Jump to content

VP TAMD60B, demontera insats i värmeväxlare

MySolglimt

Recommended Posts

Insatsen i värmeväxlaren till min VP TAMD60B sitter bomfast och jag är inte man att röra den det minsta!! Har demonterat hela värmeväxlaren från motorn men klarar trots detta inte att få ut insatsen. Tacksam för råd och tips.

Någon som känner till om man kan hitta en insats i Norge?

20191204_165801.jpg

20191204_165708.jpg

Det er et verksted i Grenland som har spesialisert seg på å reparere slike varmevekslere i alle fall. Mulig det er en mulighet for deg? Er ikke sikker på om de reparerer innerdelen også. Skal prøve å finne navnet til deg.

Jeg husker også et firma i Sverige som har spesialisert seg på å fikse opp og selge brukte marinemotorer. Mulig de har gode svar på hvor du kan få ny veksler. Husker ikke navnet der heller, skal prøve å finne det. 

Det er flere tråder her inne om hvordan man får ut innerdelen, men det kommer sikkert noen snart som kan gi deg oppskriften på akkurat din veksler.  ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Eftersom det verkar vara rörstosarna man måste trycka på så skulle jag försökt med en eller två stora tvingar som kan greppa längs hela huset och ta stöd vid sidan om insatsen på den motstående gaveln.

Jag har långa tvingar om Du vill prova.

:fishing:

Edited by ebonita (see edit history)