Jump to content

Kvalitet på presenninger?

Knallipadden

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Bra!

Hva gjør du nå?

De ville egentlig ha presenninger i retur, men jeg forklarte at det er mye arbeid og lang kjøring til båten så jeg fikk lov til å beholde den. Blir nok til at jeg kjøper en ny presenning og legger oppå den gamle. Det er lettere å legge på en presenning oppå en annen presenning enn å ta av den ene og legge på en ny. Jeg må i hvert fall ha en skikkelig presenning på toppen siden denne er ødelagt. Kan ikke bruke den til noe ellers. Den lekker som en sil. 

Er skuffet over kvaliteten. Jeg har hatt mange presenninger opp i gjennom men ikke noen som har blitt ødelagt så fort. Den billigste presenningen jeg hadde var en 180g lettvekts presenning fra biltema som kostet 600 kroner (7x10 meter). Den overlevde to sesonger og kraftig uvær. Jeg kunne faktisk ha brukt den minst en sesong til hvis båten min hadde lagt en mindre utsatt plass. Måtte riktig nok lappe den litt. I stedet gå jeg den til en annen båteier som kunne bruke den. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Burde holde greit. Jeg brukte billigpresenning i noen år på den første store båten min. Gikk greit. 

Hvis du vil litt opp i kvalitet og f.eks velger den blå/ grå presenningen til Biltema så bør den holde veldig godt. Den virker veldig slitesterk (Har ikke mer enn ett års erfaring med den. Ikke til båten dog, men har blant annet brukt den som "telt" over materialer.) Selve duken virker bra, og maljene er helt ok. Men du må sørge for at dem ikke får veldig drag/ slag. Så anbefaler noe avlastning. Type vannkanner eller strikk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Godt poeng @Mort1! Hvor holder du Knallipadden til? (Mine båter ligger ganske lunt, og ligger stramt med fjærende fester - så erfaringene må sees i lys av det.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sørlandet2 skrev for 7 timer siden:

Jeg ville vel heller gjort det motsatt. Jeg ville lagt ny, tynn presenning innerst. For så å legge den tunge ytterst. Selv om den lekker litt, så vil det bli mer stabilt(såfrem den ikke er for stiv.) 

Slik tenker jeg også. Men en del mer arbeid selvfølgelig.....

Fikk tak i denne presenningen, den kalles før snøseil, vanvittig kraftig, legg merke til det tykke tauet i som er bunn, dette kommer aldri til å bli ødelagt med mindre noen skjærer den i stykker med kniv, denne presenningen er et mannsløft, så den ligger tungt å godt rundt båten, ingen blaffring å veldig glatt slik at snøen sklir rett av.

4EE7E618-E4C3-4C0C-B2F3-33EA3D1D08A4.jpeg

Min skarve erfaring er innpakking av en 31fots motorbåt i sesonger nå. På land, med dekksstativ. De første sesongene ble det noen skader på både duk og maljer. Prøvde meg på spylevæskekanneropplegg, men da røyk det meste av maljer... 

har endt opp med en løsning som har funka greit. 10x6 meter presenning fra europris, husker ikke gram, samt en tynn under. 

Korte fortøyningstau knytes mellom rekke og møne og danner et undertak. Presenning på. 

Deretter brukes alt av lange tau til å pakke presenningen fast. Knytes i krybba, går over mønen og knytes i krybba på andre siden. Minst 8-10 tau går over. Targabøyle og annet skarpt blir polstra. Brusflaske tres på endene på mønen på stativet. Maljer brukes egentlig kun til å holde sidene  på plass, og er uten belastning. 

I orkan ligger dette dønn stille. 

Teorien min er at tauene som ligger over pressenningen bryter luftstrømmen som stryker over duken, og reduserer løftet i den. 

Utfordringen min er at båtene ligger veldig tett og båten min er ganske bred i forhold til størrelsen. Jeg må derfor ha full høyde på bakke stativet og da får jeg problemer med å legge på presenning. Spesielt tunge og dyre er vanskelig å legge på. Når rett og slett ikke opp, så da må jeg stå oppå båten med en lang gardintrapp og risikere liv og lemmer. I år brukte jeg bare noen planker i stedet for stativ. Minuset er at vinkelen ikke blir så bratt i forhold til snø, men det er nesten aldri snø i Bergen lengre, og jeg er jevnlig å ser til båten. Jeg har tidligere brukt 2 lettvekts presenninger. I fjor brukte jeg en tyngre type fra Europris, men den revnet etter en sesong. I år kjøpte jeg derfor en tung dyrere presenning i PVC og håpet at den skulle holde i mange år, men den sprakk opp i alle bretter etter to uker. Lettvektspresenningene mine har pleid å holde 2-3 sesonger. 

Knallipadden skrev On 20.12.2019 at 10.42:

Utfordringen min er at båtene ligger veldig tett og båten min er ganske bred i forhold til størrelsen. Jeg må derfor ha full høyde på bakke stativet og da får jeg problemer med å legge på presenning.... 

Egentlig kunne jeg sitert hele innlegget ditt, men det står egentlig nok her! Denne tråden burde egentlig hatt et merke på seg, hatt en fast plass vinterstid. Dette er i og for seg det aller mest essensielle av alle spørsmål som gjelder vedlikehold! At det er mildere og regner mer om vinteren gjør det langt fra lettere. 

Jeg hadde i år en fryktelig trang plass å boltre meg på, og kom således i den situasjon at det ikke ville bli mulig å bygge presenningshus over båten med ett stykke presenning! Avstanden til båtene ved siden av gir en så stor vinkel på stigen at et kast med hodet akterover er nok til å vippe stigen. 

Alt som heter noe med båt-, og eller fritids- er enormt mye dyrere enn slikt som tilligger bygg og anlegg. 

Altså gikk jeg for stillaspresenning i "remser" på 3,2m bredde. Disse har jeg kjøpt brukt til en billig penge, men nøler ikke med å anbefale dem!

http://www.instant.no/Produkter/Tildekking/Stillaspresenning

Antar det er enkelt å anskaffe slike brukt, når jeg ser på alle byggeprosjektene rundt om. Sjølve presenninga er forholdsvis lett, ikke fleksibel i det hele tatt, og laga i plastdekka "netting". Med jevne mellomrom er det forsterkninger til innfestning av strikk der de opprinnelig skal festes til stillaset, men som i våre tilfeller vil være ypperlige til feste på hva som helst, både på stativ og båt. Jeg skulle jo ha et hus over båten, og bygde det derfor 2,8-3,2meter høyt i veggene, og deretter skråtak. Presenningene er så lagt ei på hver side, skrudd fast med lekter/rikter/federe, i 15mm tykkelse på forskalingsbord som ligger bua over taket og mellom stolpeparene. Til slutt rulla jeg på den som ligger oppå, overlappende sidene, og festa den langs åsen, på langs. Hele huset er bygget som en båt (omvendt). Prinsippet ble prøvd ut 2013-2017 ute på ei kai uten skydd i all slags vær, inkludert stormene Lena, Nina, Tor og Ole. Bagateller som at presenninga er gjennomhulla av ørsmå hull etter terrasse- og gips-skruer kan kompenseres ved at en merker opp der lektene er lagt på med vannfast tusj og legge likt året etter. Evt. legger jeg en indre ikke-perforert himling inni. Jeg har tross alt over 150 kvm å ta av...

Det er jo ikke noe typisk presenningsløsning jeg bruker, men allerede etter et par kulinger kan jeg jo si at jeg ikke misunner en del av mine opplagsnaboer med digre presenninger og titalls meter oppsurra snor- og tauverk. Heller ikke plastkanner har jeg mye tru på, om ikke presenninga er festa ett eneste fast sted. De som nok klarer seg best i båthavna er nok de som har "pakka" inn båten med minimalt med ås over og tau som går under sjølve båten og oppatt på andre sida. En burde prøve å bygge noe frittstående og la det stå gjennom en stiv kuling uten skydd. Da ser en kreftene i aksjon. En orkan som slår ned i ei normal marina er visst ikke forutsett, men en burde kanskje gjøre det? Det er ikke måte på til fortøyningsbestemmelser sjøl om båten ligger klistra til sjøen og kaia flyter ved sida av. 

Nå bruker jeg uansett trevirke i stolpene, og fester dem fysisk i skroget, men jeg hadde nok gjort det slik, også med plastbåt. Jeg anbefaler derfor plastbåtfolket å prøve ut slike remser, lage til skikkelige stolper med åser og møner, før neste sesong, i det minste. Alternativet er egentlig å minimere høyden på "åsen" og pakke inn båten som en julegave...

20.12.2019 1.JPG

Bildet er tatt inni huset, og viser klart de lange forsterka bånda der en kan feste strikker gjennom "hullene". I stedet for maljer, altså, og slik at en kan gå inn nøyaktig der det passer. Det er fire slike bånd i hver remse. Overlappen mellom presenningene på sidene og den oppå er ved de bua forskalingsborda oppå taket. I stedet for lufting i endene, er det lufting under på hver side. Ikke bare for å motvirke kondens inni, men for å slippe at luft (vind) fyller opp og blåser teltet opp.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Eureka skrev On 17.12.2019 at 12.28:

Min skarve erfaring er innpakking av en 31fots motorbåt i sesonger nå. På land, med dekksstativ. De første sesongene ble det noen skader på både duk og maljer. Prøvde meg på spylevæskekanneropplegg, men da røyk det meste av maljer... 

...

I orkan ligger dette dønn stille. 

Teorien min er at tauene som ligger over pressenningen bryter luftstrømmen som stryker over duken, og reduserer løftet i den. 

Ja! Dette er prinsipper som holder i praksis. Å surre fast hele greia med tauverk og snorer,  tillater både at alt sammen gir litt etter og at trykk og belastning fordeles utover. Jeg gjorde det på mitt første prosjekt og satt i bilen og så på da "Nina" slo til med full styrke på Vestlandskysten i januar 2015. Hele det påsnørte presenningshuset bøyde seg og ga etter, men ingenting revna og ingenting løsna. Løsninga kom av seg sjøl etter at jeg hadde prøvd med en presenning og søkker av utallige kanner fra 5 til 25 liter hver meter bortover. I august 2014 kom Lena og løfta hele greia av båten. Det må enten skrus fast med lekter eller surres fullstendig slik Eureka skriver!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...