Jump to content

Garmin echomap chirp 72sv oppkobling mot Raymarine autopilot.

Morten1989

Recommended Posts

Heisann! Jeg har en Garmin echomap chirp 72sv, som jeg ønsker å koble opp mot en Raymarine autopilot. 

jeg har overgangskabel fra NMEA 2000 til Seatalk installert.

men jeg finner ikke noe som heter Autopilot på Garmin enheten..

Er det noe oppdateringer sol gjør dette mulig kansje? Tror ikke den har blitt oppdatert noen gang.

Tror du først må forsikre deg om at autopiloten virkelig er kompatibel , og er oppkoblet til plotteren.

Først da kan du aktivere og styre autopiloten fra selve plotteren ,sier Garmin i manualen. 

Kanskje kan du laste ned en brukermanual for en av Garmins autopiloter , for å se gangen i oppsettet.

(PS: har ingen egne erfaringer med plotteren eller autopilot som sådan)

Manual / link:

http://static.garmin.com/pumac/echoMAP_2016_4-5-7-9_OM_SV.pdf

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Morten1989 skrev for 2 timer siden:

Heisann! Jeg har en Garmin echomap chirp 72sv, som jeg ønsker å koble opp mot en Raymarine autopilot. 

jeg har overgangskabel fra NMEA 2000 til Seatalk installert.

men jeg finner ikke noe som heter Autopilot på Garmin enheten..

Er det noe oppdateringer sol gjør dette mulig kansje? Tror ikke den har blitt oppdatert noen gang.

Hei!

Du vil ikke få opp noe "autopilot" på garmin enheten din, annet enn som en deltaker på nettverket.

Men, hvis du setter en kurs og velger "gå til" så skal piloten følge denne kursen hvis du velger "trace" 

riskyrasmussen skrev 10 minutter siden:

Hei!

Du vil ikke få opp noe "autopilot" på garmin enheten din, annet enn som en deltaker på nettverket.

Men, hvis du setter en kurs og velger "gå til" så skal piloten følge denne kursen hvis du velger "trace" 

ok så jeg målt å kjøre båten for å teste dette da rett og slett?

jeg ønsker å kunne kjøre etter ruter eller punkt fra GPS på autopilot.

Benji skrev 9 minutter siden:

Du har selvsagt satt strøm i NMEA nettverket dit, og blindet begge ender? 

jada jeg har strøm, og jeg finner autopiloten i nettverket under Enheter på GPS.

Morten1989 skrev 28 minutter siden:

ok så jeg målt å kjøre båten for å teste dette da rett og slett?

jeg ønsker å kunne kjøre etter ruter eller punkt fra GPS på autopilot.

jada jeg har strøm, og jeg finner autopiloten i nettverket under Enheter på GPS.

Du må nok i alle fall nede i båten.

Har hatt akkurat denne plotteren, og en Raymarin EV200 :) 

Var nede å testet igjen i dag, når jeg velger naviger til på GPS (for å følge ett gammelt spor) og trykker Track på autopilot så kommer det opp en feilmelding som sier noe om navigasjons info mangler eller noe slikt, så kan jeg trykke ok og så skjer det ikke noe.

Hvis jeg velger ett punkt på kartet og trykker gå til på GPS og så trykke Track på autopilot, så kommer opp alarm med navigasjons info mangler, men når jeg da trykker ok kommer det opp etter på Sving til ja eller nei.

så det er i hvertfall kommunikasjon. Men jeg tror at jeg må kjøre fremover med båten for at det skal funke og kansje ikke bare ligge stille i båthuset liksom?

Edited by Morten1989 (see edit history)
  • 2 weeks later...

Om ruten fin på garminplotteren er laget med autorute vil det ikke fungere. Garmin lager autoriter på en måte se andre merkene ikke tolker. Men om du har "vanlige" ruter skal det gå bra og sende den til Raymarine autopilot. Men du må trykke ok/bekreft før hver sving, autopiloten vil pipe litt før kursendring og du må da bekrefte at den får svinge.