Jump to content

Fylle luft i fendere?


Lazyjack

Recommended Posts

Renblåsingspistolen jeg bruker til å fylle fendrene med. Setter bare tuten nedtil og gir gass til fenderen er passende hard.

 

Klok av (annen manns) skade har jeg alltid hørselsvern og vernebriller på når jeg gjør dette, i tilfelle fenderen har fått seg en skrape jeg ikke har oppdaget visuelt og dermed står i fare får å sprekke om trykket blir for høyt.

Link to post
Hakkannen skrev for 12 timer siden:

Klok av (annen manns) skade har jeg alltid hørselsvern og vernebriller på når jeg gjør dette, i tilfelle fenderen har fått seg en skrape jeg ikke har oppdaget visuelt og dermed står i fare får å sprekke om trykket blir for høyt.

Hej

Det påstås att någon blivit skadad av att ventilen kommit som en projektil när fendern blivit utsatt för mycket belastning, jag vänder mina fendrar så att ventiler är ner mot vattnet.

Hälsningar Ove

Link to post
Ove T skrev for 12 timer siden:

Det påstås att någon blivit skadad av att ventilen kommit som en projektil när fendern blivit utsatt för mycket belastning, jag vänder mina fendrar så att ventiler är ner mot vattnet.


Har også hørt at det kan være lurt ja. Fungerer å snu pølsefenderne slik at de henger med ventilene ned, men de store blåsene/kulene som beskytter hekken på båten hos meg har ventilene oppe, så der er jeg alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

Link to post
1 hour ago, Hakkannen said:

Har også hørt at det kan være lurt ja. Fungerer å snu pølsefenderne slik at de henger med ventilene ned, men de store blåsene/kulene som beskytter hekken på båten hos meg har ventilene oppe, så der er jeg alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

 

Under kraftig vind på Læsø for to år siden lå vi som innerste båt mot bryggen, med tre ganske mye større båter utenpå oss. Vi hadde 6 pølsefendere og to kulefendere mot brygga, og samtlige var trykket så flate som det går an å få dem. Da vi nærmet oss høyvann satt den ene kulefenderen så fast mellom båt og brygge at jeg var redd rekkewiren skulle ryke. Det endte med at jeg kappet tauet og skjøtet på lenger fenderline for å unngå skader på båten.

 

Etter dette har jeg ikke vært redd for at fenderne skal eksplodere eller at proppene skal fly. De fenderne har nok opplevd sin maksimale belastning i sin levetid - neste gang det skjer noe vesentlig så er det fordi de byttes i nye fendere...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev for 1 time siden:

Etter dette har jeg ikke vært redd for at fenderne skal eksplodere eller at proppene skal fly.


Har ikke opplevd at ventilene har flydd ut selv, men har lest og hørt at det er en viss fare. Å knytte tampen i den anbefalte enden har heldigvis ikke ført til noe særlig ekstraarbeid av betydning?

 

Når det gjelder fylling av fendere, og fare for at disse kan sprekke om man er uheldig, kjenner jeg til en som klarte smelle av en fender. Heldigvis hadde han briller som beskyttet øyene, men han fikk seg et par gode kutt i ansiktet og midlertidig nedsatt hørsel. Såvidt jeg forsto ville han bare fylle opp fendrene skikkelig før vinteren, men så fylte han en smule for mye. Kanskje det var en skade i fenderen fra før, men etter den historien har jeg praktisert vernebriller og hørselvern når jeg fyller opp fendrene , både syn og hørsel kan være greit å beholde?

Link to post
Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 16 timer siden:


 alltid ekstra forsiktig når disse står i press under storm og lignede. Lite smart å plassere seg rett over ventilen da tenker jeg☺️

 

Fenderen skal stå under veldig press, ventilen skal peke ganske "perfekt", ventilen skal ryke akkurat når de to første betingelsene er oppfylt, pluss at du skal stå "perfekt plassert". I praksis vil jeg si risikoen er null med mindre en har som jobb å stå x timer om dagen med ansiktet over fendere som trykkes flate... eller noe i den dur. 

 

Tipper sjansen for å skade seg selv er større om en begynner å vimse rundt pga "ventilretning" i en situasjon som beskrevet, enn om en rett og slett lar være å tenke på det ;-). 

Link to post
S/Y Emma skrev 32 minutter siden:

Hehe, har hørt dette før i en nyhetssending for noen år siden, da det ble anbefalt å henge fendrene med ventilen ned. Jeg tenkte at det må da være den desidert minste risikoen om man er ute og ser til båten i kuling.

 

Ja. Hvis man er så engstelig, bruk bildekk i stedenfor. På mine fendere sitter det en klaff på innsiden av skruventilen. Skrur jeg ut ventilen, fosser ikke luften ut. Kvalitetsfendere fra Biltema.

Link to post

@PinkvinRegner med at anbefalingen om å ha ventilene vendt nedover kommer av noen faktisk har opplevd at de har flydd ut, men hvis andre ser større fordel med å ha de vendt oppover skal ikke jeg være den som krangler? 

 

Skal bort i havna jeg også om en god times tid. Regner med det står godt til da jeg så over alt før jeg dro på jobb i morres. Det eneste jeg frykter er om den nye peisvifta har sust i dørken i bølgene, glemte ta den av ovnen da jeg sto opp. Sør-austen er den verste vindretningen for min del, ligger så ubeskyttet til for den retningen både for vind og bølger som får bygget seg opp. Glad det skal avta mot kvelden, ikke så kjekt å trille ut av køya når man sover.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...