Skate Startet 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2019 Jeg har en balofixkran i bunn(pung) på dieseltanken. Den ligger litt kinkig til i fht. å sjekke evt. vann i diesel. er det noen som har erfaring med å sette på slangenippel med slange for å føre frem dieselen til mer tilgjengelig sted for inspeksjon? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Jeg har det slik. Kran under tanken, med slange til en ytterligere kran på et mer tilgjengelig sted. Må innrømme at jeg likevel sjekker den relativt skjelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Samma her. Kuleventil på pung og så 40cm slange med ballofix i enden. Eg trur det er laga slik etter eit slags krav om doble kraner ved drenering i bunn av tank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 2.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Min slange er av type kraftig, med pressede koplinger I begge ender. Jeg føler med tryggere med en slik løsning enn med slangestusser og slangeklemmer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 2.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Jag har dragit fram bottendräneringarna och satt kulventiler plus att jag har hattar på utkastaren. Jag dränerar tankarna vid behov genom att trä en genomskinlig PET-flaska på utkastaren och öppna kulventilen. Hattarna säkrar att jag inte av förbiseende/misstag tömmer tankinnehållet i kölsvinet där det så i olyckliga fall pumpas ut i havet av länspumpen..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Hulda kjører 'ebonita-varianten'. Sitér dette innlegget Link to post
Skate Svart 2.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2019 Takk for svar. Da skal jeg legge opp en løsning med forlengerslange og dobbeltkran jeg også? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Hei, @ebonita jeg planlegger å legge opp slange fra kuleventil på sump i dieseltanker lignende din løsning for drenering bak ved gear. Forsøkte å skru av plugg på kuleventil men de sitter godt! Ville ikke risikere å svekke aluminumrøret til sump så vil forsøke å "låse" fastnøkkel/rørtang for å unngå unødvendig stress/bend av rørstuss til sump. Hadde du vanskeligheter med å skru av plugg på disse kuleventilene? Hos meg er det sveist på et aluminumsrør på sump med vinkel til kuleventil. Håper på noen gode tips for å redusere stress på disse rørene ved fjerning av endeplugg og montering av slangestuss Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 (redigert) Ved feil bruk av rør tangen klemmer du fast pluggen. Rørtang er fin til å holde i mot med men still den rett inn så du ikke klemmer for hardt og bruk stjernenøkkel på pluggen. Jeg sjekker dreneringen etter hver gang jeg har fylt Diesel, så jeg vet at jeg ikke har kjøpt vann. Redigert 4.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunnis Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Klar over det @Roger jo. Klemmer ikke hardt på ventil, men som du ser av bildet er aluminiumsrøret til sump vinklet. Når jeg drar med fastnøkkel på kopp så blir det et vridningsmoment på røret som fører til en nedbøyning av rør. Tør ikke å bruke for mye krefter i frykt for å skape en sprekk i rør/sveis. Har vurdert å legge en liten plankebit under rør som mothold og i tillegg gripe med rørtang på motsatt side av ventil mot rør. Aldri hatt disse koppene av og usikker på om forrige eier(e) har hatt de av. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Gjør det @Gunnis. Fór opp under røret. Da vil du redusere momentet på 90-graderen. Det ville vært en fordel om tanken var tom. Da kunne du plukket av håndtaket på ventilen og skrudd der gjengene løsner først. Er pluggen skrudd inn med et eller annet tetningsstoff kan den sitte svært godt. I såfall kan det hjelpe med varme, uten å sette fyr på båten. Varmepistol (føner) for eksempel. Disse er umulig å få i EX-utførelse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Enig @Hulda ! Varme nede i der blir uaktuelt. Det er for trangt og mye som kan smelte/ta fyr, så det tar jeg ikke sjansen på. Det ville være en fordel med tom tank slik at jeg kunne fjerne hele ventilen, men det blir jo litt mer styr. Må koble pumpe til utjevningsslange og pumpe diesel over i lagringstank. Nei jeg får gjøre et forsøk med planke under røret til høsten når jeg allikevel skal til med oljefilterbytte. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Roger jo Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Som Hulda sier. Bygg oppunder og sett rørtangen på samme side som pluggen, ellers kan du risikere å splitte ventilen. Bruk varmluftspistol til å varme pluggen. Kjøl ned med vann etterpå å forsøk å skru ut pluggen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.