Jump to content

Raymarine Axiom 9, modifisere brakett for front/tak-montering.

Worry II

Recommended Posts

Hei

Da er jeg ferdig med oppussing av badet i kjellern, så nå kan jeg konsentere meg om viktigere ting.

Har kjøpt Raymarine-pakke fra godtebutikken i Moss, for å erstatte den gode gamle CX44-pakka, og skal nå i gang med forberedende installasjon.

Plotteren inne, er en Axiom 9 som skal monteres der den gamle CX44 hang, i tak-dashbordet.

Så til problemet,.. om jeg skal benytte den medfølgende braketten til 9'ern, så vil jo denne stikke laaangt ut. Skalling er uungåelig !

Den er ikke ment for veggmontasje den braketten, og ingen alternativ brakett som ekstrautstyr, så Reodor må opp av skuffen. 

Har kommet så langt, så nå begynner fininsh-arbeidet så sluttresultatet blir pent. Her noen bilde av gårsdagens Reodor-innsats.

Kommer tilbake etterhvert med hvordan dette blir seendes ut i båten.

Slik hang gamle CX44:

DSC_0522.JPG

Her vises problemet med dybden den ville fått ut fra samme brakett:

DSC_0590.JPG

Så, frem med metallbor og baugfila (nye):

DSC_0713.JPG

Litt saging i treverk:

DSC_0716.JPG

Så feste med lange skruer:

DSC_0722.JPG

Så kan finish-arbeidet begynne i kveld.

Edited by Worry II (see edit history)
  • 2 weeks later...
Worry II skrev On 6.12.2019 at 9.55:

... Har kjøpt Raymarine-pakke fra godtebutikken i Moss, for å erstatte den gode gamle CX44-pakka, ....

Denne så jeg ikke komme, Worry II ...  grattis ... grattis   :thumbsup: .

Phoebe skrev 1 time siden:

Denne så jeg ikke komme, Worry II ...  grattis ... grattis   :thumbsup: .

:lol: nei, jeg må jo prøve å holde tritt med tiden, er tross alt 2020 ganske snart. Viktig å oppgradere litt  underveis. 

Blir fint å ligge i badekarret å plotte sommerens ruter.

God jul, Phoebe, og lykke til med nye seilskuta !

Edited by Worry II (see edit history)
Worry II skrev 40 minutter siden:

God jul, Phoebe, og lykke til med nye seilskuta !

Takketakk, Worry II ... og det samme ønskes deg dine :)         

Du vil nok bli veldig fornøyd med den nye pakken, -  selv om den strengt tatt ikke gjør så mye annet enn den gamle,  - så går det raskere, tydeligere og bedre. 

Har en plan om "godtebutikken" i Moss ut på vårparten en gang jeg også,  vedrørende diverse jeg bare MÅ ha, men foreløpig lar jeg nok Garmin-anlegget ombord fra 2012 (båten er 2012-mod) leve litt til.  Seilbåt sies å være den desidert dyreste måten å forflytte seg gratis på , og den påstanden støtter jeg til fulle allerede :lol: .

Phoebe skrev 6 minutter siden:

Seilbåt sies å være den desidert dyreste måten å forflytte seg gratis på , og den påstanden støtter jeg til fulle allerede :lol: .

Jo men det var vel ikke dette som var argumentet for å bytte til seil. Det var miljøhensyn, ikke sant ?? :smash:

Worry II skrev 31 minutter siden:

Jo men det var vel ikke dette som var argumentet for å bytte til seil.  :smash:

Nei ... økt rekkevidde, nye opplevelser og et enda mer aktivt båtliv var vel grunnen. Og det betaler jeg gjerne litt for. Det gjør faktisk godt i miljøsamvittigheten også, uten at jeg skal overdrive den delen av valget.

Velkommen etter med Worry III ;)

Edited by Phoebe (see edit history)
Phoebe skrev for 7 timer siden:

Velkommen etter med Worry III ;)

Den må modnes noen år til først. Jeg er så glad i båten jeg har nå atte, så koser meg noen år til med den. Men ser kosen med seil !

• 1 month later...
  • 2 months later...

Må avslutte denne tråden også. Ny modifisert brakett ble helt grei og fungerer bra med tanke på av/på-montering av GPS.

Enkel av/på-bryter for strøm til Wi-Fi-radaren med lys så den ikke glemmes. AIS-mottak via Link-9 fungerer fint, ref bildet. Ok pakke dette.

IMG_20200402_190038.jpg

Worry II skrev for 2 timer siden:

Må avslutte denne tråden også. Ny modifisert brakett ble helt grei og fungerer bra med tanke på av/på-montering av GPS.

Enkel av/på-bryter for strøm til Wi-Fi-radaren med lys så den ikke glemmes. AIS-mottak via Link-9 fungerer fint, ref bildet. Ok pakke dette.

IMG_20200402_190038.jpg

Lækkert 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl