Jump to content

Sjøvannspumpe, billig vs dyr ?

Guest Balder..

Recommended Posts

Balder.. skrev On 7.12.2019 at 17.54:

Har vi igjen for å kjøpe dyre pumper ?

Her 2 pumper som antagelig er nøyaktig samme pumpe levert til 2 forskjellige med ulikt merkenavn, de forskjellige merkene har sine egne farger, (fotografert fra litt ulik vinkel) den ene er over dobbelt så dyr som den andre, samme spesifikasjoner.

Finner samme pumpe i 2 størrelser hos flere leverandører, prisen er opp til 3 ganger ifht Biltema.

Dette er slett ikke uvanlig, men mange mener dyrt er best, er den til 2-3× prisen best ? 

Tror nok ofte vi er litt naive :)

20191207_173851.jpg

20191207_173916.jpg

20191207_173916.jpg

Denne pumpa fra Biltema har jeg to stk av, den ene forsvant med båten jeg solgte. Det eneste jeg har å utsette på den, er at impelleren lett løsner fra vulkinga til akslen hvis den tørrkjøres. (jeg bruker den som lensepumpe) Mulig at impelleren til Marco er bedre? Skal kjøpe den og ha den i reserve. Hvem selger denne Marco-pumpa? 

Worry II skrev for 17 timer siden:

...  Litt kraftigere enn Biltema sin. ....

Hvis de har forskjellig spec er de vel ikke like?   Jeg har Marco-utgaven som brukes til oljeskift, og den fungerer i alle fall utrolig bra.

Alle som har vært litt "utaskjærs", for eksempel Thailand, har sikkert blitt tilbudt råbillig Rolex.  Ikke alt som ser ut som Yamaha er Yamaha heller. Same, same, but diffelent ... :giggle:

Det med falske Rolex'er blir ikke god sammenligning. Vi som har jobbet innen mekanikk, ser det kanskje litt annerledes. Skulle jeg bestille deler til en GE 2500 gassturbin, eller en Opel personbil, så måtte serienr. opplyses om man skulle ha den minste tjans for å få riktig del. Og når delene ankom, var de verken stemplet med GE eller Opel, men f.eks. Girling eller SKF. Og det var ikke bestandig at kvalitetsutviklingen gikk rette veien sett fra forbruker. Generelt tåler heller ikke gummiimpeller tørrkjøring heller. De  er ikke tolerante for friksjon.

Sant nok, men det vet du ikke. Reklamasjonsbetingelsene er like. Jeg kan ikke f.eks. vurdere om plastikken i det filteret jeg hentet på KIWI til 350 kroner er det ssmme som Volvo tar 1200 kroner for. Bitene er like. Finishen lik. Da tar jeg tjansen med på-gata-garanti. Og hvis Worry II ikke vil ha pumpe fra Biltema, for han ikke vil ha logoen om bord, og ikke stoler på Biltema, så er det hans valg. Og så velger jeg det jeg vil ha.

Ser nå at Biltema har kommet med et nytt varenr (25-97531) når det gjelder reserve-impeller til nevnte pumpe. Koster ca en 50-lapp mer. Er dette en ny og bedre impeller, så har jeg ingenting å utsette på denne pumpa. Skal montere en nå til våren som lensepumpe.

Siden jeg allerede har den nevnte pumpa fra biltema, så skal jeg montere den litt lavere denne gangen, med jevn skrående slange opp til pumpa. I snekka ble det et høyt løft rett opp, så tok litt tid før vannet kom over "kneika" og litt ned til pumpa igjen. Dette er en dårlig måte å føre slangen på. Den bør ha jevn stigning hele veien til pumpa. Skulle denne knekke, så får jeg heller gå for en membranpumpe som tåler gråvann neste gang.

• 5 måneder senere...

Hei. Fant denne forumtråden når jeg søkte litt rundt på nettet. Jeg har et spørsmål som muligens er helt idiotisk. Jeg har en seaflo pumpe som jeg fikk med fra forrige eier av en Nordkapp Noblesse 760. Han hadde byttet ut ferskvannspumpen da denne var defekt. Den er nå koblet til vasken og fungerer fint. Problemet mitt er at det er en dusj på båten i tillegg som jeg ikke aner hvor festes. Må jeg kjøpe en adapter?

Ser sånn her ut nå: Vanntank - slange - pumpe - slange - vask. Jeg vil veldig gjerne at det skal være vanntank - slange - pumpe - SLANGE TIL VASK + SLANGE TIL DUSJ - vask - dusj

Guest Balder..

Har hatt Biltemas impeller pumpe i bruk lenge, bruker den mye, står ofte å tørrkjører mellom spyling av fisk og annet, 100% problemfri, kjøpte med reserve impeller men har ikke behøvd å bytte, anbefales av meg, koster under 1000kr !! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...