Jump to content

Kvalitet på presenninger?

Knallipadden

Recommended Posts

Kjøpte en ny presenning av tung type (400g PVC). Jeg ser på webkamera i båten at det har kommet noen hull etter kort tid. Er også vått på ruten. Er det vanlig at presenninger har så dårlig kvalitet? Er riktig nok litt vindfullt der båten står. Jeg har hatt tynnere presenninger de andre sesongene og de har også fått hull etter kort tid. 

Screenshot_20191206_115034_com.xiaomi.smarthome.jpg

Jeg synes alltid det har gått hull på slike presenninger. I alle fall mine. Ikke alltid synlig for øyet heller, men det har regnet igjennom med hardt regnvær. Så for 3 år siden kjøpte jeg denne typen på Biltema: https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenning-2000017810

650 gram/ m2 av vevforsterket PVC-plast. 

Den kan jeg ikke se noen hull på ennå, etter 2 sesonger. Ikke antydning til det heller. Og den er tett. Ligger relativt skjermet til vanlig, men det kan blåse hardt med østavinden spesielt. Er alltid litt vind her, men sjeldent stiv kuling som får treffe presenningen skikkelig. 

Jeg er veldig fornøyd med den. Ikke blafrer den (bråker ikke), og den ligger riktig selv med mye snø (de andre har gjerne lagt seg litt ned slik at snøen kan bli liggende på "hyller").

Legger til: Ligger på Sørlandet. Er derfor sjeldent mye minus og vind. Kan være at det betyr noe for presenningers levetid...

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan bare dele min erfaring med presenning. 

Kjøpte "tung", rimelig presenning som var ekstra forsterka. 

I første storm røk de fleste emaljen/festepunktene. Fikk den da surra på plass igjen. I andre storm, så spjæra hele preseningen. 

Kjøpte så dyr Obwik. 

Forskjell på den, som gjør at den holder, og båtopplag ute har blitt bekymringsløst er:

Den er ikke så tung. Mange måler kvalitet i gram pr kvadrat. Men det som er viktig er at den er litt elastisk. Det fører til at den sitter godt, former seg, blafrer ikke i vinden, blir ikke stiv i kulde. Det var blafring i vind, samt mangel på elastisitet som tok knekken på den rimelige. I tillegg til har den sveisa innfesting for å binde. Det holder. Ikke synlig slitasje etter fire sesonger. 

Bruker nå den rimelige presenning (det som er igjen..) først over båten, så Obwik over stativet. Reduserer temperatursvingninger og kondens, funker. 

En måte å redusere ødelagte maljer på er å bruke innfestning som gir litt etter. Tunge vannkanner og strikk er mye bedre enn tau. Jeg har dratt (men ikke røket) én malje på den presenningen jeg nevnte over, og det var min feil. Uelastisk tau i presenning som fikk blafre for mye og vinden fikk tak. 

Nå er det kun kanner og strikk som holder den på plass. ?

OB Wik er kjent for kvalitet. Hos meg holder Biltema av den dyre typen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg har også den presenningen fra BT. Ligger nå på 5. eller 6. sesongen, og eneste skade er et par maljer som jeg var alt for hardhendt med og som har begynt å løsne. Den ligger veldig stabilt og fint og er passe myk og elastisk. Eneste minuset er at den er fryktelig tung.

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

En måte å redusere ødelagte maljer på er å bruke innfestning som gir litt etter. Tunge vannkanner og strikk er mye bedre enn tau. Jeg har dratt (men ikke røket) én malje på den presenningen jeg nevnte over, og det var min feil. Uelastisk tau i presenning som fikk blafre for mye og vinden fikk tak. 

Nå er det kun kanner og strikk som holder den på plass. ?

OB Wik er kjent for kvalitet. Hos meg holder Biltema av den dyre typen. 

Den Biltema presenning du referer til virker veldig bra. Ser flere i havna her den. Virker som den holder opp bra. Kanskje beste kjøp? ?

@Sørlandet2, jeg er i alle fall veldig fornøyd med den. Har den på 3. vintersesong nå. Har 10 x 6 meter. Veier da 40 kg. Har også ganske høy båt/ stativ. Tåler Sørlandsk snøfall med halvmeter tung snø på en dag. I alle fall i den vinkelen jeg har. 

Snø og is glir også lettere av denne presenningen enn de billigere presenningene jeg har brukt før. 

Det var to hovedgrunner til at jeg kjøpte denne presenningen:
1) Lyd. Min båt ligger midt i boligfeltet, og jeg vil ikke plage naboene med blafrende presenning. Jeg har aldri hørt denne presenningen blafre eller slå. Soverommet mitt er 10-15 meter fra båten...

2) Forventing om at den holder. Og det har den. 

Klarer å ta den opp selv om høsten, men da MÅ det være vindstille. Legger over 4 stk 6 mm tau fra styrbord side, fordelt slik at ett er ved baug, ett hel akter, og de to andre i mellom. Har "rullet" presenningen på babord side, slik at den "rulles ut" når jeg drar i langsiden på den. Binder de 4 tauene på de respektive plassene, og drar den opp litt og litt på hvert av tauene. Når den kommer opp til stativet så må jeg opp på båten og "løfte" på den ene siden og dra ned på den andre (av stativet). Så kommer den over til slutt. Må bare ta tiden til hjelp. 

I år fikk jeg med min far, og det var mye lettere. Så anbefaler å være to når den skal på plass om høsten. 

TS - skadene på bildet ditt ser ikke ut som tradisjonelle skader på presenning... har du brukne grener eller lignende liggende rundt båten?

Vil også dele god erfaring med 650 gram/m2 serien til Biltema.

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Det var to hovedgrunner til at jeg kjøpte denne presenningen:
1) Lyd. Min båt ligger midt i boligfeltet, og jeg vil ikke plage naboene med blafrende presenning. Jeg har aldri hørt denne presenningen blafre eller slå. Soverommet mitt er 10-15 meter fra båten...

Godt poeng :thumbsup:

Kvalitetsforskjellen viser seg etter lengre tids tilsvarende bruk gjennom hele året.

HH-presenning 12x7 meter 650 grams kjøpt i 2006, lå over treskøyte til 2012, senere delt opp og påmontert flere kraftige maljer uten å brette kanten dobbelt. Brukt som tilhengertrekk, tildekking av diverse båter og fiskeutstyr. Brettet sammen og brettet ut gjennom hele året. Aktivt brukt til DD. Klart seg veldig bra.

Biltema presenningen av samme tykkelse er flere år nyere, men har blitt brukt på samme måte. Knekker i brettene ved lagring i kulde og knekker under håndtering i kulde. Belegget sprekker opp og forsvinner og armeringstrådene kommer til syne.

Til sitt bruk der den får ligge utstrakt og uten gnag gjennom den kalde årstiden er Biltema-presenningen helt ok.

Lett og billig presenning underst er gull mot kondens og slitasje. Polstre slitepunkter og unngå skarpe knekk.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Er ikke noen greiner nei. Skal ta meg en tur å se på båten snart og tape igjen hullene. Skal ikke være noe som stikker ut heller som den kan ha kommet borti. Alternativt kan det ha vært noe fra de andre båtene som har truffet min presenning. 

Jeg kjøpte 600gr/m2 pvc pressenning, ( lukepressening) i 1980. Bruker den enda. Den har jeg brukt på bygg i sommerhalvåret,( byggmester) og på båten om vinteren. Hvar fått et par rift de siste årene. Nå vurderer jeg enten å sveise riftene, eller skaffe ny i samme kvalitet.

Aileen ll

Knallipadden: er da ikke hull i den presenningen der. Er bar gjenskinn i vanndråper fra ir-belysningen på webkameraet. Helt normal kondensering ved temperatursvingninger rundt 0 grader. Ser at Seasea selger under presenning for dette. Eller så kan det også hjelpe med en billig presenning som du henger opp på innersiden av stativrørene prøv og få litt avstand til ytter presenning.

Uff da. 

Jeg var ute og tittet på båten i gårdagens uvær. Lå fint, og blafret ingenting. ?

Jeg har 2 typer "lettpresenning" over båten, begge kjøpt hos Westsystem, begge rundt 300 gram. Den ene med forholdsvis tett vev, i hvit utgave, den andre med mer åpent firkantet mønstret vev og dermed litt mer transparent utførelse. Den sistnevnte får ganske lett huller og jeg har dessverre sett på lignende presenning at den etter få år krakellerer og dermed skaper mikroplast i mengder. Jeg har sett slike presenninger med kun nettingen igjen og det er derfor min siste av denne typen.

Ellers enig med Grand Banks jr, bruk alltid fjærende fester, det bevarer presenningen. Har også ganske god erfaring med Biltemas 650 grams, men denne blir gjerne for tung for meg, når jeg som regel står alene med diverse gjøremål.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Dette er i brettene på presenningen. Når den er ny er den brettet sammen i en firkant. Når du pakker den ut er det bretter igjen i duken fordi den har vært brettet sammen. På samme måte som man tar fram en brettet skjorte eller tar  ut et brettet papir. Det er i de brettene (ikke sømmene) den har gått i oppløsning. 

Edited by Knallipadden (see edit history)

Veldig rart. Er den brettet sammen på samme vis når du har den sammenbrettet? Har den vært pakket opp i kuldegrader? Jeg har ikke opplevd at en presenning sprekker opp slik som din har gjort. Ikke engang de billigeste presenningene på Biltema. 

For øvrig er den Biltema-presenningen som er blå på en side og grå på den andre siden heller ikke så dum. Jeg har brukt den til å dekke over materialer etc. Virker også veldig god, og koster jo mye mindre enn den tunge grønne. Maljene er ikke så sterke som på den grønne, men klart det er en kvalitetsforskjell på dem...

Det er vel akkurat det som er problemet med de tunge, rimelige presenningen. De legger på mye plast, (Fordi vi er villig til å betale mer for tung presenning...) noe som fører til at de sprekker lett. Kanskje denne kombinasjonen fungerer bedre i varmere strøk. 

På presenninger av PVC-presenninger så får du en lettere, sterkere, smidigere presenning. 

Edited by Sørlandet2 (see edit history)