Jump to content

Fylle luft i fendere?

Lazyjack

Recommended Posts

Renblåsingspistolen jeg bruker til å fylle fendrene med. Setter bare tuten nedtil og gir gass til fenderen er passende hard.

Klok av (annen manns) skade har jeg alltid hørselsvern og vernebriller på når jeg gjør dette, i tilfelle fenderen har fått seg en skrape jeg ikke har oppdaget visuelt og dermed står i fare får å sprekke om trykket blir for høyt.

Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Klok av (annen manns) skade har jeg alltid hørselsvern og vernebriller på når jeg gjør dette, i tilfelle fenderen har fått seg en skrape jeg ikke har oppdaget visuelt og dermed står i fare får å sprekke om trykket blir for høyt.

Hej

Det påstås att någon blivit skadad av att ventilen kommit som en projektil när fendern blivit utsatt för mycket belastning, jag vänder mina fendrar så att ventiler är ner mot vattnet.

Hälsningar Ove

Ove T skrev for 12 timer siden:

Det påstås att någon blivit skadad av att ventilen kommit som en projektil när fendern blivit utsatt för mycket belastning, jag vänder mina fendrar så att ventiler är ner mot vattnet.

Har også hørt at det kan være lurt ja. Fungerer å snu pølsefenderne slik at de henger med ventilene ned, men de store blåsene/kulene som beskytter hekken på båten hos meg har ventilene oppe, så der er jeg alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

1 hour ago, Hakkannen said:

Har også hørt at det kan være lurt ja. Fungerer å snu pølsefenderne slik at de henger med ventilene ned, men de store blåsene/kulene som beskytter hekken på båten hos meg har ventilene oppe, så der er jeg alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

Under kraftig vind på Læsø for to år siden lå vi som innerste båt mot bryggen, med tre ganske mye større båter utenpå oss. Vi hadde 6 pølsefendere og to kulefendere mot brygga, og samtlige var trykket så flate som det går an å få dem. Da vi nærmet oss høyvann satt den ene kulefenderen så fast mellom båt og brygge at jeg var redd rekkewiren skulle ryke. Det endte med at jeg kappet tauet og skjøtet på lenger fenderline for å unngå skader på båten.

Etter dette har jeg ikke vært redd for at fenderne skal eksplodere eller at proppene skal fly. De fenderne har nok opplevd sin maksimale belastning i sin levetid - neste gang det skjer noe vesentlig så er det fordi de byttes i nye fendere...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Etter dette har jeg ikke vært redd for at fenderne skal eksplodere eller at proppene skal fly.

Har ikke opplevd at ventilene har flydd ut selv, men har lest og hørt at det er en viss fare. Å knytte tampen i den anbefalte enden har heldigvis ikke ført til noe særlig ekstraarbeid av betydning?

Når det gjelder fylling av fendere, og fare for at disse kan sprekke om man er uheldig, kjenner jeg til en som klarte smelle av en fender. Heldigvis hadde han briller som beskyttet øyene, men han fikk seg et par gode kutt i ansiktet og midlertidig nedsatt hørsel. Såvidt jeg forsto ville han bare fylle opp fendrene skikkelig før vinteren, men så fylte han en smule for mye. Kanskje det var en skade i fenderen fra før, men etter den historien har jeg praktisert vernebriller og hørselvern når jeg fyller opp fendrene , både syn og hørsel kan være greit å beholde?

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 16 timer siden:

alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

Fenderen skal stå under veldig press, ventilen skal peke ganske "perfekt", ventilen skal ryke akkurat når de to første betingelsene er oppfylt, pluss at du skal stå "perfekt plassert". I praksis vil jeg si risikoen er null med mindre en har som jobb å stå x timer om dagen med ansiktet over fendere som trykkes flate... eller noe i den dur. 

Tipper sjansen for å skade seg selv er større om en begynner å vimse rundt pga "ventilretning" i en situasjon som beskrevet, enn om en rett og slett lar være å tenke på det ;-). 

S/Y Emma skrev 32 minutter siden:

Hehe, har hørt dette før i en nyhetssending for noen år siden, da det ble anbefalt å henge fendrene med ventilen ned. Jeg tenkte at det må da være den desidert minste risikoen om man er ute og ser til båten i kuling.

Ja. Hvis man er så engstelig, bruk bildekk i stedenfor. På mine fendere sitter det en klaff på innsiden av skruventilen. Skrur jeg ut ventilen, fosser ikke luften ut. Kvalitetsfendere fra Biltema.

Gruer meg litt til å gå ut til båten I dag. 30,7 I kastene nå. Men fendrene er vel det jeg bekymrer meg minst for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 10 minutter siden:

Gruer meg litt til å gå ut til båten I dag. 30,7 I kastene nå. Men fendrene er vel det jeg bekymrer meg minst for...

Jeg er mer bekymret for at du skal ramle i vannet, enn at en kork skal ploppe ut.

Hulda skrev 6 minutter siden:

Jeg er mer bekymret for at du skal ramle i vannet, enn at en kork skal ploppe ut.

Helt klart! Frisk sidevind dette! Og dårlig badetemperatur.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@PinkvinRegner med at anbefalingen om å ha ventilene vendt nedover kommer av noen faktisk har opplevd at de har flydd ut, men hvis andre ser større fordel med å ha de vendt oppover skal ikke jeg være den som krangler? 

Skal bort i havna jeg også om en god times tid. Regner med det står godt til da jeg så over alt før jeg dro på jobb i morres. Det eneste jeg frykter er om den nye peisvifta har sust i dørken i bølgene, glemte ta den av ovnen da jeg sto opp. Sør-austen er den verste vindretningen for min del, ligger så ubeskyttet til for den retningen både for vind og bølger som får bygget seg opp. Glad det skal avta mot kvelden, ikke så kjekt å trille ut av køya når man sover.

tkb skrev 1 time siden:

Husk vest?

Sydvest?

Redningsvester har jeg jo I båten, ikke I bilen. Har kanskje en refleksvest under setet...:lol:

Egentlig ikke dumt, jeg har bare aldri tenkt tanken. Siden jeg har båt over 8m har jeg sjelden vest fremme i det hele tatt...