Morten1989 Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Heisann! funker denne til å bruke som fødepumpe før dieselfilterene, i stedet for å bruke den som er på motoren? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/elektrisk-drivstoffpumpe-2000036622 evnt hvilken andre pumpe fra Biltema kan gjøre susen? :-) Motoren er en Ford 2704 et Quote Link to post
index Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Funker sikkert. Men jeg synes den virker litt svak i plasten. Jeg har den tønneformede i metall fra samme sted. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Morten1989 Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Ok ser det var kommet med feil bilde hehe :-) Du har denne @index? Jeg tenkte på denne på 130liter i timen og 0.56bar. Artnr. 52-3233 Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Men eh... blir ikke det to forskjellige ting? Fødepumpa suger diesel gjennom filtrene og presser den inn i dieselrøra til høytrykkspumpa, noe som muliggjør lufting på motor/trykksiden. Mens en pumpe før filtrene vil fylle filtrene, muliggjøre lufting av filtrene, men det trenger en jo kun når en lufter ved filtrene... Er vanlige dieselfiltre konstruert for trykk i stedet for sug? ---- Syns det virker som en nedgradering å erstatte en mekanisk pumpe med en elektrisk.. Quote Link to post
Morten1989 Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 Tror nok det skal gå fint :-) man vil jo kunne lufte hele veien ifra pumpa helt frem til og med høytrykkspumpa. Gjør jo filterbytte til en lek osv. Jeg spurte jo egentlig ikke om hva som var best av mekanisk eller elektrisk pumpe, men når du først er inne på det så kan jeg jo si hvorfor jeg vil bytte hehe :-) Den mekaniske pumpen jeg har på motoren nå har dårlige gjenger til koblingene noe som gjør at det lekker diesel av og til, og da kommer det inn luft. Fikk problemer med at motoren plutselig stoppet pga luft, heldigvis litt ifra land. Jeg har ikke sjekket pris på den mekaniske pumpen men regner med den er dyrere enn 600kr som det koster for 2 stk pumper av den elektriske, (en å montere og en i spare.) Quote Link to post
Lars H. Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 (edited) Da fødepumpen på min Yanmar 4JHE 44Hp begynte å krangle for sikkert nærmere 10 år siden, monterte jeg en elektrisk sugepumpe fra Biltema og fra samme familie som den på bildet. Den ble satt inn der den originale pumpen var koblet inn, altså etter slam/vannutskiller og grovfilter. Den gamle pumpen har fått stå der den står med en slange fra inn til ut. Skulle jeg gjort noe med den, hadde det blitt å jobbe i blinde pga. plasseringen. Den har aldri sviktet og har nå gått rundt 1000 timer, og som et pluss blir det mye lettere å lufte etter filterbytte. Edited November 28, 2019 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Disse elektriske plungerpumpeme er meget seiglivede. Jeg hadde en som havarerte på en bil. Etter 14 år og 250 000 km. Jeg har to operative i Hulda og en i reserve. Ingen som har gått i stykker i Hulda enda. Jeg har kjørt pumper fra Carter og Biltema. Quote Link to post
Morten1989 Posted November 29, 2019 Author Share Posted November 29, 2019 Helt toppers gutter! Da blir det å kjøpe en slik å montere den sammen med filterne :-) Har kjøpt 2 stk nye Racor kinakopi filter som skal monteres inn med 2 3-veis ventiler slik at jeg kan bytte filter mens motoren sviver :-) Quote Link to post
index Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 (edited) Det er den på øverste bildet jeg har ja. Min står faktisk montert mellom grovfilter og finfilter, og det fungerer helt fint. Jeg lufter kun på finfilter, pumpa drar da ut all luft fra grovfilteret først og mater den til finfilteret. Luftingen er en lek I forhold til før, bare å løse på lufteskruen og sette på tenningen. Og stenge når luften er ute. Livet er herlig dere... Red: Jeg monterte min fordi motoren min ikke hadde matepumpe, men såkalt selvsugende høytrykkspumpe. Dette kan medføre litt vandrende turtall med jevnt gasspådrag, så pumpen er for å utjevne dette. Men luftingen var en grei bonus. Jeg er på min andre pumpe nå, den første stoppet etter 3-4 år. Edited November 29, 2019 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Morten1989 skrev for 7 timer siden: Da blir det å kjøpe en slik å montere den sammen med filterne :-) Hvordan monteres de elektriske tilkoblingene til en slik pumpe når den skal brukes som diesel-fødepumpe? Quote Link to post
Morten1989 Posted November 29, 2019 Author Share Posted November 29, 2019 Bare koble den til nøkkelen, når du vrir nøkkelen til første hakk skal den da ha strøm, da kommer pumpa til å svive hele tiden mens motoren sviver :-) Quote Link to post
Timmeeh Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Ang det å ha pumpe før filter, så er det bare en fordel. Lekkasjer vil synes i form av dieselsøl, i motsetning til luftbobler som oppstår når filtrene er under vakuum. Lettere å finne smålekkasjer, og motoren fortsetter å gå. Quote Link to post
Lars H. Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Timmeeh skrev 8 minutter siden: Ang det å ha pumpe før filter, Jeg har pumpen etter grovfilteret (og slamutskilleren), - da slipper jeg å få eventuell dritt inn i selve pumpen Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Timmeeh Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Lars H. skrev for 1 time siden: Jeg har pumpen etter grovfilteret (og slamutskilleren), - da slipper jeg å få eventuell dritt inn i selve pumpen Det var et godt poeng. Jeg hadde sil i tanken, som tok unna det verste. Men greit å sette i et lite inline filter hvis det går rett fra tanken kanskje! Quote Link to post
Hulda Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Bruksanvisningen på disse sugepumpene anbefaler filtrert diesel inn på pumpen. Quote Link to post
Morten1989 Posted November 29, 2019 Author Share Posted November 29, 2019 Ok da må jeg kansje sette pumpen mellom filterne? Quote Link to post
Jannmar Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Morten1989 skrev for 3 timer siden: Bare koble den til nøkkelen, når du vrir nøkkelen til første hakk skal den da ha strøm, da kommer pumpa til å svive hele tiden mens motoren sviver :-) OK. Takker. Det hørtes ut som en grei løsning :) Quote Link to post
arkmarin Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 (edited) Jeg har pumpe 52-3230. Den gir et trykk på 0,3 bar og stort høyere bør det ikke være for min motor. Jeg har fjernet den gamle mekaniske pumpen. Det fungerer meget hos meg. Edited November 29, 2019 by arkmarin (see edit history) Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 arkmarin skrev 23 minutter siden: Jeg har pumpe 52-3230. Den gir et trykk på 0,3 bar og stort høyere bør det ikke være. Jeg har fjernet den gamle mekaniske pumpen. Det fungerer meget hos meg. Nå, nå. Akkurat der bør man vel forholde seg til spec.'en fra motorfabrikanten. Quote Link to post
Lars H. Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Jeg har som sagt BT-pumpen på bildet nedenfor. Den er oppgitt til å kunne gi 120 liter/time og max trykk 0,4 bar. I servicemanualen til Yanmar 4JHE motoren min er den originale mekaniske pumpen oppgitt med følgende data. Dette stemmer jo bra for trykket, kun 0,1 bar mer på den elektriske, men hva den elektriske kan levere er mye mer, 120 mot ca. 14 liter/time en for den originale. Men det betyr tydeligvis ikke noe? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Posted November 30, 2019 Author Share Posted November 30, 2019 Nei det betyr ikke så mye :-) Det viktigste er at den kan gi nok flow for motoren din :-) og at trykket ikke blir for høyt :-) Er det noen som vet hva original mekanisk pumpe til en Ford 2704et gir? Quote Link to post
index Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Timmeeh skrev for 16 timer siden: .Men greit å sette i et lite inline filter hvis det går rett fra tanken kanskje! Et lite filter før pumpa som går tett lenge før de store filtrene? Høres ut som en dårlig løsning. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 index skrev 21 minutter siden: Et lite filter før pumpa som går tett lenge før de store filtrene? Høres ut som en dårlig løsning. Vet ikke hvor fin disse elektriske pumpene er på det, men hvis de må ha diesel filtrert til 10 micron må dere se bort fra forslaget mitt. Da må dere jo ha filtrene før pumpa. Hvis det holder med grovfilteret.. ; Inline filter i min verden er grovere og går det tett før finfiltrene så spør jeg, hva så? Det koster typ 20kr og tar 24 sek å skifte. Ikke nok med det, men du ser hva som tetter filteret også. For det er blankt. Det var slikt originalt i mercedesen, dog med mekanisk fødepumpe. Mulig den er litt mer tolerant mtp urenheter? Quote Link to post
index Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Ulempen er at du må lufte etterpå. I et par meter bølger nær land kan det være rimelig besværlig. Hva er problemet med å ha pumpen mellom grovfilter og finfilter? Jeg har hatt det slik i tolv år nå, fullstendig uproblematisk. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Lars H. skrev for 15 timer siden: Jeg har som sagt BT-pumpen på bildet nedenfor. Den er oppgitt til å kunne gi 120 liter/time og max trykk 0,4 bar. I servicemanualen til Yanmar 4JHE motoren min er den originale mekaniske pumpen oppgitt med følgende data. Dette stemmer jo bra for trykket, kun 0,1 bar mer på den elektriske, men hva den elektriske kan levere er mye mer, 120 mot ca. 14 liter/time en for den originale. Men det betyr tydeligvis ikke noe? Jeg har aldri plukket opp disse plungerene. Regner med at det er en elektromagnet, to ventiler og en fjær. Fjæren gir trykket, antar jeg. Da kan pumpen gi flow opp til angitt grense, og alle lavere verdier. Hulda har derfor et avslappet forhold til tematikken :-) Det jeg har et mindre avslappet forhold til, er ufiltrert diesel inn på pumpen. Hos meg 30 micro. Quote Link to post
Recommended Posts