Jump to content

Kombimaskin - kart og ekkolodd, erfaring med SIMRAD NSS evo3 og GO xse?


MØST

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med henholdsvis SIMRAD NSS evo3 og GO xse produktene? Jeg vurderer produktene der jeg tenker NSS-7 evo3 som ekkolodd med gjennomgående svinger og GO-12 xse som kartmaskin.

Jeg vil dermed få en Simrad CE 40 med slaveskjerm og en JRC 30 med svinger som blir tilgjengelig. Alt er "oppe og går" pr dd.

Redigert av MØST (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert s2009. Denne tar mer i høyden enn hva NSS`n gjør, samt S2009 har ikke samme scanner funksjon som nss`n med rett svinger. Jeg ønsker et vi`ere (bredere) bilde. S2009 skal være et godt lodd til sitt bruk, men jeg har -tankemessig - valgt bort dette.
Takk for din ytring, GOD JUL!

Redigert av MØST (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Som nevnt ovenfor (Team Colibri) er dette individuelt. Jeg har god plass og ser helst at jeg har en "maskin" for hver enhet. Jeg mener å ha best oversikt på det vis. Major Andy, du har svart på mitt innledende spørsmål - takk. Jeg er altså ute etter erfaringer - pluss og minus med disse "instrumentene" og egentlig ikke hva den enkelte vil velge :-)

For meg er det krona som rår og jeg forsøker å sy sammen et konsept som er innenfor den ytterste smertegrense. Videre er jeg ikke i første omgang der at det gjelder bare tradisjonelt fiske, men noen andre skapninger også :-) Har dere feks. gjennomgående svinger til ekkoloddet og hvordan oppfører NSS`n seg på ulike dyp? Hvor dypt virker scanner-fungsjonen? Utsyret skal ombord på en Viksund 31 sjark.

 

Redigert av MØST (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For krepsefiske anbefaler jeg tradisjonelt ekkolodd(50 og 200hz), med smal stråle. Dette for å finne ut av bunntypen.

Har selv et garmin ekkolodd (922xs) med en airmar B258 gjennomgående svinger, fungerer veldig bra. Når jeg skal oppgradere blir det furuno ekkolodd, men blir å beholde svingeren. Kan ikke se for meg at skannende ekkolodd vil fungere til dette.

 

Link to post
Share on other sites

MØST skrev 38 minutter siden:

svinger b260 1kW er brukbar.  Nå drar vi oss vekk fra mitt innledende spørsmål, jeg beklager at iveren har overtatt. Forts. veldig interessert i erfaringer med NSS-7evo3 !

 

Jeg har nss EVO 3- 7 koblet i nettverk med  lowrance hds12 - gen 3 giver Ss175m + Airmar b60 + LLS 2 Structurescan giver 

Har bare gode erfaringer med EVO 3en 

Redigert av zipp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MØST skrev On 4.12.2019 at 20.31:

Har dere feks. gjennomgående svinger til ekkoloddet og hvordan oppfører NSS`n seg på ulike dyp? Hvor dypt virker scanner-fungsjonen? Utsyret skal ombord på en Viksund 31 sjark.

 

 

Det beste med tanke på å bruke skannende ekkolodd på dypere vann er StructureScan 3D (ekkoloddgiver og modul). Dette krever at ekkoloddet har ethernet (dvs NSS, ikke GO) og finnes også som gjennomgående løsning. Med dette har jeg gjennomgående gode resultater på Downscan i saltvann ned til 30-40 meter, ved optimale forhold 60-70. SideScan omtrent det samme, men der får man i praksis en utfordring med "range" slik at man må ha en alvorlig stor skjerm for å se detaljer på dypere vann enn 40-50 meter. Jeg har feks sporet vrak ned til 60 meters dyp på sidescan med SS 3D, men det er krevende. 

 

Jeg har null egenerfaring med sjark, men der er det typisk gjennomgående givere med fairring som gjelder. Evo3 støtter dobbeltbånds chirp, men for bunndetekjson er Airmar B260 min desiderte favoritt med sin smale konevinkel, mens chirp varianter som B265 er bedre på å vise fisk. 

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere.

Jeg snakker om dybder hvor man fortsatt får god informasjon og under varierende forhold, ikke maksdybde hvor det fortsatt tegnes bunnlinje eller fremkommer digital dybde under ideelle forhold. Et eller annet sted i blogghistorikken vår ligger det et skjermbilde av DownScan med bunnlinje og digital dybde på ca 300 meters dyp (ferskvann), men en 2D-giver med smal konevinkel gir mye bedre informasjon om bunnkomposisjon enn man kan lese ut fra det bildet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har eldre Simrad NSS ( ca 5 år gammel). Skal bytte i nyere med trådløs. Da kan man "caste" bilder til pad, telefon mm. Vurdert dette isetedenfor å installere mange skjermer? Min erfaring er at an ikke alltid trenger alle skjermene og da er de bare i veien. ved lengre turer kan man supplere med flere skjermer ved å montere pad på stativ til oversitkskart, radar overlay mm. Det er også fleksibelt med tanke på overføre kartruter, "ta med seg " ekoloddet ut på dekk osv :-)
lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Abbor, Beklager, men hva du sier ovenfor her forteller meg ingenting. Jeg er så treig at jeg vet ikke hva "å speile" er for noe. Dessuten vil jeg aldri komme til å anvende hverken kartmaskin eller ekkolodd til annet enn hva hver maskin er tiltenkt, fra min side. Fifiheter med andre fungsjoner? - da blir det i så fall et dedikert instrument til det, - er litt sær jeg. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...