Jump to content

Sjøvannspumpe, billig vs dyr ?

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Har vi igjen for å kjøpe dyre pumper ?

Her 2 pumper som antagelig er nøyaktig samme pumpe levert til 2 forskjellige med ulikt merkenavn, de forskjellige merkene har sine egne farger, (fotografert fra litt ulik vinkel) den ene er over dobbelt så dyr som den andre, samme spesifikasjoner.

Finner samme pumpe i 2 størrelser hos flere leverandører, prisen er opp til 3 ganger ifht Biltema.

Dette er slett ikke uvanlig, men mange mener dyrt er best, er den til 2-3× prisen best ? 

Tror nok ofte vi er litt naive :)

20191207_173851.jpg

20191207_173916.jpg

20191207_173916.jpg

Edited by Balder.. (see edit history)

Jeg forsøker så godt det lar seg gjøre, å erstatte med samme som ble levert originalt. Da ligger manualen i båtens bruksanvisning/perm. Legger bare inn kvitteringa fra Seatronic bakerst, som bevis på at den er byttet. Her fra i sommer, da jeg byttet den 18 år gamle med samme merke. Klart det fantes billigere, men jeg liker det som var standard, for det vet jeg er kvalitetstestet av produsent av båten. Har ikke sansen for Biltema-logoer overalt på ting og tang i båten min, men det er nå meg.

DSC_0556.JPG

Edited by Worry II (see edit history)
Worry II skrev 29 minutter siden:

Klart det fantes billigere, men jeg liker det som var standard, for det vet jeg er kvalitetstestet av produsent av båten.

DSC_0556.JPG

Ville vel ikke stolt for mye på det. For de fleste båtprodusenter handler det nok like mye om pris

Nei, originalpumpene i Hulda har holdt i 20 år. Jeg drømmer om å bytte ut pentrypumpen. Ikke fordi den ikke funker, men teknologien har løpt fra den. Pentrypumpen er sikkert 30 år gammel, fant den i søpla. 

Jeg tror ikke den nye pumpene nødvendigvis er noe bedre enn de gamle, heller tvert imot. Men om de samme pumpene fremdeles produseres, så velger jeg heller den enn Biltema sin. Det er vel ikke produsert så fryktelig mange Hulda'er, så det meste hos deg er vel originalt :smiley:

Worry II skrev On 7.12.2019 at 19.47:

Klart det fantes billigere, men jeg liker det som var standard, for det vet jeg er kvalitetstestet av produsent av båten. Har ikke sansen for Biltema-logoer overalt på ting og tang i båten min, men det er nå meg.

Denne Biltema-greien står i en fabrikkny Viksund 799 som blir annonsert til salgs på finn.no fra fabrikken i dag.

Om det stemmer at det som er standard ved levering av ny båt er kvalitetstestet av produsent av båten, skulle dette tyde på at utstyr med Biltema-logo også kan være bra saker.

Viksund..JPG

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Denne Biltema-greien står i en fabrikkny Viksund 799 som blir annonsert til salgs på finn.no fra fabrikken i dag.

Om det stemmer at det som er standard ved levering av ny båt er kvalitetstestet av produsent av båten, skulle dette tyde på at utstyr med Biltema-logo også kan være bra saker.

Viksund..JPG

Se der ja ?

Worry II skrev 39 minutter siden:

Nå er ikke Viksund 799 en kvalitets fritidsbåt, men en billig fiskesjark. Tviler på at du finner det der i en 320/340/360 St Cruz? Eller..??

Båten er 27 fot og prisen er 1.600.000 uten hydraulisk utstyr og elektronikk. Billig fiskesjark?

Balder.. skrev for 8 timer siden:

Worry II...vet ikke hva du røyker, må være sterke saker.

Fordi jeg ikke ønsker Biltema-logoer på komponenter i båten min, mener du ? Jeg har ikke noe tro på at jeg er alene om det..

Worry II skrev 1 time siden:

Fordi jeg ikke ønsker Biltema-logoer på komponenter i båten min, mener du ? Jeg har ikke noe tro på at jeg er alene om det..

Vet ikke men tipper det gjaldt utsagnet "Nå er ikke Viksund 799 en kvalitets fritidsbåt, men en billig fiskesjark."

On 12/9/2019 at 11:09 PM, Worry II said:

Nå er ikke Viksund 799 en kvalitets fritidsbåt, men en billig fiskesjark. Tviler på at du finner det der i en 320/340/360 St Cruz? Eller..??

Dersom det kortet trekkes vil nå jeg mene det er et høyere kvalitetsstempel at komponenter velges til en fiskesjark ment for røft bruk enn en joggesko som folk stort sett bare lufter i sommerhalvåret....

En gang i tiden hadde Volvo Personvagnar en reklamekampanje som gikk på 'ikke bytt din Volvo bort i deler', eller noe slikt. Det gikk på å ikke 'forurense' Volvo'en med bruk av 'uoriginale' deler. Vi som er litt mer inn i det, vet at Volvo kjøper deler på markedet og 're-brander'. Slik gjør også Biltema. Og andre store aktører. Hvilket er det vanlige. Den gangen jeg jobbet hos CAT, var den gangen politikken til CAT litt annerledes. Hvis de fant en produsent de likte, så kjøpte de produsenten. Rundt da jeg jobbet der, kjøpte de en produsent av gaffeltrucker, en produsent av hjulgående gravemaskiner og en produsent av batterier. Og så ble de CAT. En kompis jeg har hos Volvo har den filosofien at der brukes det kun deler fra Volvo, rett og slett fordi han ikke er interessert i å vurdere kvaliteter mot hverandre. Og skulle det bli en reklamasjon, så er alt mye greiere om oljen er Volvo, drivremmer Volvo, osv. Så om man er villig til å betale mer og føler det som en sikkerhet, så må det være opp til den enkelte. Om bord i Hulda er det alt mulig rart. Det jeg er skikkelig fornøyd med fra Biltema er LED, som ikke forstyrrer elektronikken om bord. Som en tilfeldighetens tilskikkelse har jeg ikke en eneste pumpe av merket Biltema :-) Nå har vi fått en mus i kjøkkenskapet. Admiralen er nå ute for å kjøpe Clas Ohlson musefeller. Super kvalitet. Clas Ohlson har aldri laget en eneste musefelle.

Guest Avmønstret#
Big Horn skrev 1 time siden:

Dersom det kortet trekkes vil nå jeg mene det er et høyere kvalitetsstempel at komponenter velges til en fiskesjark ment for røft bruk enn en joggesko som folk stort sett bare lufter i sommerhalvåret....

Mange som forveksler "bling" med kvalitet ;-) 

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 1 time siden:

Og skulle det bli en reklamasjon, så er alt mye greiere om oljen er Volvo, drivremmer Volvo, osv. 

Det argumentet er både godt og en gjenganger. Og forsåvidt også en forklaring på at jeg prøver å holde meg unna det meste av dyre greier som er innenfor reklamasjons- og garantitider. Sliter litt med bilen nå siden Koreanere gir hele 7 år..... og jeg blir tvunget/melket via regelmessige "servicer" og annet hos merkeforhandler. Men det er jo en del "av pakka" når en handler nå... 

Måtte til og med tegne serviceavtale når jeg fikk montert ny luft- luft varmepumpe. Den jeg bytta ut monterte jeg selv for 20 år siden. Spylte utedelen om jeg gikk forbi med hageslange i hånda, støvsugde innedel, det var det. Trengte aldri noen service. Og enda jeg kjøpte den for 20 år siden så var den halv pris av det den nye kostet i dag, og den nye må ha "service", - "Mye lettere å reklamere da"... uh.... liker det ikke. 

Å tilfeldigvis så jeg bilde på annet forum fra en som hadde åpnet en av Biltema sine utendørs Led lamper. Hva sto på komponent inne i lampa?? jo der sto det Osram. Kan da aldri tenke meg Biltema tør bruke kinesisk kopi her, men heller at de har kjøpt komponenter hos nettopp Osram som mange andre lampe produsenter gjør. Men er nok de som mener at lampa med samme komponent kjøpt i en lokal lampebutikk til 3x prisen er 3x bedre.  

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Balder.. skrev On ‎07‎.‎12‎.‎2019 at 17.54:

Har vi igjen for å kjøpe dyre pumper ?

Her 2 pumper som antagelig er nøyaktig samme pumpe levert til 2 forskjellige med ulikt merkenavn, de forskjellige merkene har sine egne farger, (fotografert fra litt ulik vinkel) den ene er over dobbelt så dyr som den andre, samme spesifikasjoner.

Finner samme pumpe i 2 størrelser hos flere leverandører, prisen er opp til 3 ganger ifht Biltema.

Dette er slett ikke uvanlig, men mange mener dyrt er best, er den til 2-3× prisen best ? 

Tror nok ofte vi er litt naive :)

20191207_173851.jpg

20191207_173916.jpg

20191207_173916.jpg

Hvilken garanti har man for at innmaten I disse to er identiske? De ser tilsynelatende like ut utenpå. Den eneste synlige forskjellen er gummilabbene til festet. Men innmaten kan være ulik selv om huset er en god kopi....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 33 minutter siden:

Det er vel samme garantien som at den du kjøpte for 15 år siden er lik den du kjøper i dag. 

Ja. Dvs at det er den garantert ikke:lol:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi