Jump to content

Smøre gasswire, hvilket smøremiddel?

Sjøvind

Recommended Posts

Om den ikke er av den alt for brune sorten, er det absolutt verdt å smøre den opp. Da ville jeg ha brukt en tynn rustløsende olje først. Den vil trenge inn i wiren, og løse opp rust og urenheter bedre enn en tykk.

Mens om du avslutter med en tykk olje, vil denne holde seg bedre "på plass", og dermed ha en mer langvarig effekt.

Det er nok forresten adskillig mer effektivt å trekke ut wiren før rengjøring, men litt mer arbeidskrevende kanskje. Da kunne du også ha satt den inn med silikonfett i stedet for olje.

Uansett metode, er dette en god anledning til å bytte bremsevæske på bilen. Om den er noen år gammel kan det være lurt å skifte den, men den duger i massevis til wire-vasking. Bare husk at den kan være litt aggressiv, både mot maling og fingre.

Sjøvind skrev for 2 timer siden:

da kan jeg jo smøre de inn med fett

Da vil jeg i såfall anbefale silikonfett. I "vanlig" fett benyttes såpe som fortykning. Der kan oljen etter hvert forsvinne, mens såpen blir liggende igjen som en hard "kake". I en lang strømpe kan dette gi en del friksjon, og den kan være vanskelig å fjerne.

ozo skrev 34 minutter siden:

Med fett, slipper du å etterfylle. Men det er vel en smakssak.

har rensket min andel av størknet fett ut av styrewirer og -snekker.   Men, har ikke prøvd silikonfett som du anbefaler litt lenger opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sjøvind skrev On 2.12.2019 at 16.01:

Hvilket silikonfett er det snakk om? Samme som brukes på o-ringer etc?

Hva med PTFE-fett?

Bruk et med passende konsistens.

PTFE-fett er vel som regel basert på lithiumsåpe, så det vil i såfall også skille seg etter hvert.

dieselfan skrev 50 minutter siden:

Mitt førstevalg er sagkjedeolje.

Sagkjedeolje er nok et greit alternativ, men jeg vil anta at den gir mer friksjon enn silikon. Dessuten må man nok smøre opp innimellom, selv om den er klebrig. Da vil det, som en naturlig konsekvens, akkumuleres avsatt harpiks.

Vaseline derimot, er stabilt, men gir også en del mer friksjon.

På en lang wire i strømpe vil jeg ikke bruke en klebrig olje eller grease. Det blir tilsammen en stor kontaktflate og dette vil "lime" wiren fast i strømpen. Smør to litt store plater med grease og kleb dem sammen. Skal store krefter til for å skyve dem sidelengs i forhold til hverandre.

Jeg ville brukt en tyntflytende olje. F.eks syntetisk motorolje som er tyntflytende også ved lave temperaturer.

Det andre alternativet er å bruke "tørrsmøring" basert på teflon.

Sjøvind skrev On ‎01‎.‎12‎.‎2019 at 23.19:

Skal se om jeg trekker wirene ut i stedet, da kan jeg jo smøre de inn med fett. 

Er det mulig? Mine wire har etter hva jeg kan se pressede koplinger I begge ender, da lar de seg vel ikke trekke ut?

Ellers så synes jeg wiresmører er grei å bruke til sykkel og div. Kanskje den lar seg benytte her også?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...