Jump to content

Klebete lakk


Pinne

Recommended Posts

Det var en som nevnte at det kunne være brukt lakk med linolje, og at dette oppstår når det flyktige i lakken dunster vekk. Linoljen ligger da igjen og blir lett klebete.

Vet ikke som denne torien holder, men det høres ikke så helt dumt ut.

 

:cool: Eller han har lakket med en ANTISKLI lakk :cool: hvis det finnes.

Saft :drink:, får prøvesleike disken i morgen :puke:

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... et bord og en pentryplate som er lakket noen ganger av tidligere eier, men det er skjedd noe med lakken som gjør at overflatene virker noe klebete.

Tipper at tidligere eier IKKE gjorde godt nok RENT (avfetting!), før han lakket. Prøv å vaske av med rødsprit og se hva som skjer.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det rimelig sikkert en reaksjon mellom lagene av lakk/olje som er lagt på bordet. Det kan være at de underliggende lagene ikke er tilstrekkelig herdet før det ble lakket oppå. Slik at flaten oppleves som bevegelig. HAr erfart at veldig tykke lag med benarolje og kan virke slik...

 

Vil tro at om du pusser ned og lakker oppigjenn, og følger tørketider, så vil dette bli bra..

Link to post
Share on other sites

Har gjort det samme selv....med noe teakinnredning. Brukte typen Benarlakk. Noe som ga et resultat i en klissete overflate som liksom aldri tørket.....

 

Senere (på noe annen innredning) har jeg brukt Epifanes lakk. Tynnet ut til nesten 50% tynner i første strøk og deretter 40%,30% og tilslutt 20% tynner....mellomsliping anbefales.....

 

Kjemperesultat.

Link to post
Share on other sites

Det er rett og slett tynneren i produkten som ikke har dampet vekk enda, ligger innebakt i lakken..

 

Benaroljen er jo meget elastisk i forhold til lakk, så der vil nok noe av bevegeligheten være selv oljen.

 

Det er viktig og overholde tørke/herdetider.

 

Bruker selv Clipper 1 og 2 på teaken i Trass. Det funker kjempe greit. 1 er olje som trenger inn i treet og impregnerer. 2 er lakk som bygger film, lar det tørke skikkelig og sliper lett i mellom som jorg1 nevner! Det gir som oftest et meget slett resultat!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Senere (på noe annen innredning) har jeg brukt Epifanes lakk. Tynnet ut til nesten 50% tynner i første strøk og deretter 40%,30% og tilslutt 20% tynner....mellomsliping anbefales.....

Kjemperesultat.

Hva brukte du som tynner? Går vanlig white spirit bra?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig ingen som kan si hva slags tynner jeg skal bruke til Epifanes lakk. På boksen står det "Epifanes tynner" men jeg misstenker det å være vanlig white spirit? Eller er det Lynol?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei,nei,nei....ikke white sprit..... Jeg fikk anbefalt en Jotun Tynner nr.....tja var det nr 7...eller nr 11 eller noe så der omkring. Var i boden nå for å se etter den halvliteren jeg hadde igjen. Mente at det stod noe på boksen der....men boksen....borte vekk.

Lykke til.

Mvh Jørgen

Takk Jørgen og Thor. Jeg tok sjansen i ettermiddag og blandet ut med 20% Lynol. Lynol og Tynner er vel omlag det samme tror jeg? Fungerte mye bedre enn da jeg blandet ut med White spirit her om dagen. Tror jeg får teken på det nå. Legger på relativt fyldig med skumgummirull og stryker raskt over etterpå med en fordriver for å knekke boblene. Bra resultat egentlig.

Jeg lakkerer i fyrrommet. Perfekt egentlig med bra temperatur og relativt støvfritt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...