Jump to content

Papirkart, gps, eller?

Seiza

Recommended Posts

OpenCPN  program Gpsmus 

https://www.multicom.no/navilock-nl-8002u-multi-gnss-receiver/cat-p/c/p8093760

OpenCPN is Free Open Source Chartplotter and Marine GPS Navigation Software, get it at  https://opencpn.org . Digital oeSENC charts of Denmark  are only 23 € »  Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ikke svar på spørsmålet, men kanskje et tips. Antar du mener Las Palmas på Gran Canaria... Du er kanskje kjent på Gran Canaria, men hvis ikke så skal du ikke så mye lengre sørover for å finne bukt som er veldig fredelig. Er sør på øya, men den er jo ikke så stor... -  Pacito Blanco er litt før Puerto Rico. Jeg var der for noen uker siden, og da lå det 16 seilbåter på svai der. Et par fra Sverige blant annet. 

Sandbunn, veldig rolig selv om det blåser som bare det i Las Palmas og på østkysten. Ligger i le for det jeg så av havbølger. 

Kan ta jolla inn til stranden og bestille taxi til stor matbutikk feks. Jeg noterte meg at det var et fint sted å hvile hvis man trenger det. 

Dette var forholdene da det blåste hvitt på på østkysten og det stor rett inn på Las Palmas.

20191115_112042.jpg.fdb17e04655dd815a268c05a76a1f526.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 3 uker senere...

Noen med erfaring med OpenCPN som kan si noe om dette kontra en dedikert kartplotter?

Ser for meg at OpenCPN kjørende på en stor AIO PC, slik som for eksempel denne:

https://www.komplett.no/product/1122292/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alt-i-ett-pc/acer-aspire-c24-320-aio-238-fhd-matt

måtte kunne være en fin løsning for en båt der en sitter under tak og styrer hvis en har plass til en så stor skjerm selvfølgelig.

Noen med erfaring?

Guest Avmønstret#

Billige kart "nedover" = Navionics på ett nettbrett. Alle Androidebrett har innebygd GPS. iPad har ikke med mindre du kjøper riktig utgave. 

Opencpn på Nettbrett er også bra og en kan laste ned gratiskart for hele verden, men er usikker på kvaliteten på disse. 

Kan også ha Navionics eller Opencpn på en telefon som backup. Evt et par batteribanker som nødløsning hvis en skulle få problemer med strømmen. 

----------

Personlig ville jeg droppet PC som plotter, det er mer praktisk med nettbrett. Men om du har med PC uansett så vil en GPS puck til noen få hundrelapper og Opencpn gjøre den til en plotter for backup og planlegging. 

------------

Selv om du må kjøpe ett nettbrett til formålet så vil ett brett+ navionics + kart være en rimelig løsning, sånn relativt sett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...