Sjøvind Startet 29.November.2019 Del på Facebook Startet 29.November.2019 Tenker å prøve trikset med å tape på en plastpose på strømpa oppe, fylle på olje og la stå over natta. Men hvilken olje? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.November.2019 Del på Facebook Svart 29.November.2019 Hvid du har de brune vaierene, så bytt de ut. Det blir aldri bra. Egen erfaring. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ozo Svart 29.November.2019 Del på Facebook Svart 29.November.2019 Om den ikke er av den alt for brune sorten, er det absolutt verdt å smøre den opp. Da ville jeg ha brukt en tynn rustløsende olje først. Den vil trenge inn i wiren, og løse opp rust og urenheter bedre enn en tykk. Mens om du avslutter med en tykk olje, vil denne holde seg bedre "på plass", og dermed ha en mer langvarig effekt. Det er nok forresten adskillig mer effektivt å trekke ut wiren før rengjøring, men litt mer arbeidskrevende kanskje. Da kunne du også ha satt den inn med silikonfett i stedet for olje. Uansett metode, er dette en god anledning til å bytte bremsevæske på bilen. Om den er noen år gammel kan det være lurt å skifte den, men den duger i massevis til wire-vasking. Bare husk at den kan være litt aggressiv, både mot maling og fingre. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.Desember.2019 Del på Facebook Svart 1.Desember.2019 Du kan smøre med omega 636. Hadde en knallert hvor bremsevaieren satt helt fast. Dusja jamaicaolje i, og tenkte ikke mer på det. 1-2 dager senere gikk den som om den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2019 Takk for svar! Tror ikke det er noe særlig med rust. Skal se om jeg trekker wirene ut i stedet, da kan jeg jo smøre de inn med fett. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 1.Desember.2019 Del på Facebook Svart 1.Desember.2019 Har sett på en metode hvor man fester en slangestump på wiren, så fyller man slangestumpen opp med olje. Slangestumpen kobles deretter til trykkluft, og oljen tvinges da gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 Sjøvind skrev for 2 timer siden: da kan jeg jo smøre de inn med fett Da vil jeg i såfall anbefale silikonfett. I "vanlig" fett benyttes såpe som fortykning. Der kan oljen etter hvert forsvinne, mens såpen blir liggende igjen som en hard "kake". I en lang strømpe kan dette gi en del friksjon, og den kan være vanskelig å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 . da ville jeg heller brukt olje - den er lettere å "etterfylle" :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ozo Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 ivar skrev for 2 timer siden: da ville jeg heller brukt olje - den er lettere å "etterfylle" Med fett, slipper du å etterfylle. Men det er vel en smakssak. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 Ligger det ikke en teflonstrømpe rundt wiren som blir slitt? I så fall, så vil ikke dette bli bra, men kanskje bli litt bedre. Jeg valgte å bytte på gamlebåten. Ikke så gal pris på Maratim. Tror jeg betalte max 400,-. Ta med den gamle som mal. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 ozo skrev 34 minutter siden: Med fett, slipper du å etterfylle. Men det er vel en smakssak. har rensket min andel av størknet fett ut av styrewirer og -snekker. Men, har ikke prøvd silikonfett som du anbefaler litt lenger opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 2.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 Hvilket silikonfett er det snakk om? Samme som brukes på o-ringer etc? Hva med PTFE-fett? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 2.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 @ivar - hvilken olje har du brukt til dette? Ser fin ut den Jamaicaolja, men litt stiv pris.. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.Desember.2019 Del på Facebook Svart 2.Desember.2019 Joda kjøper du den for å kun smøre vaieren så blir det sikkert like billig med ny vaier, hehe. Men den er helt rå sånn generelt på å løse rust og penetrere. Er ikke som wd40 osv at det fordamper. Men nok om det! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 På wirer bruker eg alltid "pro-long wire og kjede", fordi den er knallbra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 Mitt førstevalg er sagkjedeolje. Den inneholder harpiks og det gjør at den drypper og renner mindre enn andre oljer. Samtidig er den også grei i streng kulde noe som er en viktig egenskap for meg som bruker båt gjennom vinteren også. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 Sjøvind skrev On 2.12.2019 at 16.01: Hvilket silikonfett er det snakk om? Samme som brukes på o-ringer etc? Hva med PTFE-fett? Bruk et med passende konsistens. PTFE-fett er vel som regel basert på lithiumsåpe, så det vil i såfall også skille seg etter hvert. dieselfan skrev 50 minutter siden: Mitt førstevalg er sagkjedeolje. Sagkjedeolje er nok et greit alternativ, men jeg vil anta at den gir mer friksjon enn silikon. Dessuten må man nok smøre opp innimellom, selv om den er klebrig. Da vil det, som en naturlig konsekvens, akkumuleres avsatt harpiks. Vaseline derimot, er stabilt, men gir også en del mer friksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 På en lang wire i strømpe vil jeg ikke bruke en klebrig olje eller grease. Det blir tilsammen en stor kontaktflate og dette vil "lime" wiren fast i strømpen. Smør to litt store plater med grease og kleb dem sammen. Skal store krefter til for å skyve dem sidelengs i forhold til hverandre. Jeg ville brukt en tyntflytende olje. F.eks syntetisk motorolje som er tyntflytende også ved lave temperaturer. Det andre alternativet er å bruke "tørrsmøring" basert på teflon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 (redigert) Sjøvind skrev On 01.12.2019 at 23.19: Skal se om jeg trekker wirene ut i stedet, da kan jeg jo smøre de inn med fett. Er det mulig? Mine wire har etter hva jeg kan se pressede koplinger I begge ender, da lar de seg vel ikke trekke ut? Ellers så synes jeg wiresmører er grei å bruke til sykkel og div. Kanskje den lar seg benytte her også? Redigert 4.Desember.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.