Seiza Startet 6.Desember.2019 Del på Facebook Startet 6.Desember.2019 Her i Norge så seiler jeg på papirkart (av ymse slag), men nå har jeg lyst til å sette kursen sørover. Noen som har tips/ideer om billigst (og trygg) måte å seile sørover på, Las Palmas blir sørligste punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2019 Del på Facebook Svart 6.Desember.2019 OpenCPN program Gpsmus https://www.multicom.no/navilock-nl-8002u-multi-gnss-receiver/cat-p/c/p8093760 OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark are only 23 € » Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € » Digital oeSENC charts of Sweden are only 49,72 € » » OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at Google Play » and Free oeSENC Plugin for OpenCPN Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Desember.2019 Del på Facebook Svart 6.Desember.2019 Ikke svar på spørsmålet, men kanskje et tips. Antar du mener Las Palmas på Gran Canaria... Du er kanskje kjent på Gran Canaria, men hvis ikke så skal du ikke så mye lengre sørover for å finne bukt som er veldig fredelig. Er sør på øya, men den er jo ikke så stor... - Pacito Blanco er litt før Puerto Rico. Jeg var der for noen uker siden, og da lå det 16 seilbåter på svai der. Et par fra Sverige blant annet. Sandbunn, veldig rolig selv om det blåser som bare det i Las Palmas og på østkysten. Ligger i le for det jeg så av havbølger. Kan ta jolla inn til stranden og bestille taxi til stor matbutikk feks. Jeg noterte meg at det var et fint sted å hvile hvis man trenger det. Dette var forholdene da det blåste hvitt på på østkysten og det stor rett inn på Las Palmas. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
baatglede Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Noen med erfaring med OpenCPN som kan si noe om dette kontra en dedikert kartplotter? Ser for meg at OpenCPN kjørende på en stor AIO PC, slik som for eksempel denne: https://www.komplett.no/product/1122292/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alt-i-ett-pc/acer-aspire-c24-320-aio-238-fhd-matt måtte kunne være en fin løsning for en båt der en sitter under tak og styrer hvis en har plass til en så stor skjerm selvfølgelig. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Jeg bruker kun en gammel lap top. Så skjermen er vel ikke mer enn halvparten av den du ønsker deg. Halvparten er stort nok for meg, for jeg befinner meg ganske nær skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Den skjermen som jeg viste til er en fullverdig PC bygget inn i en skjerm Jeg tolker svaret ditt dit hen at OpenCPN på en PC gjør like god nytte som for eksempel en plotter? Hva tenker folk er optimal størrelse på skjermen enten det er en plotter eller en PC? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 OpenCPN kan du navigere jorden rundt med. Programmet fungerer helt utmerket. Hvor stor skjerm du velger, avhenger i stor grad hvor langt unna du er. Jeg er en snau meter unna, for meg er 13'' stort nok. Individuelt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Navionics på nettbrett og pp mobil som backup. Uansett bør man han papirkart, for å være sikker . Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Jeg brukte kartplotter, som var godt innzoomet for å se detaljer, mens kona hadde papirkart og fortalte hva vi passerte av steder. Glimrende løsning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Euklid Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Kan være kjekt å ha noen papirkart på lur, i tilfelle en pakning ryker og en ikke har noe bedre egnet materiale å lage ny pakning av. Open CPN, iPad med Navionics eller kart på kartplotter fungerer alle fint. Men det er greit å ha to uavhengige systemer, og en løsning så du finner veien også om båtens strømopplegg tryner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Faxen skrev 14 minutter siden: Jeg brukte kartplotter, som var godt innzoomet for å se detaljer, mens kona hadde papirkart og fortalte hva vi passerte av steder. Glimrende løsning. Der er vi også. Admiralen sitter med tannpirker, knekt brillestang eller noe annet, måler og regner ut når vi kommer og hvor. Det stemmer forløffende. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 @Seiza du bruker fortsatt papirkart. Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Billige kart "nedover" = Navionics på ett nettbrett. Alle Androidebrett har innebygd GPS. iPad har ikke med mindre du kjøper riktig utgave. Opencpn på Nettbrett er også bra og en kan laste ned gratiskart for hele verden, men er usikker på kvaliteten på disse. Kan også ha Navionics eller Opencpn på en telefon som backup. Evt et par batteribanker som nødløsning hvis en skulle få problemer med strømmen. ---------- Personlig ville jeg droppet PC som plotter, det er mer praktisk med nettbrett. Men om du har med PC uansett så vil en GPS puck til noen få hundrelapper og Opencpn gjøre den til en plotter for backup og planlegging. ------------ Selv om du må kjøpe ett nettbrett til formålet så vil ett brett+ navionics + kart være en rimelig løsning, sånn relativt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.