lolpatrol Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Har noen rustne kjølbolter som trenger fornying på 26 fot seilbåt. Ser ut som det er noen slags pinneskruer som er brukt i dag, men mutteren er rustet fast i pinnen. Kan jeg kjøpe a4 gjengestang og mutter på biltema som jeg kutter i passe lengde, eller trenger jeg noe spesielt sterkt stål? Jeg har null peiling på stål ? Link to post
Hulda Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Glem det, ekstremt dårlig idé. Link to post
lolpatrol Posted December 1, 2019 Author Share Posted December 1, 2019 Vet dere om noe som er egnet? Evnt hvor man får tak i det kunne også vært nyttig å vite om. Jeg leste at noen båter brukte bolter av a4-80. Den kvaliteten ser jeg selges flere steder. Også interessant å vite hva som gjør at den på bt ikke holder mål. Link to post
Lazyjack Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Hvilken dimensjon er de gamle boltene, hvilket materiale er de, hvilke gjenger er brukt og hvordan er de festet i kjølen? Båttype og byggemateriale er også nyttig å vite for å kunne gi råd. Link to post
Hulda Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Dessuten er gjengestengene til Biltema skåret med skarpe overganger. Dette gir perfekte forhold for spenningskorrosjon. Blant annet, har fler argumenter på lager. Link to post
lolpatrol Posted December 1, 2019 Author Share Posted December 1, 2019 (edited) Båten er en Alo mikkel 26. wiki link. Er bygget glassfiber og har en jernkjøl Har tatt ut et par av boltene og kikket på de. Ser ut som det er slags pinneskruer ca 10cm lange, som bare er skrudd ned i kjølen. Husker ikke eksakt dim, men hvis jeg skal tippe vil jeg si det var rundt m14. Kan ikke si noe om gjengene. Så standard ut, men det er ikke lett å ta på øyemål. Hvis jeg vet hvilke materiale jeg skal skaffe og hvor, skal jeg nok klare å finne riktig dim og gjenger når jeg tar båten på land. Edited December 1, 2019 by lolpatrol (see edit history) Link to post
Guest Thostr Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 31 minutes ago, Hulda said: Dessuten er gjengestengene til Biltema skåret med skarpe overganger. Dette gir perfekte forhold for spenningskorrosjon. Blant annet, har fler argumenter på lager. Hører gjerne på flere argumenter. Jeg er også skeptisk til å kjøpe rimelig for en så kritisk anvendelse, men har ikke kunnskap til å backe det... Link to post
nomen Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Hvis du selv er skeptisk, og får råd her om at det ikke er lirt å bruke BT, hvorfor må du ha flere argumenter? Få ut boltene du vil skifte ut, ta de med til f.eks en Tools butikk el. Og kjøp nye i industrikvalitet. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Du risikerer lekkasje langs gjengene. Link to post
aileenll Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Jeg skrudde sammen en badetrapp, som hang på enden av brygga med Bt gjengestag, rustfritt. Etter ett år, så det ut som om de var spist av Mark! Det var tæret kanaler/ hul på langs og tvers! Så ikke bruk de på et sted som står neddykket i sjøvann! Aileen ll Link to post
Ventus Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 1 hour ago, nomen said: Få ut boltene du vil skifte ut, ta de med til f.eks en Tools butikk el. Og kjøp nye i industrikvalitet. Avhengig av butikken får du fort akkurat samme. Man må en del ganger vite hva man spør etter.... Skjærte vs. rullede (kaldformede) gjenger handler mye om utmattingsegenskaper. Link to post
Guest Thostr Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 1 hour ago, aileenll said: Jeg skrudde sammen en badetrapp, som hang på enden av brygga med Bt gjengestag, rustfritt. Etter ett år, så det ut som om de var spist av Mark! Det var tæret kanaler/ hul på langs og tvers! Så ikke bruk de på et sted som står neddykket i sjøvann! Jeg er jo enig i at man skal kjøpe noe som har de riktige kvalitetene. Forøvrig er det ikke slik at kjølbolter står neddykket i sjøvann i det normale tilfellet. Om de gjør det, så er det ingen syrefaste kjølbolter i verden som tåler dette. Bronse-bolter kanskje, men står kjølboltene i saltvann så har noe gått veldig galt. Link to post
Guest Thostr Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 2 hours ago, nomen said: Hvis du selv er skeptisk, og får råd her om at det ikke er lirt å bruke BT, hvorfor må du ha flere argumenter? Få ut boltene du vil skifte ut, ta de med til f.eks en Tools butikk el. Og kjøp nye i industrikvalitet. Nå var det ikke jeg som skulle bytte bolter, men virker som om du adresserer meg i svaret. Jeg ønsket å vite for å lære. Link to post
Havarita Posted December 1, 2019 Share Posted December 1, 2019 Ville også vært veldig forsiktig med å blande inn edle metaller her. Det flytter korrsjonen til et annet sted, meget effektivt. Og det er ikke sikkert du heller vil ha den der. Link to post
Recommended Posts