Jump to content

Rør-deler og overganger til installasjon av Dickinson Newport dieselvarmer


Guest Thostr

Recommended Posts

Vinterprosjekt er å installere en Dickinson Newport som jeg har kjøpt brukt. Trenger rør- og slangedeler til denne.  Noen som vet hvor jeg får tak i dette, og må jeg ha en 'flaring too'? Eller kan noen lage dette ferdig for meg? I manualen står det:

"The fuel supply fitting on the oil metering valve is a 3/8” (10mm) flare fitting and the overflow is a 1/4” (6mm) flare fitting. To make these connections you will need a flaring tool to connect the 3/8” flare nut as well as a 1/4” flare nut. ACR (refrigeration) copper tubing should be used for the first 3 feet of fuel line from the heater. Approved hose can be used for the remainder of the installation. Run the fuel lines as straight as possible to avoid air locks."

Sånn ser regulatoren ut:

 

HkxfCfEMs9QVfYWjpW3RQuFTq5Yw811gaTHURRh3vEotc6kBZ7mBcACox0yicXzTASl0oVEDyYLB-sGLffxllIJuU4F_im7Mz45y-FIq-Z0Bn7BjvT9ZxZQ50LbVqrMiXV4eAuZ9G3ieADpLITvFnoXCHHjCdEPoYrlYSerzYHjCm251yTQpbyOEwtB-f-9V8mXVXH50sDJz6uKoZhmCiD6Wb-0JSqTG36xuN-Zv09fA02DsbwxWXEKHmi_tNLXWjiCYmRc8tUx8nJZXT3GLHUxGUPcux0n_UX6MCBaWdocw9ZDD_lvW64u9FP_Oqmz8WaPDRW3Z0e44Xd66FR1CaODPO6jp59mGVxUdwQAet8DGm3hqVv23laeCmZZ29Xj62ZQSdlaUgJul1tcrzqGu49wQRd-kcY7o5hF8nkrcFDjVi-tbsY_OslO43AkO-qHyh6U6bfsA59Z18bY9jJxIMJ0lvZh-_ajlHtylUyx4ASntJDg-ig0x1N9d0Z9wFrM5rR64VWFgpiQEJps_uKbdt7RkOTeBDQnxg8C6x0iA5QsvdM-SRW65aTOXBybyRHBYM47Ra-BnplD56TiKwL62vfJYtTrvFBHpTJXfocCLj3AyTCwM2Gy7XEh61-mA6z4Jcq3v_wTIv7PNOmyWIeDKqa7l50ioeDA7Tuic37GLEYWzsFiR1kg_2w=s950-no

Link to post

Maritim forhandler Dickinson, og har mye deler til disse. Har hatt maken i båten i over ti år, og det har vært en fantastisk ovn. Har best erfaring met H type røyhatt. Det står kobberrør, men jeg brukte gummislange hele veien, og satte de på slangenipler med slangeklemmer. Ble ikke særlig varmt der selv om jeg fyrte i dagesvis. Er vel muligens ikke etter reglene, men fungerte utmerket hos meg. Jeg satte også på et slange filter litt før ovnen. Enklere å skifte dette, enn å ta ut sil bak nippel i innløpet. 

Pass på at du ikke har fått en modell hvor det ovale røykuttaket på toppen er av alu. Da må du hvertfall skifte det til stål. 

Link to post

Hei

 

Du har kjøpt ein svært god omn. Eg monterte vår Newport før ein tur til Svalbard i 2005, og er svært nøgd. Eg brukte slange heilt fram til omnen, og slangen har stått der i 14 år no.

 

Omnen brenn vesentleg reinare med parafin.

 

Det vanskelegaste kan vera overgangen mellom dekket og pipeflensen. I følje boka skal det dreiast ein teakklosse. Det er vanskeleg utan ein skikkeleg dreiebenk. Ein kar laga denne overgangen i epoxy.

 

Ask

Link to post
1 hour ago, Gullfisk said:

Maritim forhandler Dickinson, og har mye deler til disse. Har hatt maken i båten i over ti år, og det har vært en fantastisk ovn. Har best erfaring met H type røyhatt. Det står kobberrør, men jeg brukte gummislange hele veien, og satte de på slangenipler med slangeklemmer. Ble ikke særlig varmt der selv om jeg fyrte i dagesvis. Er vel muligens ikke etter reglene, men fungerte utmerket hos meg. Jeg satte også på et slange filter litt før ovnen. Enklere å skifte dette, enn å ta ut sil bak nippel i innløpet. 

Pass på at du ikke har fått en modell hvor det ovale røykuttaket på toppen er av alu. Da må du hvertfall skifte det til stål. 

 

Ja har kjøpt H-pipehatt etter å ha lest litt rundt. Denne ovnen er produsert i mars 2001, så har heldigvis ikke den skrekk-alu-flensen på toppen. Skrev til Dickinson for å høre om jeg burde bytte noe på denne, og de sa det eneste som kunne være aktuelt å bytte var vifte og regulator. Har kjøpt servicekit til regulatoren men skal teste om den fungerer greit før jeg ev. gjør service. Ganske mye sot på innsiden, så litt spent på hvor bra den brenner før ev. service. Har dere gjort service på regulatoren?

Er klar over det med parafin, men det er jo ikke noe man lett får tak i lengre og denne har gått på diesel så da går jeg nok for det. 

Kommer nok til å gå for kobber-rør første meteren, og også prøve å få tak i en stoppekran. Kanskje Tess kan ordne alt dette? Skal ta meg en tur dit i morgen og høre, fant ingenting hos Maritim (men har ikke spurt dem). 

 

@Gullfisk hva slags filter er det du har montert? Høres lurt ut, og er jo også anbefalt. Påvirker det bruk av falltank? Har ikke målt men tror jeg har kanskje 40-50cm fall fra ankerluka hvor jeg har tenkt å ha tanken. 30 cm er minimum.

 

@Ask Ja, har lest det der med teak-kloss. Har jo ikke så lyst på det egentlig, og vesentlig billigere og enklere å lage seg en laminat-kloss. Men hvorfor anbefaler de egentlig 'hardwood block' i overgangen mellom gjennomføring og pipehatt? 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Har ikke hatt service på regulator, bare renset silen før jeg fikk filter. Har brukt både de små inlinefiltrene i plast, og et delbart i metall fra biltema. Ideelt sett kunne du hatt med vannutskiller også, om det skulle bli kondens. 

Tror du kan handle direkte hos Dickinson også. 

Jeg har kun brent diesel på min, og det har fungert veldig fint. Viktig med nok luft, og at den ikke brenner for lavt så flammen går under ringen, og ikke for høyt, så den blir orange med sotslør. Så hvit flamme som mulig er bra. Lær deg å se på flammen, og ikke tallene på regulator, så blir det nok bra. Lukket heller opp dører eller luker vi, i stedet for å pine den ned. Jeg brukte vifta under oppfyring, og når den brant ut ved nedstenging.

Hadde aldri behov for den under drift, selv med mye vind. Hadde tilsammen ca to meter pipe med 2st 45gr bend.

klossen laget jeg av gamle biter med utskjært glassfiber fra luker ol. Skjærte ut med stor hullsag, limte flere sammen med epoxy, pusset og malte med gelcoat.

Link to post

6mm  rør
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffror/kobberror-6-mm-5-m-2000037021

 

10mm rør
https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/kopperor/kobberror-glodede-2000018546

 

Smører du innsiden av røret med litt grease eller no, og dropper dobbeltkonen funker denne.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/dobbelkoningsverktoy-2000016992

 

Forøvrig ingen grunn til å bruke 10mm hele veien, det går bare en spiseskje diesel i minuttet omtrent.


Det kan ha en tendens til å sette seg hard sot i røret mellom regulator og potta, greit å sjekke det og evt. stake det opp. 
Alustussen ble forøvrig levert iallefall frem til 2009 på Newporten da den holdt på og ta livet av meg. 


Jeg kjøpte en Adriatic komfyr i fjor, og også denne kom med alu-stuss..

Link to post
2 hours ago, SamH said:

6mm  rør
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffror/kobberror-6-mm-5-m-2000037021

 

10mm rør
https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/kopperor/kobberror-glodede-2000018546

 

Smører du innsiden av røret med litt grease eller no, og dropper dobbeltkonen funker denne.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremseror/bremseror/dobbelkoningsverktoy-2000016992

 

Forøvrig ingen grunn til å bruke 10mm hele veien, det går bare en spiseskje diesel i minuttet omtrent.


Det kan ha en tendens til å sette seg hard sot i røret mellom regulator og potta, greit å sjekke det og evt. stake det opp. 
Alustussen ble forøvrig levert iallefall frem til 2009 på Newporten da den holdt på og ta livet av meg. 


Jeg kjøpte en Adriatic komfyr i fjor, og også denne kom med alu-stuss..

 

Ja jeg har lest den tråden, det var skremmende saker! Har heldigvis ikke alu-stuss, men skrev til Dickinson for sikkerhets skyld for å forsikre meg at det ikke var gjort produktoppdateringer for denne som jeg trengte å ta hensyn til. 

 

Mht rør osv så har jeg lite kunnskap og erfaring med dette. Du mener det Biltema 'glødede' 10mm-røret vil fungere ok? Greit å bøye også? Og å lage flens er en kurrant sak for en utrenet hånd? Drivstoff er ikke et område jeg har så lyst til å lære på the hard way...

 

Fikk du byttet alu-stussen på Adriatic? Eller er det et tryggere design?

Link to post

Er du usikker på rør etc. (selv om det er ganske enkelt) ville jeg gjort som de andre her har foreslått, brukt slange helt frem. Jeg har også gjort det på Newporten.

 

Skru av de to messingalbuene som er der, bestem deg for slangediameter,(6-8mm er godt nok) ta med albuene til Hydroscand el.og be om stusser som passer. Kan hende må du bytte albuene og, men det blir allikevel rimeligere enn rør + tools etc. Skru det sammen igjen med no passende  gjengetetting/tape og du er good to go. (De selger deg sikkert gjerne no LocTite greier..)
Pass på at det ikke blir alt for bulkete og svært det du får, du skal ha på dekslet og.  Min har gått slik siden den ble montert 1 gang, gjennom nedsmeltingen, og nå montering #2 i "ny" båt. 


Adriaticen brenner ikke døgnet rundt, og den har fremdeles alustussen. Jeg har ikke fått tak i stålstuss. Den har også et litt annet design da stussen ikke står rett over potta, det er 5" eksos, og antagelig er den mindre utsatt da. Dog bytter jeg den så fort jeg får sjansen. Komfyren er montert med 6mm bremserør inn/ut fra BT. 
Adriaticen varmer også vesentlig mye mer enn det Newporten gjør, og det blir altfor varmt med den i gang om ikke utetemperaturen og gjerne litt vind sklir ned under -7-8 grader.  Så sånn i normalvinter bruker jeg Newporten 24/7, evt. supplert med litt Eber vannvarme.


 

Link to post
26 minutes ago, SamH said:

Er du usikker på rør etc. (selv om det er ganske enkelt) ville jeg gjort som de andre her har foreslått, brukt slange helt frem. Jeg har også gjort det på Newporten.

 

Skru av de to messingalbuene som er der, bestem deg for slangediameter,(6-8mm er godt nok) ta med albuene til Hydroscand el.og be om stusser som passer. Kan hende må du bytte albuene og, men det blir allikevel rimeligere enn rør + tools etc. Skru det sammen igjen med no passende  gjengetetting/tape og du er good to go. (De selger deg sikkert gjerne no LocTite greier..)
Pass på at det ikke blir alt for bulkete og svært det du får, du skal ha på dekslet og.  Min har gått slik siden den ble montert 1 gang, gjennom nedsmeltingen, og nå montering #2 i "ny" båt. 
 


Hm du mener å skru albuene ut av regulatoren, er det greit sånn helt uten videre? 

 

Skal prøve et par sjapper i morgen som driver med rør, så får vi se om jeg kommer noen vei eller om jeg får ta slangeruta. Vil gjerne ha noe som ender opp med å se slik ut:

 

75242056_566614097482150_4319719192526848_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ohc=NXV8bS1q-0UAQk7faJJGGqq89PWaf8yAWAtyOtOrKM9MOf21KatX3E7tw&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=d0a7c70ed1775017b237616f98e9da03&oe=5E3F6774

Link to post
Guest Avmønstret#
Thostr skrev 14 minutter siden:

 

Jepp! Men prisen... 

 

*Host!*

 

Prisen ja, den sjekket jeg ikke engang da jeg tenkte den var ubetydelig. Så feil kan en ta :-D 

 

Kjøpte en mer eller mindre havarert Taylors ovn, billig. Måtte bestille mange deler. Den ble egentlig ikke så billig til slutt ;-)

Link to post
1 minute ago, Pinkvin said:

 

*Host!*

 

Prisen ja, den sjekket jeg ikke engang da jeg tenkte den var ubetydelig. Så feil kan en ta :-D 

 

Kjøpte en mer eller mindre havarert Taylors ovn, billig. Måtte bestille mange deler. Den ble egentlig ikke så billig til slutt ;-)


Ja, jeg kjenner meg dessverre igjen her. Dvs betalte 4500 for Newport'en med komplett røkrør, barometrisk spjeld og rørbeskyttelse, så selv om gjennomføring og pipetopp utenom på et par tusen kommer i tillegg så tror jeg den skal bli et akseptabelt bruktkjøp. Om den virker da... Baugsprydet jeg kjøpte brukt i fjor som hadde ødelagte braketter og bøyd stag ble derimot ikke en veldig bra brukt-deal...

Link to post
Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 1 time siden:


Ja, jeg kjenner meg dessverre igjen her. Dvs betalte 4500 for Newport'en med komplett røkrør, barometrisk spjeld og rørbeskyttelse, så selv om gjennomføring og pipetopp utenom på et par tusen kommer i tillegg så tror jeg den skal bli et akseptabelt bruktkjøp. Om den virker da... Baugsprydet jeg kjøpte brukt i fjor som hadde ødelagte braketter og bøyd stag ble derimot ikke en veldig bra brukt-deal...

 

Mange faktorer som spiller inn. For egen del kan det være at jeg rett og slett ikke får meg til å betale det feks en dieselovn til båt koster ny. Og da kan det være kjekt å lulle seg inn i en illusjon om at det lønner seg å gå via ett "godt bruktkkjøp". Om ikke annet så fungerer det jo som en slags nedbetalingsplan etter som en må bytte deler etterhvert :-D Og nå kan jeg ovnen min inn og ut, som aldri er en ulempe. Men joda, det ble tross alt ganske mye billigere enn 16-17 000,- den koster ny. Og alt frem til at den var montert i båten og fungerte som den skulle kommer i kategorien "kos" for meg. Kjekt å ha noe kjekt å drive med .-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...