Jump to content

Installering av elektrisk diesel fødepumpe.


Morten1989

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men eh... blir ikke det to forskjellige ting? Fødepumpa suger diesel gjennom filtrene og presser den inn i dieselrøra til høytrykkspumpa, noe som muliggjør lufting på motor/trykksiden. Mens en pumpe før filtrene vil fylle filtrene, muliggjøre lufting av filtrene, men det trenger en jo kun når en lufter ved filtrene...

 

Er vanlige dieselfiltre konstruert for trykk i stedet for sug?

----

Syns det virker som en nedgradering å erstatte en mekanisk pumpe med en elektrisk.. 

Link to post

Tror nok det skal gå fint :-) man vil jo kunne lufte hele veien ifra pumpa helt frem til og med høytrykkspumpa.

 

Gjør jo filterbytte til en lek osv.

 

Jeg spurte jo egentlig ikke om hva som var best av mekanisk eller elektrisk pumpe, men når du først er inne på det så kan jeg jo si hvorfor jeg vil bytte hehe :-)

 

Den mekaniske pumpen jeg har på motoren nå har dårlige gjenger til koblingene noe som gjør at det lekker diesel av og til, og da kommer det inn luft.

Fikk problemer med at

motoren plutselig stoppet pga luft, heldigvis litt ifra land.

 

Jeg har ikke sjekket pris på den mekaniske pumpen men regner med den er dyrere enn 600kr som det koster for 2 stk pumper av den elektriske, (en å montere og en i spare.)

Link to post

Da fødepumpen på min Yanmar 4JHE 44Hp begynte å krangle for sikkert nærmere 10 år siden, monterte jeg en elektrisk sugepumpe fra Biltema og fra samme familie som den på bildet. Den ble satt inn der den originale pumpen var koblet inn, altså etter slam/vannutskiller og grovfilter.

 

Den gamle pumpen har fått stå der den står med en slange fra inn til ut. Skulle jeg gjort noe med den, hadde det blitt å jobbe i blinde pga. plasseringen.

 

Den har aldri sviktet og har nå gått rundt 1000 timer, og som et pluss blir det mye lettere å lufte etter filterbytte.

 

diesel_pumpe.jpg.6889750360abe1242b3729c84ad5a28c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er den på øverste bildet jeg har ja. Min står faktisk montert mellom grovfilter og finfilter, og det fungerer helt fint. Jeg lufter kun på finfilter, pumpa drar da ut all luft fra grovfilteret først og mater den til finfilteret. Luftingen er en lek I forhold til før, bare å løse på lufteskruen og sette på tenningen. Og stenge når luften er ute. Livet er herlig dere...

 

Red: Jeg monterte min fordi motoren min ikke hadde matepumpe, men såkalt selvsugende høytrykkspumpe. Dette kan medføre litt vandrende turtall med jevnt gasspådrag, så pumpen er for å utjevne dette. Men luftingen var en grei bonus. Jeg er på min andre pumpe nå, den første stoppet etter 3-4 år.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Timmeeh skrev 8 minutter siden:

Ang det å ha pumpe før filter,

 

Jeg har pumpen etter grovfilteret (og slamutskilleren), - da slipper jeg å få eventuell dritt inn i selve pumpen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

 

Jeg har pumpen etter grovfilteret (og slamutskilleren), - da slipper jeg å få eventuell dritt inn i selve pumpen

Det var et godt poeng. Jeg hadde sil i tanken, som tok unna det verste. Men greit å sette i et lite inline filter hvis det går rett fra tanken kanskje! 

Link to post

Jeg har som sagt BT-pumpen på bildet nedenfor. Den er oppgitt til å kunne gi 120 liter/time og max trykk 0,4 bar. I servicemanualen til Yanmar 4JHE motoren min er den originale mekaniske pumpen oppgitt med følgende data.

 

fuel_feed_pump_spec.jpg.b64945b5e18a34801177308166b9861e.jpg

 

Dette stemmer jo bra for trykket, kun 0,1 bar mer på den elektriske, men hva den elektriske kan levere er mye mer, 120 mot ca. 14 liter/time en for den originale. Men det betyr tydeligvis ikke noe?

 

diesel_pumpe.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Timmeeh skrev for 16 timer siden:

.Men greit å sette i et lite inline filter hvis det går rett fra tanken kanskje! 

 

Et lite filter før pumpa som går tett lenge før de store filtrene?  Høres ut som en dårlig løsning. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 21 minutter siden:

 

Et lite filter før pumpa som går tett lenge før de store filtrene?  Høres ut som en dårlig løsning. 

Vet ikke hvor fin disse elektriske pumpene er på det, men hvis de må ha diesel filtrert til 10 micron må dere se bort fra forslaget mitt. Da må dere jo ha filtrene før pumpa.

 

Hvis det holder med grovfilteret.. ; Inline filter i min verden er grovere og går det tett før finfiltrene så spør jeg, hva så? Det koster typ 20kr og tar 24 sek å skifte. Ikke nok med det, men du ser hva som tetter filteret også. For det er blankt. Det var slikt originalt i mercedesen, dog med mekanisk fødepumpe. Mulig den er litt mer tolerant mtp urenheter? 

Link to post

Ulempen er at du må lufte etterpå. I et par meter bølger nær land kan det være rimelig besværlig.  

 

Hva er problemet med å ha pumpen mellom grovfilter og finfilter?  Jeg har hatt det slik i tolv år nå, fullstendig uproblematisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Lars H. skrev for 15 timer siden:

Jeg har som sagt BT-pumpen på bildet nedenfor. Den er oppgitt til å kunne gi 120 liter/time og max trykk 0,4 bar. I servicemanualen til Yanmar 4JHE motoren min er den originale mekaniske pumpen oppgitt med følgende data.

 

fuel_feed_pump_spec.jpg.b64945b5e18a34801177308166b9861e.jpg

 

Dette stemmer jo bra for trykket, kun 0,1 bar mer på den elektriske, men hva den elektriske kan levere er mye mer, 120 mot ca. 14 liter/time en for den originale. Men det betyr tydeligvis ikke noe?

 

diesel_pumpe.jpg

 

Jeg har aldri plukket opp disse plungerene. Regner med at det er en elektromagnet, to ventiler og en fjær. Fjæren gir trykket, antar jeg. Da kan pumpen gi flow opp til angitt grense, og alle lavere verdier. Hulda har derfor et avslappet forhold til tematikken :-) Det jeg har et mindre avslappet forhold til, er ufiltrert diesel inn på pumpen. Hos meg 30 micro.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...