Jump to content

Rense motor med diesel ved oljeskift

Martine29

Recommended Posts

Har en kompis som har hatt Yanmar 4lh dte i mer enn 10. I fbm oljeskift fyller han på 5 liter diesel etter å ha sugd ut gammel olje. Han venter en halvtimes tid før diesel blir sugd opp. Og selvsagt samme mengde. Har dette noe for seg eller er det bortkasta arbeid. Diesel er skikkelig svart under oppsuging.... 

Edited by Martine29 (see edit history)

Hei. Diesel funker her på samme måte som motor rensing middel som man finner hos bilxtra, mekeonomen osv. På bilene mine pleier jeg å tilsette ca. 1 liter diesel og la motoren gå på tomgang i 10 minutter før jeg taper olje. På båtmotoren min (BMW d190) gjør jeg ikke dette siden jeg får ikke ut mer enn 60% av olje med sugepumpe og vil helst ikke ha diesel i den nye oljen.

Herregud, hva er der dere driver med?

Hva er vitsen,"vaske" motoren med diesel ifbm. Oljeskift??

Svar til TS, JA dette er bortkastet, og bare tull!

A.M.S. skrev 9 minutter siden:

På bilene mine pleier jeg å tilsette ca. 1 liter diesel og la motoren gå på tomgang i 10 minutter før jeg taper olje.

Tuller du?

Høres ut som trolling i mine ører

Hold kjeft,når du snakker til meg!

På alle biler jeg har hatt de siste 50 årene, har alt annet enn motor konket før de ble kjørt til resirkulering. Jeg har heller aldri knekt en båtmotor. Derfor sparer jeg meg bryet med å forulempe motorene med annet enn motorolje.

Har endog hørt folk som starter opp en dieselmotor med diesel i bunnpannen i stedet for motorolje som smøring...

Riktig nok bare noen sekunder...det renser utvilsomt...men tror aldri jeg ville gjort det selv...

"Trolling" i forum samnenheng, er hvis man f.eks. kommer med tulle/useriøse svar.

Å kjøre motoren med diesel innblandet i motoroljen, er for meg helt ualtuelt, og potensielt skadelig for motoren.

Min 35 år gamle VP motor var ute av båten og bunnpannen var nede for kontroll forrige vinter. Intet slam eller annet gørr å se noen plass. 

Bruker man olje av god/riktig kvalitet, og skifter den innenfor de intervallene angitt og bruker skikkelige filter er det nok i massevis 

2 minutes ago, nomen said:

"Trolling" i forum samnenheng, er hvis man f.eks. kommer med tulle/useriøse svar.

Bruker man olje av god/riktig kvalitet, og skifter den innenfor de intervallene angitt og bruker skikkelige filter er det nok i massevis 

Takk for forklaringen.

Mange meninger om at dette bare er tull ser jeg. Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk forevist en 5liters kanne med diesel hvor det på bunn var 2 cm med slam. Så noen virkning må jo dette ha?

Martine29 skrev 45 minutter siden:

Mange meninger om at dette bare er tull ser jeg. Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk forevist en 5liters kanne med diesel hvor det på bunn var 2 cm med slam. Så noen virkning må jo dette ha?

Da lurer jeg på hvor lange skiftintervaller det er snakk om, evt. Hva slags olje som brukes, og ikke minst motorens generelle tilstand.

Jeg har skiftet ganske mange tusen liter oljer, og hatt nede noen titalls bunnpanner, og har aldri sett slikt.

Edited by nomen (see edit history)

Fikk ufrivillig vasket en motor med diesel da membranen i fødepumpa sprakk. Kom ikke ut noe ekstra med dieselen (motor fra 86), men det var vanskelig å se oljenivået på peilepinnen de første turene med så ren olje. Jeg skiftet olje to ganger etterpå for å være sikker på at det ikke var noe rester av diesel igjen. Ville ikke risikere at motoren begynte å gå på dieseldamp fra olja...

Edited by shipahoy (see edit history)
A.M.S. skrev 48 minutter siden:

Konklusjonen: Dette er bare tull som virker likevel

Det virker uten tvil. I den forstand at dieselen vasker ut både ny og gammel smøreolje. På avsetninger i bunnpanne, og nedløp fra topplokk er dette helt klart gunstig, men på lagre derimot er det direkte hasardiøst.

Dette er ikke et dumt spørsmål, har gjort dette selv på en del sabber opp gjennom tiden. Syntes å huske at det til og med stod i bruksanvisningen, så jeg slo opp. Og jammen husket jeg rett og det var ikke ren fantasi.

sabb8-10-600timer-service.png.98ec6b953104c9f538b77632e136143c.png

Lazyjack skrev 3 minutter siden:

Sabben har overdimensjonerte kulelagre, plaskesmøring og tåler det meste. Kan ikke sammenlignes med motor med trykksmøring.

Helt enig i det, jeg har til gode å drepe en sabb(jeg har 5 stykker). Har til og med en 8-10 type G som har vært under vann to ganger og fortsatt går.

Poenget var mer at spørsmålet er kanskje ikke så dumt som det ble forespeilet tidligere i tråden.

Nettopp, dessuten er det der snakk om å utføre vasken uten motor igang.

Enda en ting, dagens diesel og motorolje er nok renere og har bedre rensede egenskaper enn hva som var tilfelle når den bruksanvisningen ble skrevet.

Jeg har forøvrig ikke lest tilsvarende i "moderne" motorers håndbøker

nomen skrev for 2 timer siden:

Akkurat dette er så viktig. Nå skal jeg ikke starte nok en oljediskusjon, det er nok tråder på det, men støtter deg fullt ut.

Riktig olje, det vil si riktig API-rating og så videre, sammen med en godt oljefilter og oljeskift i forhold til bruk så trengs normalt ikke en motorens ved oljebytte. Dagens moderne og miljøriktig olje er som oftes ikke bra for en eldre motor men dagens moderne høyytelse dieselmotorer krever en moderne olje. Dieselvask er ikke noe nytt og har blitt brukt i mange herrens år men jeg ville heller benyttet renseadjektiver om det trengs en rens. 

Midtpinne skrev 2 minutter siden:

Poenget var mer at spørsmålet er kanskje ikke så dumt som det ble forespeilet tidligere i tråden.

Om du sikter til meg, var ikke min intensjon å fremstille spørsmålet som dumt.

Jeg ble rett og slett overrasket over denne praksisen, og spesielt når det et snakk om å kjøre motoren med dieselblandet olje. 

Jeg beklager om noen har følt seg uthengt av mine uttalelser.

xr4ti skrev 1 minutt siden:

Dieselvask er ikke noe nytt og har blitt brukt i mange herrens år men jeg ville heller benyttet renseadjektiver om det trengs en rens. 

Ja, og en gang i "gamle dager" med plaskesmurte kuletennere var det sikkert også nødvendig.

Som du sier, motorer utvikler seg, og med den smøreoljen. Det samme gjør vedlikeholdsprosedyrer.

Min gamle vp fra 1985, får naturligvis mineralsk 15-40 olje. Kvalitetsgraden den skal ha finnes ikke i vanlig handel lengere, den er forlengst forbigått?

nomen skrev 23 minutter siden:

Ikke glem at olje også har gode rensende egenskaper, om man absolutt føler at man må "vaske" motoren kan man jo ta ett nytt oljeskift få timer etter det forrige.

Det går også greit å ta et kort skift til helsyntetisk hvis hensikten er å vaske ut oljeslam. Syntetisk renser godt opp når motoren kjøres driftsvarm 2-3 timer. Pump ut den brukte syntetiske oljen mens den enda er god og varm, bytt oljefilter og skift tilbake til foreskrevet mineralolje. 

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Sabb motoren har en konstruksjon som ikke er så utbredt og utgjør vel neppe mer enn toppen 5% av motorene på dette Forumet, derfor, kan ditt innlegg villede eiere av motorer som er i den andre deler av skalaen.

Dvs stort sett motorer som en ikke får tømt helt for olje.

Eksempel på motorer som en absolutt ikke bør bruke dieselskylling  (eller andre tilsetninger som reduserer bærefilmstyrke) er Volvo Penta sin KAD/KAMD serie hvor en ofte ikke får opp mer enn 6 av 11 liter olje....

For egen del vil jeg heller anbefale å ta to tette oljeskift om en ønsker å redusere mengden "møkk" i motoren.

(noen av mine motorer får 10 liter ny god olje på Biltema for 407 kr og det blir en svært liten % vis kost av båtkostnadene....)

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970

For meg er det aldeles ufornuftig å tynne ut motorolja med diesel i en motor hvor veiv og rammelager består av metall mot metall glidelager.   :crazy:

Dersom noen hadde leid en båt av meg og gjort "det" hadde jeg krevd ny motor...

Edited by dieselfan (see edit history)