.2019 Del på Facebook Svart 27.November.2019 pipe skrev 28 minutter siden: Jeg har en Ambasadør som jeg har arvet etter bestefaren min som han kjøpte tidlig på 60 tallet. Ok så er den etter lang og hard bruk utslitt i bremsen slik at man ikke bør kaste med den lenger uten å ha en følsom tommel men den er fortsatt i bruk på en dorgestang Følsom tommel må en ha uansett med de gamle Ambassadør snellene når en kaster...sentrifugal bremsene den gang var ikke allverden high tech ...og backclash er noe dritt...?? Men de varer til dommedag... Sitér dette innlegget Link to post
Redriver Svart 27.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2019 Takk får svar. Grunnen til ej jekk får den snellen var en artikkel eg fant når eg søkte på: Best trolling reel, eller noe i den dur, da dukket denne opp. https://www.fishfindly.com/kastking-rover-round-reel-review/ Jekk får størrelse #70 blei lit over 500kr Kjøpte denne senen: Berkley Trilene Big Game Monofilament Line Clear 30 lb Da den dukket opp på: Best fishing line 2019 , når ej søkte ?? Trur ej prøver biltema sin og ser om dorging er noe får meg. I tilfelle det ikke er det så blir det ikke store tapet. Anbefaler dere og bruke fluorcarbon fortom på mono, eller er det mest får multi? Blir nåkk vobler og møresilda eg prøver meg på. Aldri dorget på havet før. Kan mann jør det året runt? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 28.November.2019 Del på Facebook Svart 28.November.2019 (redigert) Den sena i 30lb tilsvarer 0,55mm, du klarer deg lenge med rundt 0,40-0,45 til dorging etter laks. Tykkere sene enn det gjør bare at slepet (det du har i vannet) går høyere i vannet pga vannmotstanden. Sena blir merkbart stivere med økende dimmensjon, som igjen påvirker gangen på slepet ditt og demper bevegelsene til hva det nå enn er du har der. Jeg bruker den samme sena i 0,38 (15lb) som min primære sene ved dorging, det innebærer dog mye ørret også, og sena som sådan er bra den med "passe" strekk som demper slag fra større fisk godt. Bruk gjerne fluorkarbon mellom blyparavanen og sluken/ wobleren din. Den er mindre synlig under vann enn den tradisjonelle sena. Nederst her ser du hvordan jeg setter opp blyparavanene mine, husk skikkelig dimmensjon på splittringer og eventuell sluklås etc ved laksefiske, der bruker du IKKE ebay-varianter: http://teamcolibri.blogspot.com/2015/03/rigging-av-skojern-og-plugger.html?m=1 Siden jeg er i gang og linker til meg selv, så har du min variant av "dorgeskolen" her: http://teamcolibri.blogspot.com/2012/03/hva-trenger-man-til-dorging-trolling.html Ja, dorging er en helårsaktivitet. Men ulike fiskeslag har nødvendigvis sine høysesonger (og lokale fredningsbestemmelser som du må sette deg inn i). Husk å skylle av alt utstyr i ferskvann etter bruk i saltvann, og la det lufttørke før det pakkes ned. Redigert 28.November.2019 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.