Jump to content

Rense motor med diesel ved oljeskift

Martine29

Recommended Posts

Torsen67 skrev 56 minutter siden:

Men en moderne motor har flere tynne kanaler, slanger og rør der oljen skal passere. Det som ville gjort meg nervøs, er at man fort kan tette disse til med skitt som har løsnet et annet sted i motoren.

Husk at oljen fortsatt må gå gjennom oljefilteret før den når disse kanalene. Så det som havner I bunnpanna blir ikke sirkulert urenset gjennom motoren igjen. Så jeg ville ikke ha vært veldig bekymret for akkurat det.

Men nå er vel motoroljens rensende egenskaper blitt vesentlig forbedret de siste tiårene, så selv om en dieselrens kanskje var nødvendig på syttitallet så er den det gjerne ikke det nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det var ikke nødvendig verken på 60- eller 70-tallet. Den eneste motoren jeg har vært borti som kunne ha behov av rens var VW 1200. I de motorene lå det bestandig en graut av bly og vann etter 80 000 km. Det var vel om trent så lenge de motorene holdt mellom overhalingene. Ellers hadde jeg en kompis som renset motoren til en Chrysler NewYorker. Det var bare å dra til Skrotkalle i Charlottenberg og smugle inn en brukt motor. 

Hulda skrev 4 minutter siden:

Det var ikke nødvendig verken på 60- eller 70-tallet. Den eneste motoren jeg har vært borti som kunne ha behov av rens var VW 1200. I de motorene lå det bestandig en graut av bly og vann etter 80 000 km.

Mulig det. Jeg har åpnet en god del 60 og 70 talls motorer det bunnpannen har måtte renses med sparkelskje. Minner nesten om leire det som legger seg I bunnen. Men om diesel hadde gjort noe fra eller til er uvisst.

VW motorene holdt ikke lenge mellom overhalingene nei, men de var kjappe å skifte I det minste. Husker jeg I 1989 jobbet litt for en som hadde kjørt transportere som arbeidsbil siden 1963, og den turbodieselen han hadde da var den første på alle disse årene der motoren hadde holdt over 100.000 km. Den forrige transporteren de hadde var på tredje motoren da den ble skrotet på ca 180.000. Så spesielt slitesterke kan de vel ikke sies å ha vært, disse motorene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når jeg leser enkelte tråder her skjønner dere kanskje hvorfor jeg holder meg langt unna båter eid av reodorer som har spesielle tanker om mangt og mye. :giggle:

Husker i ungdommen, en som jobbet "i smøregraven" på en bensinstasjon den gangen vi skiftet olje og filter myyye oftere enn i dag.

Som unge bileiere lyttet noen til han. Han mente bl.a. å fylle diesel eller hva det var nedpå motoren sammen med den gamle oljen og ta en tur i før oljeskift, jo det gjorde virkelig susen.

Vel en dag måtte en bekjent slepes til verksted da motoren hadde havarert under en slik tur. De som tok av bunnpannen lurte på hva i all verden han hadde kjørt på av olje. 

Da han konfronterte karen på stasjonen om funnet svarte han med at motoren var nok blitt nesten helt rein innvendig da dette skjedde så han hadde nok vært maks uheldig.  Vel bileieren med kompiser fikk seg en jobb med å finne en vraket bil og alt arbeidet med å bytte motor.

Han på stasjonen slapp unna.

I enkelte tråder undrer jeg på om han "i smøregraven" nå er på div nettsider. :lol:

Siden denne nettsiden og leses av helt ferske båteiere:

Følg instruksjonsboken til punkt og prikke og ikke tenk for mye på hva andre foretar seg. Har dere ikke bok finnes det muligheter ved å sjekke nettet eller importør/produsent. 

Regelmessig oljeskift med filter i hht manualen som ble laget av de som konstruerte motoren holder.

Sover dere dårlig undrende på om dette er en motor som har gått veldig lenge med samme olje/filter kan kanskje et ekstra oljeskift være noe å legge inn så dere får igjen nattesøvnen. :thumbsup:

Guest Avmønstret#
Gudrun skrev 14 minutter siden:

Sover dere dårlig undrende på om dette er en motor som har gått veldig lenge med samme olje/filter kan kanskje et ekstra oljeskift være noe å legge inn så dere får igjen nattesøvnen. :thumbsup:

Og, vil jeg legge til, ved kjøp av "ny" båt, alltid, alltid bytte av alle "væsker", filtre og inspeksjon av impeller, reimer osv. Uansett hva selger sier, med mindre det faktisk ser helt ferskt ut. 

Om en ikke har filtre, "væsker", reimer, impeller osv fra før så må en uansett ha det i båten. Så om noe blir til overs gjør det ingenting. 

Og så blir en kjent med motoren med en gang og har gjort det før om en plutselig må gjøre det, i nøden. 

Mange meninger her inne. Tror flesteparten av dagens fritidsbåteiere overkiller sine båtmotorer. Oljeskift hver vår er det strengt tatt nødvendig på en båt som kanskje går 50 - 100 timer i sesongen. Men så var d dette med fred i sjela. Leste for ei tid tilbake om en eier av en Toyota bil som bestemte seg for aldri å bytte olje kun etterfylle. Det var rusta som tok drepen på bil etter 10 år.... 

Det står gjerne i manualen oljeskift etter et oppnådd timetall, ELLER årlig. Det er endel båtfolk som ser bort fra årlig, og kun følger timer, og da er ikke motor vedlikeholdt ifølge manualen. Olje og filter kan selvfølgelig gå flere timer, men om det er noen bra at motor står rolig med det i 6mnd.....

Martine29 skrev 40 minutter siden:

Oljeskift hver vår er det strengt tatt nødvendig på en båt som kanskje går 50 - 100 timer i sesongen

Sannsynligvis ikke. Om oljen ikke er betydelig redusert er det i alle fall mindre risikabelt å stå over et oljeskift, eller to, eller tre, enn å ha store mengder diesel i den -som nettopp gir en betydelig reduksjon av kvaliteten.

Men så er det jo en definisjonssak hva man mener med "nødvendig". Det er ingen tvil om at hyppigere oljeskift øker motorens levetid, men man kommer til et punkt der gevinsten er minimal, og utgiften stor. Da er instruksjonboka grei å holde seg til. Den er skrevet av folk som lager motorer, og dermed sannsynligvis har greie på dette. Nå er det naturlig å anta at disse retningslinjene heller mot den restriktive siden, men i en evt. reklamasjonssak stiller man svakt om disse retningslinjene ikke er fulgt; så også om man blander inn ikke foreskrevne stoffer.

index skrev for 3 timer siden:

Husk at oljen fortsatt må gå gjennom oljefilteret før den når disse kanalene. Så det som havner I bunnpanna blir ikke sirkulert urenset gjennom motoren igjen. Så jeg ville ikke ha vært veldig bekymret for akkurat det.

Men nå er vel motoroljens rensende egenskaper blitt vesentlig forbedret de siste tiårene, så selv om en dieselrens kanskje var nødvendig på syttitallet så er den det gjerne ikke det nå.

Enig sånn teoretisk sett. Men Saab sleit med tette kanaler eller rør til turboen på noen modeller. Her skulle jo det teoretisk være renset via filteret. Men det er slagg som løsner og stopper opp i en klump like etterpå. Det ble fullt havari på motoren til en kamerat, selv med nok olje på motoren.

Ja, det er laget mange mer eller mindre heldige løsninger på smøresystemet på motorer. Med kontroll på skiftintervaller burde det vel egentlig ikke bli noe slagg å snakke om, men noen motorer er mer uheldig konstruert enn andre. Men en turbo som ikke har fått kjøle seg ned før stans kan jo forårsake noe slikt kan man tro. Olje I tynne kanaler som blir overopphetet når sirkulasjonen stopper.

index skrev 36 minutter siden:

Ja, det er laget mange mer eller mindre heldige løsninger på smøresystemet på motorer. Med kontroll på skiftintervaller burde det vel egentlig ikke bli noe slagg å snakke om, men noen motorer er mer uheldig konstruert enn andre. 

Det var, eller er jo noen vp som hadde underspyling av stempler direkte fra oljepumpa. Husker ikke helt hvilke modeller det gjelder. Tanken var vel at kjøling/smøring av stempler og sylindere skulle opprettholdes selv om filter begynte å gå tett. Men hvis spylerdysene fikk ufiltrert, skitten olje var det jo en fare for at dysene ble tette, og det var jo slett ikke bedre. Derfor holder jeg meg til boka angående skiftintervaller og unngår innvendig vask av motor, enten det er diesel eller andre lurium. Mener også statoil i sin tid var ute og advarte om om bruk av syntetisk olje på eldre motorer av samme grunn. Syntetisk olje renser, med den følge at filter og kanaler kan gå tett lenge før neste skiftintervall. Selvsagt ikke problem på motorer som alltid har gått på syntetisk olje. Ellers har jeg skrudd av bunnpanna på to biler, og to båtmotorer. Ingen av dem hadde urenheter eller spon. Faktisk uventet rent. Alle var eldre motorer kjørt på mineralolje. Hadde nesten ventet og finne noe da båtmotorene bare har blitt pumpet tom for olje, og aldri tappet via bunnplugg. Men har altså fulgt skiftintervaller etter boka. 

Jeg fatter ikke hvorfor noen driver og "eksperimenterer" med olje og tilsetninger til denne. Vel, jeg var dum nok og lot meg "lure" ifb. en Opel Ascona bil jeg hadde en gang. Da var det mye snakk om en ny syntetisk superolje, Mobile 1 tror jeg den het som skulle være så bra for en hvilken som helst motor. Dermed ble det denne oljen i stedet for anerkjent mineralolje som motoren var spesifisert for. Resultat: Stort oljeforbruk og bytte av ventilforinger før jeg gikk tilbake til den mineraloljen motoren var spesifisert for.

Min Yanmar 4JHE motor har siden den var ny fått årlige olje og filterbytte og går som en klokke med mineralolje etter spesifikasjonene. Jeg har absolutt ingen planer om tilsetninger eller noe annet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 5 minutter siden:

Jeg fatter ikke hvorfor noen driver og "eksperimenterer" med olje og tilsetninger til denne. Vel, jeg var dum nok og lot meg "lure" ifb. en Opel Ascona bil jeg hadde en gang. Da var det mye snakk om en ny syntetisk superolje, Mobile 1 tror jeg den het som skulle være så bra for en hvilken som helst motor. Dermed ble det denne oljen i stedet for anerkjent mineralolje som motoren var spesifisert for. Resultat: Stort oljeforbruk og bytte av ventilforinger før jeg gikk tilbake til den mineraloljen motoren var spesifisert for.

Kan ikke skylde på andre enn meg selv... gikk over fra mineral til helsyntetisk på en psa motor i en citroen... var vel en ZX. Ble veldig våt motor, svetta olje som en gris. Bytta tilbake til mineral, et par oljeskift senere var den tilbake til normalen. Så jeg følger nå logikken "gammalt skal ha gammalt", båtmotoren får mineral. Den har fått det i snart 40 år og er fornøyd. 

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Vel, jeg var dum nok og lot meg "lure" ifb. en Opel Ascona bil jeg hadde en gang. Da var det mye snakk om en ny syntetisk superolje, Mobile 1 tror jeg den het som skulle være så bra for en hvilken som helst motor. Dermed ble det denne oljen i stedet for anerkjent mineralolje som motoren var spesifisert for. Resultat: Stort oljeforbruk og bytte av ventilforinger før jeg gikk tilbake til den mineraloljen motoren var spesifisert for.

Problemet var ikke syntetisk Mobile 1 olje men noen mindre heldige ingeniører oss Opel som hadde konstruert ventiltettninger som ble steinharde etter noen års bruk.
De ble ikke harde fordi man kjørte med syntetisk olje men fordi materialet de var laget av hardnet over tid.
Antagelig tålte gummiblandingen de var laget av varme for dårlig.
Bruk av syntetisk olje hadde ingen ting med at du måtte bytte ventiltettninger.

Oljeforbruket gikk riktig nok opp ved bruk av syntetisk olje på de motorene som hadde det problemet med det skyldes størrelsen og formen på oljemolekylene i syntetisk olje og delevis også at denne oljen var tynnere i kald tilstand.

Opel anbefalte på den tiden nettopp Mobil 1 5w40 syntetisk olje eller 10w-40 mineral olje.
Fordelen med å bruke syntetisk olje var at eierne kunne kjøre hele serviceintervallet på 15000 km uten oljeskift isteden for å ha ett oljeskift i mellom service på 7500 km  

Så ditt valg den gang av å bruke syntetisk Mobil 1 olje hadde lite med eksperimentere med olje å gjøre da Opel selv spesifiserte bruk av denne oljen til "alle" sine motorer.

Redigert av pipe (see edit history)

Det var nye opplysninger for meg, jeg fikk beskjed fra Opel at det var den syntetiske oljen som ødela ventiltettingene.

Men nok om Opel. Så lenge motoren, enten den i bilen eller den i båten går som den skal, holder jeg meg til den oljen som er spesifisert for motoren og de fastsatte skiftintervallene. Motoren i bilen har kun gått 80000km, så den burde være god som ny. Båtmotoren er 33 år og har gått ca. 3000 timer og oppfører seg som om den også skulle være så gotd som ny.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Martine29 skrev for 13 timer siden:

Tror flesteparten av dagens fritidsbåteiere overkiller sine båtmotorer. Oljeskift hver vår er det strengt tatt nødvendig på en båt som kanskje går 50 - 100 timer i sesongen

Det spørs hvem du er -

A: jeg koser medg med å ta oljeskift og det gir meg en god følelse å skifte olje 

Å - jeg elsker å selge båten videre til en skalle som ikke har peiling vel vitende om at jeg ikke byttet olje oftere enn ABSOLUTT nødvendig

I tillegg er det relativt stor forskjell på motorene i båtene våre... jeg har en som har avtapping på laveste punkt i bunnpanna og en annen som en, som en får ut 6 liter av 11 dersom en følger boka....

Der er en grasat forskjell og setter en strek under at en ikke kan diskutere alle motorer under samme kam...

dieselfan skrev On 14.12.2019 at 1.46:

A: jeg koser medg med å ta oljeskift og det gir meg en god følelse å skifte olje 

Der er en grasat forskjell og setter en strek under at en ikke kan diskutere alle motorer under samme kam...

Kan ikke annet enn å si meg enig i begge deler :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...